Is de bijbel bezig met een comeback?

Ik las op www.curchexecutive.com een interessant artikel: New year brings renewed Bible engagement. De subtitel van het verhaal bevat ook deze boeiende zin: ‘Pastors giving attention to Bible engagement vacuum‘. Mooie uitdrukking is dat: Bible engagement vacuum, een vacuüm als het gaat om actief bezig zijn met de Bijbel. En nu dus blijkbaar een breed levend en actief verlangen om hier wat aan te doen. Drie illustraties:

1. Rick Warren van Saddleback Church lanceert momenteel een grootse en boeiende campagne: ‘40 Days in the Word‘. Dit is de wervende slogan die bij deze campagne hoort: Love the Word. Learn the Word. Live the Word. En als je wilt weten hoe je zo’n campagne moet aanpakken, download en lees dan: 40 Days in the Word Campaign Success Guide! Waarom deze campagne? Rick Warren zegt er dit over:

How many times do members of your church doubt God’s Word, fall prey to others who attack its reliability or not live out its content? Too many of God’s people don’t know God’s Word, don’t really believe God’s Word or don’t ’do’ God’s Word. Forty Days in the Word will transform your people from ’hearers’ to ’doers.’

2. Toen een andere megagemeente, Willow Creek Community Church, enkele jaren geleden een groot evaluerend onderzoek verrichtte (REVEAL), kwam onder andere  naar voren dat 87% van de kerkbezoekers behoefte had aan meer en diepgaander Bijbelstudie.

3. In een trendverhaal op www.churchexecutive.com ‘Ten [unexpected] trends to surface in 2020‘ is een van de genoemde trends in het kerkelijke leven (nummer 5): verdiepend onderwijs wordt populairder. Lees:

Many growing churches will get deeper theologically and more popular. Many young adult dropouts left the church because they desired deeper teaching. The superficial anomalies will most likely still exist, but churches that challenge people to greater biblical depths will proliferate while others languish in their own shallowness.

Kortom: meegaan met of vooruitgrijpen op de trend van de bijbel die een comeback aan het maken is, is waarschijnlijk een goede en toekomstbestendige keuze! Vandaar: Verrast door Jezus. Het Marcus evangelie in 80 dagen.