• Zoek je naar nieuwe inspiratie voor je geloofsleven, je gebedsleven en je omgang met de Bijbel?
  • Wil je kennis maken met een eeuwenoude manier van Bijbellezen die ook vandaag nog steeds heel inspirerend blijkt te zijn?
  • Wil je al Bijbellezend leren om met je verstand af te dalen in je hart?
  • Verlang je ernaar om samen met andere Bijbellezers de lectio divina te leren beoefenen?

Op drie maandagavonden (11, 18 en 25 november 2019) is er in het gebouw van de Kerk van de Nazarener in Nijmegen een cursus over Bijbellezen met je hart. Je maakt kennis met de lectio divina als de manier van Bijbellezen die al eeuwenlang wordt beoefend in de kloosters en die vandaag ook steeds meer mensen buiten het klooster inspireert.

De cursus wordt gegeven door Jos Douma. Hij is predikant in Zwolle, auteur, docent christelijke spiritualiteit in Leuven en mede-initiator van de beweging Contemplatio Nederland. Al jarenlang is hij enthousiast over lectio divina. Via boeken, websites en workshops helpt hij anderen om deze manier van Bijbellezen te ontdekken en zelf te beoefenen, alleen of samen.

Avond 1 (maandag 11/11 2019): Ontdek lectio divina

Op deze eerste avond maak je kennis met de basis van de praktijk van lectio divina, ontdek je wat het eigene daarvan is ten opzichte van Bijbelstudie en maak je een eerste oefening mee.

Avond 2 (maandag 18/11 2019): Het Woord en de stilte

Deze tweede avond geeft je een verdieping op de basis van de lectio divina. Daarnaast is er ruime aandacht voor de praktijk van stil-zijn, een belangrijke randvoorwaarde voor het beoefenen van de lectio divina. Wat is stilte? Hoe word je stil?

Avond 3 (maandag 25/11 2019): Samen luisteren naar Gods Woord

Tijdens deze derde en laatste avond oefenen we opnieuw met de praktijk van de lectio divina en krijg je handreikingen om zelf leiding te kunnen geven aan een lectio divina-groep.

De informatie op een rijtje

• Locatie: Kerk van de Nazarener Nijmegen, De Gildenkamp 6002 (hoek Sint. Agnetenweg), 6545 LX Nijmegen
  • Data: maandagen 11, 18 en 25 november 2019
  • Tijden: start 19.45 uur, einde 21.45 uur
  • Cursusleider: Jos Douma uit Zwolle
  • Opgave: stuur uiterlijk 5 november een mailtje naar cursusnijmegen@contemplatio.nl.
  • Kosten: 15 euro voor de drie avonden
  • Studiemateriaal: wordt op de avonden uitgereikt
  • Aantal deelnemers: minimaal 12, maximaal 50

Relevante boeken

• Jos Douma en Anselm Grün (e.a.), Samen luisteren in de stilte. Lectio divina en 40 oefeningen, Jongbloed Heerenveen 2019.
  • Dom Bernardus en Jos Douma, Lezen om te leven. Aan de slag met lectio divina, Berne Media 2016.
  • Jos Douma, Als uw woorden opengaan. Mediterend Bijbellezen, Kok 2010.
  • James C. Wilhoit en Evan B. Howard, Ontdek lectio divina, Navigator Boeken 2014.
  • David Benner, Open jezelf voor God. Lectio divina en leven als gebed, Coconut 2013.
  • Jos Douma, Zin in bidden, Ark Media 2017.