Naar aanleiding van het toespraakje dat ik hield bij de opening van het nieuwe Opleidingscentrum van Royal Mission in Veenendaal afgelopen maandag 17 juni, schreef Martin Koornstra de onderstaande blog.

In de jaren negentig zijn we als gezin regelmatige bezoekers geweest van Britse Bijbelweken. Tijdens een van de Stoneleigh Bibleweeks werd het nieuwe lied ‘Be still and know, that I am God’ van Lex Loizides aangeleerd. Een lied gebaseerd op de woorden uit Psalm 46:11.

Het was up tempo nummer over verwachting van wat God kan gaan doen. Ik herinner me nog goed dat Terry Virgo, de leider van het team, na het zingen van dit nummer een grappige opmerking maakte dat ‘Wees stil en weet’ wel heel erg vlot klonk en weinig stilte veroorzaakte. Iedereen lachte, maar eigenlijk benoemde hij toen al iets kenmerkends van de charismatische beweging. We maken veel lawaai en weten amper wat stilte is.

Afgelopen week hebben we het openingsfeest van ons nieuwe gebouw gevierd. We lieten 12 duiven op als beeld van de Geest die vanuit het gebouw naar de kerken mag gaan. Net daarvoor verzorgden 5 vertegenwoordigers van de kerk een korte toespraak. Jos Douma (dominee GKV Zwolle) sprak over de drieslag Woord – Geest – Stilte en liet ons allemaal 1 minuut stil zijn. Mooi!

Naderhand sprak hij de wens uit dat het nieuwe opleidingscentrum van Royal Mission een plek zal worden waarin de charismatische spiritualiteit gecombineerd wordt met de meer contemplatieve spiritualiteit. Dat er naast de dynamiek, de beweging en de feestvreugde ook ruimte zal zijn voor inkeer, rust en bezinning in de tegenwoordigheid van God.

Ons verlangen is aangewakkerd dat we daarin mogen groeien, zodat er meer van Gods glorie zichtbaar zal worden in ons en door ons heen. Tot bloei van vele mensen, tot herleving van de kerk en tot opbouw van Gods koninkrijk.

Martin Koornstra

Oude opname van ‘Be still and know’ van Lex Loizides tijdens Stoneleigh: https://soundcloud.com/lex-l…/be-still-and-know-ccli-song-no