De maand november wordt voor mij de Maand van Gebed. Heel dit seizoen staat bidden centraal in mijn werk in de gemeente (maar ook op andere momenten en plekken). Want de kerk met een Huis van Gebed zijn.

In de Plantagekerk gaan we voor de Daniël Challenge: 30 dagen intensiever dan anders bezig zijn met bidden.

Ook valt in deze maand de cursus die ik ga geven over bidden: Zin in bidden.

Ik vat het allemaal samen in de hashtag #durftebidden en hoop dat veel mensen de uitdaging aangaan: meer aandacht en tijd voor gebed in hun dagelijkse leven. Daar is inderdaad ook lef voor nodig. Want in ons dagelijkse leven zijn er zoveel krachten en machten werkzaam die ons weg houden van gebed, weg houden van de plek waar God ons wil ontmoeten, weg houden van de binnenkamer waar Jezus ons uitnodigt om in te gaan.

Naast concreet tijd nemen om in gebed te zijn, is het ook waardevol om (weer eens) een boek te lezen over bidden om nieuwe inspiratie op te doen. Op de foto zie je tien boeken waar je een keuze uit zou kunnen maken.

Ter inspiratie een citaat uit Jurjen Beumers ‘Bidden. Het meest intieme gesprek’ (blz. 11):

Het gebed is misschien wel de meest radicale daad van een mens. Ieder onderdeel van geloof en religie vindt hier zijn kern. Alle theologie vindt hier haar grond. Nergens wordt de nood van onze samenleving dieper gepeild dan in het gebed en nergens wordt meer hoop gegeven.

En als ik dan toch bezig ben, ook nog een citaat van Luigi Gioia (Zeg het tegen God, blz. 44):

Het besluit om een activiteit op te schorten of in te korten ten behoeve van gebedstijd, is een daad van vrijheid, is een lange neus maken naar de ratrace van de wereld, is een daad van geloof in het komende leven en in het feit dat deze wereld voorbij gaat; maar gebed en liefde, net als het woord van God, blijven voor altijd.