janhafmansDe zomerperiode is voor mij ook altijd een tijd van bezinning. Waar ben ik mee bezig? Waar draait het nu allemaal om? Wat wil ik bereiken?

Op een onverhoeds moment werd mij een antwoord aangereikt op die laatste vraag. In het acht uur journaal van maandag 3 augustus werd namelijk aandacht besteed aan de Bijbelvoorleesmarathon in de Maastrichtse Onze Lieve Vrouwe Basiliek.

In twaalf dagen wordt daar de hele Bijbel voorgelezen, zowel het Oude als het Nieuwe Testament. De marathon is een initiatief van religieuze ordes en congregaties uit heel Limburg. Het plan wordt uitgevoerd in het kader van het ‘Jaar van het Godgewijde Leven’, zoals paus Franciscus 2015 heeft genoemd. Ruim zeventig broeders, zusters en paters verzorgen de voordrachten. De leessessies zijn van maandag 3 tot en met zaterdag 15 augustus, tussen 10.00 uur en 17.00 uur.

In het Journaal (je kunt het fragment hier bekijken) kwam een pater aan het woord, Jan Hafmans. Aan hem werd de vraag gesteld: ‘Wat hoopt u hiermee te bereiken?’ En het antwoord verraste me.

‘Wat hoopt u hiermee te bereiken?’ Dat is natuurlijk een goede vraag. Maar de vraag verraadt ook dat we blijkbaar met alles wat we willen doen iets willen of moeten bereieken. We moeten doelen stellen, een stip op de horizon zetten, doelstellingen formuleren. En dat moet ook in de kerk.

‘Wat hoopt u hiermee te bereiken?’ Pater Jan Hafmans: ‘Niks. Helemaal niks. Geniet ervan. Loop voorbij. Het hoeft allemaal niks op te leveren. Maar wij laten zien: voor ons is het belangrijk en wij leven ervan.’

Wat heerlijk! Het hoeft allemaal niets op te leveren. Geen groeidoelstellingen. Geen grotere getallen. Geen missie en visie en strategie. En ik was weer blij met een zin die terecht is gekomen in het inspiratiedocument ‘Verlangen naar het goede leven’ dat in de Zwolse Plantagekerk als basis dient voor het komende seizoen. Deze zin:

Het gaan van de Weg is het doel.

Er is geen doel. We jagen geen doelen na. Er is een weg om te gaan. De Weg.

Dat wilde ik tegen jou, en misschien wel vooral tegen mezelf, zeggen nu er een nieuw kerkelijk seizoen aan zit te komen.

Wat willen we bereiken? Niks. Helemaal niks.

We willen gewoon de Weg gaan. Dat is voor ons belangrijk. We leven ervan.