werkboekKomende maandag begint de EXPLORE_TOUR. Tien avonden wordt op verschillende locaties in Nederland de vernieuwde cursus Christianity Explored gepresenteerd en toegelicht. De eerste avond vindt plaats in de Plantagekerk in Zwolle en omdat ik daar predikant ben mag ik ook een inleidend verhaal houden.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik Christianity Explored nog niet echt kende. Wel had ik het boekje ‘Ontdek!’ van Rico Tice in huis en er wel eens in gebladerd. Het sprak me aan dat het boek een introductie bood in het verhaal van de Bijbel aan de hand van het evangelie van Marcus. Maar de cursus Christianity Explored als zodanig kende ik eigenlijk niet.

Uitgeverij Groei (een imprint van Uitgeverij Vuurbaak) wil daar verandering in brengen: alle predikanten en alle kerken moeten weten van deze missionaire cursus en het liefst ook er mee aan de slag gaan! Vandaar een Tour door Nederland om de aandacht te trekken. En ik mag dus een verhaal houden.

“Eén leven. Waar draait het om?  Christianity Explored is een korte cursus die je de kans geeft om na te denken over de grote vragen van het leven. En om de persoon te ontdekken die het hart is van het christelijk geloof, Jezus Christus.”

Ik heb het materiaal toegestuurd gekregen:

• een handboek (voor de begeleiders van de cursus);
  • een werkboek (voor de cursusdeelnemers);
  • een DVD (met filmpjes die gebruikt kunnen worden als introductie op de 7 avonden).

Het materiaal ziet er heel goed uit en is volgens mij erg gebruikersvriendelijk. In het handboek wordt de begeleider uitstekend geholpen om zich voor te bereiden op de cursus, zowel inhoudelijk als organisatorisch, met hart voor de toekomstige deelnemers.

In een volgende blogpost zal ik benoemen wat er in mijn optiek erg goed is aan deze cursus (‘Heel goed nieuws – Christianity Explored 2’). Daarna wijd ik een blogpost aan een meer kritische vraag die bij het bestuderen van het materiaal ook in mijn hoofd is gaan rondzingen (‘Het koninkrijk van God is nabij! – Christianity Explored 3’).