Onderaan deze pagina vind je extra input.

Reflectie: Authentiek

Jij moet authentiek zijn. Echt. Dicht bij jezelf blijven.

Dat is de boodschap die dagelijks op je afkomt. En waar je misschien zelfs van harte mee instemt. Maar zelf heb ik steeds meer ontdekt hoe vermoeiend dat is. Altijd maar echt zijn. Altijd authentiek. Want dat betekent eigenlijk dat ik elke dag opnieuw moet uitvinden wie ik eigenlijk ben en dat ik nooit terug mag vallen in vertrouwde patronen.

Is het je trouwens wel eens opgevallen hoeveel authentieke mensen op elkaar lijken? En dat ze allemaal ongeveer dezelfde persoonlijke verlangens lijken te hebben? Hoe authentiek is dat eigenlijk?

Die eis om authentiek te zijn kan je aardig dwars zitten als het om bidden gaat. Want als elk gebed helemaal vanuit jezelf moet komen, altijd spontaan moet zijn, recht uit het hart, nooit gebruik mag maken van wat anderen hebben bedacht – ik zou direct stoppen met bidden.

Maar er is goed nieuws! Je bidden hoeft niet altijd authentiek te zijn in die zin dat het spontaan en direct vanuit je hart moet opwellen. Het hoeven heus niet altijd je eigen zelfbedachte woorden te zijn die je bidt. Want je zult merken dat je dan toch vaak ongeveer hetzelfde blijkt te bidden. Herken je dat?

Dus ik moedig je aan om van harte niet-authentiek te bidden door woorden te gebruiken die je niet zelf hebt bedacht maar die je zijn aangereikt. Je zult merken dat je juist door woorden van anderen een nieuwe echtheid in je gebedsleven mag gaan verwelkomen.

Vandaar dat ik je in deze cursus ook gebeden van anderen (onder meer vanuit de bijbel) heb aangereikt. Ze vormen een oefenschool voor jouw persoonlijke gebed.


Praktijk: Offline

‘Door social media zijn vrienden, familie en collega’s altijd dichtbij. Soms iets te dichtbij. Zeker als je met een smartphone in de auto stapt. Elke keer als je een berichtje ontvangt, raak je even afgeleid van de weg. Gelukkig is er een simpele oplossing; je mobiel op stil zetten. Zo raak je niet afgeleid door telefoongeluiden. En kun je je beter concentreren op de weg. Dat is niet alleen veiliger voor jezelf, maar ook voor anderen.’

Misschien herken je dit nog wel als tekst van de campagne ‘Onderweg ben ik offline’. Nu is het wat verwarrend dat bidden ook wel genoemd wordt: online zijn met God. Maar ik wil nu wijzen op de noodzaak van offline zijn, om juist zo weer in contact te komen met God.

Offline: weg van alles wat je afleidt, weg van alles wat een appèl op je doet, weg van al die prikkels die op je afkomen door een leven dat zich zo vaak online afspeelt.

Offline bidden betekent dan: ik sluit me af van internet, van alle social media, van al die stemmen die om het hardst om aandacht schreeuwen. En het lukt ze nog ook om die aandacht steeds weer te krijgen.

Bidden is: offline gaan en in die offline tijd bewust afgestemd raken op God, op zijn stem in jouw binnenste, op jouw stem die diep van binnen schreeuwt om de levende God.

Gebed is zo ook de keuze om offline te leven. Om weer online te komen met God. Ook dat is een gebedspraktijk: gedurende een kortere of langere periode bewust kiezen voor offline leven.


Gebed: Schoonheid

Aurelius Augustinus (354-430) was bisschop van Hippo, theoloog, filosoof en kerkvader. Toen hij al in de dertig was, werd hij door het christelijk geloof in het hart geraakt. Hij bekeerde hij zich tot het christendom. Pasen 387 werd hij gedoopt.

Augustinus beschreef zijn bekering in zijn autobiografische Belijdenissen. Uit die Belijdenissen komt het volgende gebed.

“Veel te laat heb ik U lief gekregen,
o schoonheid zo oud en toch zo nieuw.
Veel te laat heb ik U lief gekregen.
Binnen in mij was U
en ik was buiten,
en dáár zocht ik U.
Lelijk als ik was,
stortte ik mij op de mooie dingen die U gemaakt hebt.

U was bij mij, maar ik was niet bij U!

Die dingen hielden mij ver van U verwijderd;
en toch zouden ze niet bestaan
als ze niet in U bestonden.
Toen hebt U geroepen en geschreeuwd
en mijn hoofd doorbroken.
Geschitterd en gestraald hebt U
en mijn blindheid verjaagd.
Een heerlijke geur hebt U verspreid;
en diep ademde ik die in
en nu snak ik naar U.
Ik heb U geproefd en sindsdien
dorst en honger ik naar U.
U hebt mijn hart geraakt,
en het is ontvlamd
in verlangen naar Uw vrede.”


Extra

Reflectievragen

  1. Herken je dat authenticiteit enerzijds over een mooi verlangen gaat maar anderzijds ook iets is dat druk met zich meebrengt? Welke rol speelt authenticiteit in jouw gebedsleven?
  2. Wat raakt je speciaal in het gebed van Augustinus?

Lectio online meemaken

In eerdere afleveringen kwamen de vier stappen van de lectio divina langs: lectio, meditatio, oratio en contemplatio. In de afgelopen jaren heb ik regelmatig ‘Lectio online’ aangeboden via YouTube. Als je daar eens kennis mee wilt maken, ga dan naar onderstaande playlist op YouTube:

Playlist Lectio online

Klik hier voor alle (verschenen) podcasts