Twee dagen geleden, op donderdag 28 april, is er een Missional Manifesto gepubliceerd. Ik heb de indruk dat het een erg belangrijk document is voor de verdergaande bezinning op missionair kerk (missional church) zijn in de 21e eeuw. Een heel aantal mensen die hun sporen hebben verdiend op het gebeid van kerk en missie heeft er aan meegewerkt. Ik noem alleen even Tim Keller en Alan Hirsch.
[Een vertaling van het Missional Manifesto kun je hier inmiddels vinden.]
Het manifest begint zo (in de Preamble):
God is a sending God, a missionary God, who has called His people, the church, to be missionary agents of His love and glory. The concept missional epitomizes this idea. This manifesto seeks to serve the church by clarifying its calling and helping it theologically understand and practically live out God’s mission in the world today. Although it is frequently stated “God’s church has a mission,” according to missional theology, a more accurate expression is “God’s mission has a church” (Ephesians 3:7-13).
En deze passage licht ik er ook even speciaal uit:
The Church, therefore, properly encourages all believers to live out their primary calling as Christ’s ambassadors (2 Corinthians 5:20) to those who do not know Jesus. The ministry of reconciliation is applicable to both its native culture and in cross-cultural ministry throughout the world. In this sense, every believer is a missionary sent by the Spirit into a non-Christian culture activating the whole of his or her life in seeking to participate more fully in God’s mission.
En uit de Affirmations haal ik dit even naar voren:
5. Church: The church is a sign and instrument of the Kingdom of God, birthed by the gospel of the Kingdom and tasked with the mission of the Kingdom. The church is a covenant community of imperfect but redeemed believers living in our world. Followers of Christ do not live out their mission in isolation, but rather the Spirit of God enfolds believers into local Christian communities, i.e. churches. It is in and through such community their mission in the world is enhanced.
6. Christocentric: We believe that Jesus is the center of God’s plan. By extension, the church as the body of Christ is the primary medium of God’s mission to His world. We affirm that while God’s work and presence is not limited to the church, nonetheless the proclamation of the gospel of Christ comes through the church and believers everywhere. Members of the church, living by the power of the Spirit, are being conformed into the likeness of Christ in their attitudes and actions.
Lezen dus: Missional Manifesto.
Wie gaat dit document in het Nederlands vertalen?
30/04/2011 op 21:59
Hoewel het ontegenzeggelijk een mooi document is, staan er punten in die het tot een specifiek Protestants manifest maken. Soms impliciet, maar op een paar puntjes ook expliciet:
“Missional represents a significant shift in the way we understand the church.”
“As a revelation about the nature of God, we can only truly understand the mission of God by what is revealed through the Scriptures. Therefore, our understanding of the missio Dei and the missional church must always be directed and shaped by, and cannot be contrary to, God’s revealed Word in scripture.”
“Through the grace of God, when a person repents of their sin, confesses the Messiah as Lord, and believes in His resurrection, they gain what the Bible defines as new and eternal life.”
“The church is a covenant community of imperfect but redeemed believers living in our world.”
Kerken die ong. 66% van de Christenheid (de Catholica, de Orthodoxie) uitmaken, zullen deze zinsnedes, op deze manier verwoord, niet kunnen onderschrijven.
Dan heb ik het overigens over de expliciete punten. Impliciet levert dit ook problemen op:
“A strong foundation in the gospel, obedience to Christ and posture to the world are critical components to both individuals and churches living missionally.”
Hóe kun je weten of je gehoorzaam bent aan Christus? Er zijn +/- 30000 verschillende Protestantse denominaties die niet zelden op wezenlijke punten verschillen. Het is, vind ik, te gemakkelijk om dit gegeven af te doen als het werk van kwaadwillende scheurmakers, als mensenwerk.
Stel dat ik mijn mening wil vormen over of het gebruik van condooms juist is, het onderschrijven van de evolutietheorie niet verkeerd is, of wat nu precies de juiste canon is van de Bijbel. Dan krijg ik van verschillende Protestanten verschillende antwoorden. En ze zullen, daar ben ik meer dan overtuigd van, oprecht geloven dat zij daarmee Christus’ wil doen.
Ik geloof dus dat ‘sola scriptura’, hoe conscentieus ook beoefend, niet God’s wil is, en sterker nog, dat het een logische onmogelijkheid is. Ik geloof oprecht dat dit een levensgrote achilleshiel is die ook dit manifesto niet kan en zal oplossen. Ik denk niet dat daar, met hoeveel goede wil ook, een compromis over valt te bereiken.
Misschien vind u dit muggezifterij, en dat mag, dat hoor ik wel eens vaker van mijn Protestantse medebroeders, maar voor mij was en is dit een wezenlijk punt in mijn geloof. Ik geloof niet dat als God bestaat, Hij slechts een boek, hoe mooi ook, gegeven zou hebben zonder een ‘boekuitlegger’, de Kerk, die door de H. Geest onfeilbaar het geloof kan verduidelijken.
Logische gevolgtrekking zou zijn dat we zonder deze uitlegger gedwongen zijn om steeds maar te blijven splitsen, hoeveel goede wil we ook aan de dag zouden leggen. Dit zou de schuld van deze splitsingen niet bij de mens, maar bij God leggen, want Hij kon zich niet duidelijker uitten, wat onderstreept wordt door het feit dat er een beter systeem denkbaar is.
Ik nam aan dat u om feedback vroeg met het plaatsen van deze post, en ik hoop u dat bij deze gegeven te hebben.
In Christo, en een fijne zondag.
01/05/2011 op 19:18
Hier is een eerste versie van een vertaling. Doe ermee wat je wilt!
Missionaal Manifest
Vertaling van http://www.missionalmanifesto.net/ door Arjen Vreugdenhil
Inleiding
God is een zendende God, een missionaire God, die zijn mensen—de kerk—geroepen heft om missoniaire agenten te zijn van zijn liefde en eer. Het concept “missionaal” is bij uitstek een uitwerking van dit idee. Dit manifest is erop gericht de kerk te dienen, door haar roeping te verduidelijken, en haar te helpen om Gods zending in the wereld van vandaag theologisch te begrijpen en in de levenspraktijk te brengen. Hoewel vaak gezegd word dat “Gods kerk een zending heeft,” is het volgens de missionale theologie juister om te zeggen dat “Gods zending een kerk heeft” (Ef. 3:7-13).
Een van de doelen van de theologie is te betekenis van woorden te bewaken, om zo de waarheid hoog te houden en een bijbels wereldbeeld onder woorden te brengen binnen de geloofsgemeenschap. Het is vooral belangrijk de integriteit van het woord “missionaal” terug te winnen. Het is niet onze bedoeling (of binnen ons bereik) om woorden te definiëren voor anderen, maar het leek ons behulpzaam om ons gebruik van de term te omschrijven en te begrenzen—en om anderen uit te nodigen hetzelfde te doen. Een bijbelgetrouw, missionaal begrip van God en de kerk zijn van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van onze rol in zijn zending, en daarom voor de dynamiek van het Christendom wereldwijd.
In de eerste plaats moet duidelijk zijn wat “missionaal” niet betekent. “Missionaal” is niet synoniem met bewegingen die proberen het Christendom in de culturele context in te passen, kerkgroei te implementeren, of in maatschappelijk werk betrokken te zijn. Het woord “missionaal” kan dat allemaal wel omvatten, maar het is niet hiertoe beperkt.
Het goed begrijpen van de betekenis van “missionaal” begint ermee Gods missionaire aard te onderkennen. De Vader is de bron van zending, de Zoon is de belichamelijking van die zending, en zending wordt bedreven in de kracht van de Geest. Naar zijn aard is God “de zendende” die initiatief neemt om zijn hele schepping te verlossen. In het Johannes-evangelie sprak Jezus consequent over zichzelf als “gezonden”, en vervolgens gaf hij zijn discipelen een opdracht tot datzelfde doel (Joh. 17:3, 8, 18, 21, 23, 25). Als het “gezonden” volk van God is de kerk het instrument van zijn zending (Joh. 20:21).
Een sterke fundering in het evangelie, gehoorzaamheid aan Christus en een houding tegenover de wereld zijn wezenlijke onderdelen voor missionaal leven van zowel individuen en kerken. Een missionale gemeenschap is er een die zending ziet zowel als haar oorspronkelijke drijfveer en haar organisatorisch beginsel (Hand. 1:8). Ze neemt haar beslissingen dienovereenkomstig, in het geloof dat Christus zijn volgelingen de wereld inzendt, net zoals de Vader hem de wereld inzond.
De kerk bemoedigt daarom terecht alle gelovigen om hun primaire roeping vorm te geven in hun leven, als Christus’ ambassadeurs (2 Kor. 5:20) voor hen die Jezus niet kennen. De bediening van verzoening is toepasbaar zowel in eigen cultuur als in interculturele bediening wereldwijd. In die zin is elke gelovige een zendeling, gezonden door de Geest in een niet-Christelijke cultuur; dit maakt zijn of haar hele leven een zoektocht om meer betrokken te zijn in Gods zending.
“Missionaal” staat voor een belangrijke verschuiving in de manier waarop we de kerk verstaan. Als de mensen van een missionaire God is het ons toevertrouwd mee te doen in de wereld net als hij dat doet—door ons te wijden aan de taak om zijn ambassadeurs te zijn. “Missionaal” is het perspectief waarin we mensen zien zoals God dat doet, en waarin we actief bezig zijn om hen te bereiken. De kerk in zending is de kerk zoals God haar bedoeld heeft.
Belijdenis
1. Gezag. Als openbaring van Gods eigen aard, kunnen we de zending van God alleen juist verstaan door wat geopenbaard is in de Schriften. Daarom moet ons verstaan van de missio Dei en de missionale kerk altijd gestuurd en gevormd worden door, en kan het niet in strijd zijn met, Gods geopenbaarde Woord in de Schrift.
2. Evangelie. Wij bevestigen dat God, die heiliger is dan wij ons kunnen voorstellen, met ontferming heeft omgezien naar een mensheid die bestaat uit mensen die zondiger zijn dan we geneigd zijn toe te geven, en Jezus de geschiedenis ingestuurd heeft om zijn koninkrijk te bevestigen en mensen en de wereld met zichzelf de verzoenen. Jezus, wiens liefde uitbundiger is dan wij kunnen meten, gaf zijn leven als een plaatsvervangende dood aan het kruis en werd lichamelijk opgewekt, waardoor hij Gods toorn stilde. Als iemand berouw heeft van zijn zonde, de Messias als Heer belijdt, en gelooft in diens opstanding, dan verkrijgt hij door Gods genade wat de Bijbel definieert als een nieuw en eeuwig leven. Alle gelovigen worden dan samengebracht in de kerk, een verbondsgemeenschap die als “agenten van de verzoening” actief zijn om het evangelie te verkondigen en uit te leven.
3. Koninkrijk. We bevestigen dat het evangelie het goede nieuws van Gods Koninkrijk is. Het Koninkrijk is het actieve en allesomvattende bestuur van God over zijn hele schepping. De soevereine regering van God brengt rechtvaardigheid (de juiste relaties met God, anderen en de schepping), herstelt gerechtigheid, en brengt genezing voor een gebroken wereld. Het Koninkrijk van God is begonnen maar is er tegelijk “nog niet”. Het zal pas volledig worden onthuld als Jezus terugkomt. De kerk, geboren in de begintijd van het Koninkrijk, dient als een agent van de Koning in het “al wel maar nog niet” van het Koninkrijk door het evangelie te verkondigen en te verspreiden, en haar toepassing in de praktijk te brengen.
4. Zending. We bevestigen dat de missio Dei de zending is van de drie-enige God om zichzelf te verheerlijken. God doet dit in de wereld door zondige mensen de verlossen en, in de toekomst, de verdorven schepping te herstellen. De Vader zendt de Zoon om deze verlossing uit te voeren, en zendt de Geest om deze verlossing toe te passen in de haren van mannen en vrouwen. Bevat in Gods zending is de missio ecclesia[e] waardoor hij de kerk kracht geeft tot getuigenis en tot dienst die leidt tot getuigenis. Gelovigen worden geroepen om het evangelie te delen met mensen, zodat die Christus kunnen leren kennen. Gods verlossend werk, in beweging van God, door de kerk, naar de wereld, heeft als resultaat dat mensen van elke stam, taal en natie reageren met levenslange eredienst tot God. Uiteindelijk zal de missio Dei de hele schepping omvatten, wanneer God een nieuwe hemel en een nieuwe aarde schept.
5. Kerk. De kerk is een teken en instrument van het Koninkrijk van God, voortgebracht door het evangelie van het Koninkrijk, en belast met de zending van het Koninkrijk. De kerk is een verbondsgemeenschap van onvolmaakte maar verloste gelovigen die leven in onze wereld. Volgelingen van Christus geven hun zending niet vorm in isolement, maar veeleer brengt de Geest van God gelovigen bijeen in plaatselijke Christelijke gemeenschappen, oftewel kerken. Het is in en door zulke gemeenschappen dat hun zending in de wereld wordt versterkt.
6. Christocentrisch. We geloven dat Jezus het centrum is van Gods plan. Hieruit volgt dat de kerk, als het lichaam van Christus, het primaire middel is van Gods zending naar zijn wereld. We bevestigen dat, hoewel Gods werk en aanwezigheid niet beperkt is tot de kerk, de verkondiging van het evangelie van Christus komt overal via de kerk en gelovigen. Kerkleden, levend door de kracht van de Geest, worden gevormd in het beeld van Christus in hun houding en in hun daden.
7. Discipelen maken. We geloven dat het discipelen maken van de volken een wezenlijk aspect is van de zending van God (Mat. 28:18-20). Het evangelie roept mensen op te reageren op het goede nieuws van het Koninkrijk door een antwoord van geloof en bekereing, in en door de kracht van het evangelie. Het opvoeden van gelovigen behoort tot het werk van de kerk; ze begeleidt hen die geloven in Jezus van geestelijk kindschap naar geestelijke volwassenheid (Kol. 1:28). Dit betekent dat de kerk haar leden traint om leiders te zijn in rechtvaardige daden en bediening aan de armen, en om de consequenties van hun geloof vorm te geven in bedrijf, kunst, politiek, academie, huis, en in het hele leven. Naar gelang de kerk discipelen maakt, rust ze hen toe om hun geloof invloed te laten hebben op ieder terrein van hun leven, privé en openbaar.
8. Dualiteit. We geloven dat de zending en verantwoordelijkheid van de kerk zowel de verkondiging van het evangelie inhoudt als het vertoon ervan. Van Jezus leren we dat de waarheid moet worden verkondigd met gezag, en geleefd met liefde. De kerk moet voortdurend evangelizeren, in liefde antwoord geven op menselijke behoeften, en “uitzijn op het welzijn van de stad” (Jer. 29:7). Door de consequenties van het evangelie vorm te geven in haar leven biedt de missionale kerk een woordelijke verdediging en een levend voorbeeld van zijn kracht.
9. Universaliteit. We geloven dat Gods zending, en de zending van zijn mensen, zich uitstrekt tot elk volk, elke natie, stam en taal; tot mensen van elk geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, maatschappelijke klasse, en religieuze overtuiging (of gebrek daaraan). Een missionale kerk zal daarom opzettelijk diversiteit omarmen op plaatselijk niveau, en maatschappelijke, culturele en geografische grenzen oversteken als agenten van de missio Dei. Bovendien omhelst Gods zending in het algemeen ieder aspect van het leven: persoonlijk, in het gezin, maatschappelijk, cultureel en economisch. Dit is gebaseerd op de universele autoriteit en heerschappij van Jezus Christus.
10. Toepassing. We geloven dat de zending van de kerk voortgaat in de numerieke en geestelijke groei van de volgelingen van Christus (discipelschap), de groei van het aantal gemeenten (kerkplanten) toegewijd aan Gods koninkrijk (levend onder zijn heerschappij), het uitspreiden van Gods faam over de wereld (eredienst), en goede daden in de naam van Christus (werken van liefdadigheid).
Omdat wij deze dingen geloven, voelen wij ons gedwongen tot actie. Wij dringen erop aan bij Gods mensen om zich op te stellen rond de heerschappij van Jezus, de missionale aard van zijn kerk, en de werkelijkheid van zijn koninkrijk. We nodigen het lichaam van Christus overal uit om mensen en de wereld te zien door de lens van Gods koninkrijk, om heilig te leven als Jezus’ discipelen, en om samen, als de kerk, hem bewust te representeren. We bevestigen dat Jezus gezonden werd om Gods bedoeling met de wereld te vervullen door zijn volmaakte leven, plaatsvervangende dood, en lichamelijke opstanding, zodat verlossing beschikbaar werd voor ons. Met Christus als ons focus, zijn Koninkrijk als ons doel en zijn Geest als onze krachtbron ontvangen wij het voorrecht en de vreugde van zijn zending.