Nu jij ook aan een ontdekkingstocht gaat beginnen, wil ik je graag nog een paar leesaanwijzingen geven. Allereerst zou ik je willen vragen om een keuze te maken, namelijk om je er bewust voor open te stellen dat God dit boek in jouw leven wil gaan gebruiken om Jezus (beter) te leren kennen. Het is in elk geval mijn gebed dat Gods Geest door de woorden en zinnen van dit boek heen jouw ogen en jouw hart (nog meer) zal openen voor Christus in al zijn grootheid en goedheid. 

Misschien wil je voor jezelf opschrijven wat jouw persoonlijke gebed is, nu je dit boek gaat lezen Pak er even een papier bij, of misschien kun je ergens op je laptop of smartphone er iets over opschrijven.





Verder is het belangrijk om je voor te nemen in de komende weken elke dag tijd te reserveren om een hoofdstuk te lezen, erover na te denken en te bidden. Misschien dat je wat hebt aan de volgende handreiking om die tijd in te vullen:

Bidden

Bid om de heilige Geest, want alleen hij kan je in de waarheid leiden en je hart openen voor het Woord van God.

Lezen

Lees het hoofdstuk dat die dag aan de beurt is een keer rustig door. Zoek teksten die genoemd worden op in je Bijbel en onderstreep ze eventueel.

Mediteren

Lees als je dat wilt het hoofdstuk nog een keer, en als je gedachten ergens blijven haken, denk daar dan verder over door en vraag de heilige Geest wat hij je duidelijk wil maken. 

Doen

Bij elke dag staat ook iets aangegeven wat je zou kunnen doen. Want onder de lezers van dit boek zijn misschien ook wel veel mensen praktisch ingesteld. Ik hoop dat de handreiking die ik doe je helpt.

Leren

Voor elke dag staat er een kerntekst uitgeschreven. Leer deze zo uit je hoofd dat de tekst in je hart komt. Draag deze tekst een dag lang met je mee.

Bidden

Aan het einde van elk hoofdstuk staat er ook een kort gebed. Bid de woorden van dat gebed (dat kan ook hardop) en laat deze woorden het begin vormen van een eigen gebed, of van een moment van stil zijn in de aanwezigheid van je hemelse Heer. Je kunt ook elke dag afsluiten met het volmaakte gebed dat Jezus ons zelf heeft geleerd: ‘Onze Vader die in de hemel is…’ Zo bid je in verbondenheid met al Gods kinderen.

Ik benadruk nog maar een keer dat je niet verplicht bent dit boek in precies 33 dagen door te lezen. Misschien ben je iemand die snel leest, en ook snel verwerkt wat je leest. Dan kun je dit boek in minder dan 33 dagen lezen. Misschien ben je iemand die het heerlijk vindt om een paar dagen lang bij een bepaald hoofdstukje stil te staan om wat je daar leest steeds dieper binnen te laten komen. Doe dat dan gerust. 

Het maakt dus niet zo veel uit hoelang je met dit boek bezig bent. Kies het tempo dat bij je past. En als je er een dag of meerdere dagen niet aan toekomt om te lezen, voel je dan niet schuldig, maar ga gewoon verder waar je gebleven was. Ontvang alle tijd die je kunt besteden aan het lezen als een cadeau van Gods Geest.

Nadat ik dat allemaal gezegd heb, wil ik toch ook nog de volgende wijsheid met je delen: je conditie gaat nooit vanzelf vooruit, wel vanzelf achteruit. Zo werkt dat met je lichamelijke conditie: daar moet je tijd en energie in steken. En als je geestelijk wilt groeien in je kennis van en verbondenheid met Christus, leer dan ook om vol te houden en steeds weer te beginnen. Dat mag ook wel wat kosten: tijd, geestelijke energie, denkkracht, gebed.

En bedenk dan altijd: bij de Geest van God is meer dan genoeg genade voor jouw geestelijke groei. Die genade ligt allang voor je klaar. Je hoeft alleen nog je handen open te doen en omhoog te houden om die genade te ontvangen.