1 Welkom

We gaan de laatste week van de cursus in! Deze week staat het slotgedeelte van de Bergrede van Jezus centraal: Matteüs 7:13-29.

Luister de Bergrede nog eens een keer helemaal:

2 Webinar

Het webinar van deze week vond plaats op dinsdag 14 mei om 19.30 uur. Kijk hier het webinar terug:

Luister het webinar terug als podcast:

Deze vragen worden besproken:

1. Wat is tot nu toe de hoofdlijn geweest? Welk thema’s sprongen eruit?
  2. Welke drie samenhangende lessen vinden we in de verzen 15-27?
  3. Welke rol speelt Psalm 1 in de Bergrede?
  4. Jezus focust op het belang van vruchtdragen. Wat bedoelt hij er precies mee en waarom is het zo belangrijk?
  5. Blijkbaar is het mogelijk om overtuigende gaven (van de Geest / het Koninkrijk) te laten zien en er toch met je hart niet bij te zijn. Hoe zit dat?
  6. Hoe hangen de vrucht(en) en de gaven met elkaar samen?
  7. Wat is de actualiteit van wat Jezus leert over valse profeten die toch losstaan van de Heer?
  8. Legt de Bergrede uiteindelijk toch de nadruk op het doen?
  9. Zijn wij ook onder de indruk van het gezag waarmee Jezus gesproken heeft? Helpt het ons Hem te volgen?
  10. Kan de Bergrede vandaag onze leefregel zijn (de ‘BergRegel’)?
  11. Hoe helpt de Heilige Geest van Pinksteren ons om te leven volgens de Bergrede?
  12. Vraagt het leven volgens de Bergrede een nieuwe vervulling, zalving of doop met de heilige Geest?
  13. Wat is de toekomst van de Bergrede?
  14. Welke plaats moet de Bergrede van Jezus hebben in het leven van de christelijke kerk?

3 De Bergrede: leefregel

In 2017 schreef Jos Douma een blogpost over het thema van vraag 10 hierboven. Hier kun je dat artikel lezen: De BergRegel. Leefregel voor de kerk van de 21e eeuw.

4 Geen gaven zonder vruchten

Van de hand van Bas van der Graaf een heel recente handout over een belangrijk thema uit het laatste gedeelte van de Bergrede. Download de handout via deze link:

Handout ‘Geen gaven zonder vruchten’

5 Verder met de Bergrede

Hopelijk heb je veel inspiratie en nieuwe inzichten ontvangen rond de Bergrede door deze cursus! Wil je nog meer inspiratie?

Luister de podcasts van BibleProject over de Sermon on the Mount:

Ontdek twee eerdere cursussen van de School voor Spiritualiteit over de Bergrede:

Doneren voor de cursus

Op de aanmeldpagina van deze cursus stond te lezen: “Aan het meedoen met deze online cursus zijn vooraf geen kosten verbonden. Na afloop zal er een donatie worden gevraagd met als richtlijn 25 euro. Maar als je geen of weinig financiële middelen hebt, is het ook prima als je meedoet zonder na afloop een donatie te geven!

Doneren kan via onderstaande button die je bij een betaalverzoek brengt. Alvast bedankt!