1 Intro

Deze keer staat Matteüs 6:1-18 centraal. Dit is het middelste gedeelte van de Bergrede. Daar spreekt Jezus over drie spirituele disciplines of geestelijke praktijken die belangrijk zijn in het koninkrijk van God: geven, bidden, vasten.

Luister hier nog eens naar de hele Bergrede (op minuut 7:00 begint het gedeelte dat deze keer centraal staat, inclusief het gebed dat Jezus ons geleerd heeft):

2 Webinar

Het webinar van deze week was op maandagavond 22 april 2024. Kijk hier het webinar terug:

Je kunt het webinar ook als podcast terugluisteren:

In het webinar stonden deze vragen centraal:

1. Hoe ziet de opbouw van de Bergrede in vijven eruit?
  2. Wat is de opbouw van het middelste deel van de Bergrede (Matteüs 6:1-18)?
  3. Wat wordt bedoeld met ‘gerechtigheid doen’ of ‘beoefenen’ (dikaiosunè poein)?
  4. Wat is de kern van de waarschuwing van Jezus als het gaat om schijnheiligheid (hypocrisie, huichelarij) en gezien willen worden (theathènai: ’theater maken’)?
  5. Wat betekent ‘in het verborgene’?
  6. Waarom wordt er zoveel nadruk gelegd op het ‘beloond’ worden?
  7. Wat betekent vandaag ‘barmhartigheid tonen’?
  8. Wat is de opbouw van Matteüs 6:5-15?
  9. Wat betekent de binnenkamer in Matteüs 6:6?
  10. Wat is de geestelijke discipline van het bidden?
  11. Wat betekent het dat het Onze Vader deel uitmaakt van de Bergrede?
  12. Hoe is het koninkrijksgebed het Onze Vader opgebouwd?
  13. Wat is de plek van vasten is het leven in het koninkrijk?

3 Preken over het Onze Vader

In 2019-2020 met een staartje naar 2021 hield Jos Douma een prekenserie over het Onze Vader onder de titel ‘Open leven. Samen bidden en hoop verspreiden’. De hele prekenserie is op de pagina die je vindt via onderstaande button terug te lezen en terug te luisteren. Je zou ervoor kunnen kiezen om 1 of 2 van die preken lezend of luisterend tot je te nemen.

4 Video ‘Vasten volgens Dallas Willard’

Bas van der Graaf heeft een video opgenomen over Vasten volgens Dallas Willard:

5 Video ‘Afzondering en stilte volgens Dallas Willard’

Jos Douma heeft een video opgenomen over ‘Afzondering en stilte volgens Dallas Willard’:

6 Preek over ‘Onze Vader die in het verborgene is. Over het gebed van het hart’

Een preek van Jos Douma uit 2017 over bidden in het midden van de Bergrede, om te luisteren:

Lees ook deze samenvatting van de preek:
Samenvatting ‘Onze Vader die in het verborgene is

7 Preken over hypocrisie en over vasten

Hieronder kun je twee preken van Bas van der Graaf beluisteren.

In deze levensles ontmaskert Jezus (religieuze) hypocrisie. Hypocrisie is zeker voor leiders een grote valkuil. Hoe kun je groeien in een leven waarin de buitenkant in harmonie is met de binnenkant? Luister:

Geven, vasten en bidden. In het Jodendom van Jezus’ dagen waren het de drie centrale oefeningen in gerechtigheid. Jezus neemt ze over maar maakt ook een verdiepingsslag. Niet vreemd dat deze drie oefeningen in veertigdagentijd centraal kwamen staan. Luister:

8 Citaat over de Bergrede

Als God de wereld weer op orde wilde brengen – dat is wat de zaligprijzingen uit de bergrede duidelijk maken – stuurt hij geen tanks. Hij stuurt zachtmoedigen, gebrokenen, mensen die naar gerechtigheid hongeren, vredestichters, mensen die zuiver van hart zijn, enzovoort. In deze vreemde, duistere nieuwe wereld, hebben we grote behoefte aan nieuw licht. Jezus van Nazareth bracht dat licht lange tijd geleden. De wereld en ook de kerk vonden het licht te verblindend. En we hebben ons best gedaan het licht te bedekken door druk te praten over onze persoonlijke spiritualiteit in het heden een een ‘hemelse’ verlossing in de toekomst. Maar toen Jezus ons leerde bidden dat Gods koninkrijk zou komen, en dat zijn wil zou worden gedaan op aarde zoals in de hemel, meende hij dat werkelijk. Toen hij zei dat hij alle macht had ontvangen op aarde en in de hemel, meende hij ook dat. We zijn nog maar nauwelijks begonnen om uit te zoeken hoe dit in de praktijk zou moeten uitwerken.
Tom Wright