grotekerkzwolleKomende zondagmiddag is er in de Grote of St. Michaelskerk in Zwolle een Michaëlsviering waarin Geert grote centraal staat. Hij is de stichter van de 15e eeuwse spirituele vernieuwingsbeweging Moderne Devotie. Deze beweging heeft al veel jaren mijn warme belangstelling (lees meer). Vandaar dat ik het mooi vond dat ik een uitnodiging kreeg om als liturg een bijdrage te leveren in deze viering.

Zondag 23 februari 16.30 Grote Kerk Zwolle!

PERSBERICHT:

GEERT GROTE EN MODERNE DEVOTIE CENTRAAL IN WANDELING, GESPREK EN VIERING

De Michaelsvieringen in de Grote of St. Michaelskerk staan dit seizoen in het teken van het thema ‘heiligen’. Zondagmiddag 23 februari staat Geert Groote centraal. Deze stichter van de Moderne Devotie, een hervormingsbeweging binnen de Katholieke Kerk in de late Middeleeuwen, heeft een geweldige invloed gehad op de binnenstad van Zwolle. De beweging van Geert Grote kreeg in Zwolle veel van de grond door vooral onderwijsrector Johan Cele en de broeders en zusters van het gemeene leven. Vanwege die grote invloed van Geert Grote is er naast de viering, die om 16.30 uur begint, ook een rondleiding langs de plekken van Geert Grote en de Moderne Devotie. Deze rondleiding start om 14.00 uur bij de fontein aan het Kerkplein. De rondleiding eindigt in de Grote Kerk, waar een ieder die dat wil om 15.00 uur in gesprek kan gaan over de teksten van Geert Grote.

De rondleiding door de stad, langs plekken van Geert Grote en de Moderne Devotie,wordt gedaan door stadsgids en Moderne Devotie deskundige Mink de Vries. Hij zal tijdens de rondleiding ook ingaan op de actuele betekenis van de Moderne Devotie in onderwijs, creatief denken, ondernemerschap, zorg en welzijn, geestelijkheid en bestuur.

Het gesprek over teksten van Geert Grote vindt plaats in de consistorie van de Grote Kerk om 15.00 uur. Wat heeft Geert Grote bijvoorbeeld te zeggen over nieuwe plannen rond de Grote Kerk? Over nieuwe plannen in de stad? Een kerk die heel lang de huiskerk is geweest van de Moderne Devoten in Zwolle.

De Michaelsviering in de Grote Kerk, begint om 16.30 uur, staat in het geheel in het teken van Geert Grote. Musicus, cantor, en organist Toon Hagen heeft passende muziek erbij gezocht. De liturgen zijn Jan Jaap Stegeman, ds. Jos Douma van de Plantagekerk en Mink de Vries.

De drie onderdelen zijn afzonderlijk te bezoeken. Gezien het uitzonderlijke thema – onze binnenstad heeft haar identiteit voor een groot deel te danken aan Geert Grote en de Moderne Devotie – wordt iedereen aangeraden deze kans niet voorbij te laten gaan en voor zover mogelijk mee te doen met alle onderdelen.

Zie ook deze webiste van de Commissie Grote Kerk: Michaelsvieringen.