TrendRede2016-bloklogoOver vijf dagen is het zover. Dan wordt de Trendrede 2016 uitgesproken, op dinsdag 12 januari.  De TrendRede is een initiatief van Nederlandse toekomstdenkers: “De TrendRede schildert de nieuwe tijd die voor ons ligt met krachtige streken en kleurt hem in met opvallende details. Zij schetst daarmee de golven waarop Nederland richting de toekomst surft.”

Altijd boeiend! De TrendRede van 2015 ijkte het woord ‘Ondertussenheid’ dat zelfs het leidmotief werd voor de toekomstplannen van Mission Nederland. En nu zit de TrendRede 2016 er dus aan te komen. Op we website verschijnen al wat columns op weg naar deze TrendRede zodat we de smaak vast wat te pakken krijgen.

Eén van die colums is van Hilde Roothart en heeft de intrigerende titel: De 7 werken van barmhartigheid. Kijk eens aan: daar gaat een fenomeen als de TrendRede een boeiende verbinding aan met religie, specifiek de christelijke religie, nog specifieker: met paus Franciscus en het Jaar van Barmhartigheid. Een van de trends blijkt te zijn dat het vocabulaire van de toekomst weer ruimte biedt voor archaïsche begrippen als barmhartigheid, verlichting, mededogen, vergeving. Lees even mee en zie dat de figuur van de dominee opeens toch weer heel erg trendy zal blijken te zijn:

Opmerkelijk genoeg zijn het juist dat soort woorden die wij als groep ‘vooraanstaande’ trendwatchers en futuristen deel vinden uitmaken van het vocabulaire van de toekomst. Het gaat bij de TrendRede 2016 tenslotte en niet voor niets om een ‘rede’, waarin de traagheid van het geschreven en gesproken woord het even hebben overgenomen van de dominantie van het beeld. Nog meer van die woorden? Verlichting, catharsis, vergeving, mededogen, verlossing, barmhartigheid. Bijna alsof je bij de dominee bent die een gebed voorleest: ‘Vergeef ons onze schulden, leidt ons niet in verzoeking, verlos ons van den boze.’

En dan verschijnen daar in het beeld van de TrendRede opeens ook de zeven werken van barmhartigheid: hartstikke christelijke en al even traditioneel. Maar het is een trend blijkbaar!

De hongerigen spijzen, De dorstigen laven, De naakten kleden, De vreemdelingen herbergen, De zieken verzorgen, De gevangenen bezoeken, De doden begraven.

Ik ben er blij mee. En ik kijk uit naar 12 januari. En het lijkt me goed dat iedereen die hart heeft voor de toekomst van de kerk mee uitkijkt om nieuwe inspiratie te vinden voor de trends van de toekomst waaraan de kerk dienstbaar wil zijn.