In de discussies rond kinderdoop en geloofsdoop wordt van kinderdopers-zijde nogal een opgemerkt dat het verlangen van vandaag naar een volwassendoop te maken heeft met de postmoderne hang naar rituelen en de ervaring die daarbij hoort. In deze opmerking klinkt dan vaak een waarde-oordeel door: gereformeerden die verlangen naar de geloofsdoop in plaats van de kinderdoop zijn besmet geraakt door de postmoderne tijdgeest van subjectivisme en het individualisme. Een als kind gedoopte gereformeerde die verlangt naar de geloofsdoop is een ‘kind van zijn/haar tijd’. En dat is natuurlijk niet best: een kind van je tijd zijn! Wel begrijpelijk, maar tegelijk ‘een beetje dom’.
Dat is naar mijn indruk de sfeer die er kan hangen rondom de aandacht die gevraagd wordt voor de waarde van het bewust beleven van rituelen. Het punt in geding is echter niet zozeer dat mensen vandaag verlangen naar rituelen, maar dat de doop een van Godswege ingesteld ritueel is. Blijkbaar hecht God belang aan rituelen. De twee belangrijkste zijn: de doop en het avondmaal.
Als we ons nu even beperken tot de doop: het is minstens merkwaardig dat de zuigeling-dopeling op geen enkele manier het doopritueel bewust kan meemaken en ervaren. Dit leidt wat mij betreft beslist niet tot de gedachte dat je kinderen dus niet moet dopen. Want ik heb het nu maar over één van de vele aspecten van de doop. Het lijkt me onmogelijk om op basis van één enkel aspect of één enkele overweging te concluderen tot kinderdoop of geloofsdoop. Dat gebeurt wel regelmatig. Dan is niet de volheid en de veelheid van aspecten van de doop het uitgangspunt, maar slechts één enkele gedachte (soms twee of drie, maar hoe dan ook: erg weinig). Een volwassendoper die met enige stemverheffing zegt: ‘Het staat er toch duidelijk: éérst geloof en dán de doop (hoe dom kun je zijn dat je dat niet ziet)’ heeft net zo weinig beweerd als de kinderdoper die met een van tranen verstikte stem uitroept: ‘Zouden de kinderen van gelovigen dan níet bij Gods genadeverbond horen!’
Terug naar de doop als ritueel. Het is aardig om te ontdekken dat we hiermee op het gebied van de praktische theologie komen. De discussie over de doop wordt veelal gevoerd vanuit exegese (bijbelse theologie), dogmatiek (systematische theologie) en de traditie (historische theologie), maar ook de praktische theologie zou veel meer stem moeten krijgen. Een praktisch-theologisch perspectief heeft aandacht voor de vraag: Wat is de doop voor handeling? Wat gebeurt er op het moment van de doop? En in dit praktische-theologische perspectief gaan ook menswetenschappen meeklinken zoals de wetenschap die zich bezig houdt met rituelen. Een heel boeiende vraag is dan: wat is het performatieve effect van de doophandeling? Wat gebeurt er met de dopeling? Of ook: wat is de bedoeling dat er gebeurt?
En dan kom je dus al vrij snel bij de waarneming dat een kind bij de doop hoegenaamd niets ervaart of bewust ondergaat en dat het voor een volwassen dopeling, helemaal als de doop door onderdompeling plaats vindt, een zeer ervaringsvol en betekenisvol ritueel is dat fysiek en emotioneel ondergaan wordt. Nogmaals: dat is niet allereerst van belang omdat mensen van de 21e eeuw behoefte hebben aan rituelen, maar omdat we hier te maken hebben met een Bijbels ritueel met een hemelse oorsprong, namelijk de opdracht van Jezus: Doopt!
Wellicht dat in de protestantse traditie van de doop toch veel te veel ‘alleen maar’ een teken en een zegel is gemaakt, een plaatje bij het veel belangrijker plaatje. Dat plaatje kan dan ook wel gemist worden. Pieter Kleingeld wijst er in een reactie terecht op dat dat dan wel de omgekeerde wereld is:
Eerst beelden dan woorden. Eerst liturgie daarna theologie. En wij draaien het vaak om. We beginnen vanuit een theologie en proberen vandaar uit normatieve handelingen te definieren. Maar in de vroege kerk was het m.i. andersom. Eerst waren er de handelingen en daar op volgde de bezinning. Er was eerst dopen, daarna kwamen de woorden. Voor wie het niet begreep. Dat geldt voor Augustinus, maar volgens mij al veel eerder. Het is niet zo, dat Paulus eerst Romeinen 6 schreef en dat daarna mensen ondergedompeld moesten worden. Het is andersom. Eerst was er het onderdompelen, daarna de uitleg.
16/11/2010 op 14:25
Jos, ik volg je denkproces met veel interesse. Maar dat omgekeerde beeld over de vroege kerk kan ik niet plaatsen. Ik dacht dat doop kandidaten een lang traject van doop catechese moesten volgen (catechumenaat duurde wel 2 jaar).
groet
Miranda
16/11/2010 op 14:31
Hallo Miranda,
Mooi dat je meeleest! Goed dat je even attendeert op het leerproces van het catechumenaat voorafgaand aan de doop. Dat is inderdaad de omgekeerde wereld ten opzichte van: eerst doop, dan uitleg. Ik zal me nog eens opnieuw verdiepen in de gedachte: eerste liturgie, dan theologie (aangereikt door Pieter Kleingeld).
Is jouw verhaal over Sprinkling en Immersion al ergens gepubliceerd?
Hartelijke groet,
Jos
16/11/2010 op 17:24
Dag Jos, het stuk moet nog aangepast worden nav het commentaar van 3 reviewers en kan dan weer ingediend worden. Ik concentreer me nu op afschrijven van mijn dissertatie. groet
16/11/2010 op 17:39
Jos,
Ga aub niet om de hete brij heen dansen.
Begeef je niet in eindeloze theologische verhandelingen.
Je leeft in de gereformeerde traditie en daar is heel moeilijk van los te komen wat de doop betreft.
Zelf heb ik jaren geworsteld met de doop.
En uitgerekend toen ik in de kerkenraad zat nam ik het besluit me te laten dopen op geloof, wetend dat dit een boel gedonder zou geven.
Ik liep alsmaar met de vragen: Wat zullen mijn ouders, mijn kinderen, mijn vrienden, de kerkenraad ervan zeggen. I.p.v. te vragen: wat vindt de Heer?
Toen een goede vriendin mij vroeg: Wat denk je dat God wil, antwoordde ik: Ik weet dat Hij wil dat ik me laat dopen. Ze zei toen: Dan moet je dat doen. Punt. En op dat moment Jos, waren al die vragen waar ik mee rondliep, ondergeschikt.
Toen heb ik het besluit genomen.
Gevolg: uit de kerkenraad. Logisch.
En verder: rijk gezegend.
Nu geen lid meer van de GKV.
Helaas, dat voelde niet meer goed.
De mensen waren oke maar de muren waar ik tegenop liep waren te weerbarstig.
Wil graag als je wilt met je over dit onderwerp doorpraten.
gr Ejo Smit
16/11/2010 op 18:02
Beste Ejo,
Dank dat je zo betrokken bent bij wat ik aan het schrijven ben! Ik kan me voorstellen dat je vindt dat ik ‘om de hete brij heen dans’. Maar daar gaat de suggestie vanuit dat er een klip en klaar antwoord ligt te wachten. En daarvan ben ik niet overtuigd. Wel ben ik ervan overtuigd dat het dringende nodig is dat kinderdopers echt serieus luisteren naar het verhaal van de geloofsdoop, maar dan niet om beslist bij die geloofsdoop uit te komen.
Ik dans wel, echter niet om de hete brij heen, maar om de diepgaand veelzijdige werkelijkheid van de doop die Christus ons gegeven heeft.
Hartelijke groet, in Hem met je verbonden,
Jos
16/11/2010 op 18:49
Jos, als jij eenmaal zou merken dat God het echt wil dat je je moet laten dopen op geloof, moet je het ook doen Jos. Bij die uitkomst zou je kunnen uitkomen als je dit bij de Heer brengt. Dat kan je je baan kosten Jos. Maar het kan ook een hele kerk veranderen. Heb je dat er voor over?
Laat God het laatste woord hebben en niet de gereformeerde traditie. Deze is altijd ondergeschikt aan wat God zegt in zijn Woord.
Eveneens in Hem verbonden,
Ejo
NB:Dapper dat je je zo openlijk verdiept in deze materie.
16/11/2010 op 20:49
Hallo Jos,
Leuk om als jeugdvriend uit Zuidhorn te volgen over dit onderwerp
Ik ben me al geruime tijd aan het verdiepen in het onderwerp doop.
Dit komt voort uit de gebeurtenissen in mijn naaste familie, zoals je weet, in mijn vriendenkring en de gesprekken die ik dagelijks voer met mijn (evangelische) collega’s.
In het stukje hierboven schrijf je “Wel ben ik ervan overtuigd dat het dringende nodig is dat kinderdopers echt serieus luisteren naar het verhaal van de geloofsdoop, maar dan niet om beslist bij die geloofsdoop uit te komen”
Hier ben ik het volledig met je eens. In mijn zoektocht naar een antwoord denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt. Kinderen worden van uit de gereformeerde leer gedoopt. Als je volwassen bent kan je deze doop bevestigen door belijdenis te doen van je geloof. Als ik dit vertel aan baptisten dan zeggen ze dat belijdenis niet te vergelijken is omdat zij zeer veel waarde hechten aan de het ritueel “onderdompeling”, of te wel “met Christus begraven en weer opgestaan”
Als je als volwassene tot geloof gekomen bent dan kan je in de gereformeerde kerk gedoopt worden. Echter niet door onderdompeling. (daar kan je dan ook weer afvragen of een paar druppels voldoende is)
Ik ben heel anders tegen de geloofsdoop gaan kijken en eerlijk gezegd heb ik er geen moeite (meer) mee uiteraard heb ik ook geen moeite met de kinderdoop. Het is prachtig dat mensen die niet gedoopt zijn, gedoopt worden door onderdompeling. Op de vraag of het goed is dat volwassenen die als kind gedoopt zijn zich nog een keer laten dopen, wil ik misschien wel helemaal geen antwoord hebben.
Om je aan te sluiten bij een evangelische gemeente wordt vaak de doop als verplichting opgelegd. Ook zijn er evangelische gemeenten waarbij allebei de dopen geaccepteerd worden.
Ik ben van mening dat we die kant op moeten. (acceptatie)
Het draait helemaal niet om “wel of niet” gedoopt zijn, het gaat om geloof. De moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing, kwam tot geloof en was behouden, echter er was geen tijd om te dopen.
Je behoud is niet afhankelijk van of je wel of niet, als kind of als volwassene, of dat je 1 of 2 x gedoopt bent. Het draait om Christus. Christus is ons behoud!
Romeinen 14: Aanvaard elkaar, zoals Christus u heeft aanvaard
Ik weet niet of je uiteindelijk na je studie een antwoord kan formuleren over wat nu wel of niet goed is. Waar je ook op uitkomt er zullen altijd voorstanders en tegenstanders blijven.
Toch blijf ik dit onderwerp volgen
Heel veel succes.
Groeten,
Pieter Aikema
16/11/2010 op 21:02
Hoi Pieter,
Leuk om een ‘oude’ jeugdvriend zo weer digitaal te ontmoeten. Met Talina heb ik de voorbije jaren ook zo nu en dan via de weblog contact gehad.
Mooi om te horen dat je ook zo intensief met dit thema bezig bent en dat we een zelfde spoor lijken te volgen!
Hartelijke groet!
Jos
07/06/2017 op 18:01
Mooi om te lezen hoe jullie er in stonden, ben wel benieuwd hoe jullie er nu in staan een flink aantal jaren later?