Met enige regelmaat bezoek ik (als kritisch-betrokken ND-lezer) met vreugde de site van het Reformatorisch Dagblad. Zo ontdekte ik dat deze krant een Dossier Spiritualiteit aan het aanleggen is. Nu is dat begrip spiritualiteit niet geheel onproblematisch, en helemaal in RD-kringen lijkt het me dat ‘spiritualiteit’ ook veel vragen oproept. Des te meer vind ik het te prijzen dat het RD zo structureel aandacht aan dit thema geeft. De intro luidt als volgt:

Spiritualiteit is in: onthaasten, de stilte ervaren, op zoek gaan naar het diepere zelf.  In een tiendelige serie wordt aandacht besteed aan de houding van christenen ten opzichte van spiritualiteit.

Spiritualiteit hangt in de lucht. Boeken, bedrijven en kerken spelen in op de belangstelling voor dit onderwerp. Ze roepen echter ook vragen op. Want wat past er eigenlijk niet onder de paraplu van de spiritualiteit? Mediteren in Thailand, maar evengoed het eten van een reep biologische chocolade. In een elfdelige serie brengt deze krant het spirituele spectrum in kaart en onderzoekt wat voor christenen mogelijk bruikbaar is en wat zeker niet. Naast twee overzichtsartikelen volgen een kerkhistorisch artikel, reportages over spiritualiteit in het klooster- en bedrijfsleven en interviews over onder meer reformatorische spiritualiteit.

Vandaag staat er in het RD een verslag van het symposium in Putten over Christelijke spiritualiteit waar Henk ten Voorde, als docent aan de ETA verbonden, als eerste sprak: Meer stilte in de kerk nodig. De lezing die ik hield kun je hier lezen.