In het Nederlands Dagblad wordt vandaag aandacht gegeven aan de tocht die Boele Ytsma volgende week gaat maken in het gezelschap van vele andere zoekers en reisgenoten. Gisteren werd ik door een van de redacteuren van het ND opgebeld om iets te vertellen over mijn motieven om mee op weg te gaan. Lees het stukje mee dat daaraan werd gewijd:

Ytsma maakte vorig jaar naam met zijn eerste boek Van de kaart. Manifest van een gepassioneerde twijfelaar. Daarin beschreef hij hoe hij van een ‘Bijbelgetrouw evangelisch christen’ een geloofstwijfelaar werd. Sindsdien is hij regelmatig in de media te vinden.

Zijn blog zoekendgeloven.nl, waar hij dagelijks een bericht plaatst, trekt achtduizend bezoekers per maand.

Een van hen is Jos Douma, vrijgemaakt predikant in Haarlem en zelf blogger. ,,De thematiek waarmee Boele bezig is – zoeken, verlangen, twijfel – vind ik erg zinvol voor de kerken. Ik denk dat ik in de jaren dat ik predikant ben, te veel vanuit het ideaal van het geloof heb gepreekt en te weinig woorden heb gegeven aan het zoekende karakter van het geloof, dat bij veel gelovigen existentieel aanwezig is.

Ook het oecumenisch statement dat Boele met de tocht maakt, spreekt mij aan. Ik heb de laatste jaren meer contacten gekregen in de evangelische wereld en in de Protestantse Kerk en proef grote verwantschap, vooral als het gaat over spiritualiteit.’’

De zondag na de wandeltocht preekt Douma in zijn eigen gemeente over geloofstwijfel, met als thema: ‘We zijn allemaal godzoekers’. De tocht van Ytsma en de zijnen is op www.tochtgenoten.nl dagelijks in woord en beeld te volgen.