Het gesprek over ‘Eten, bidden, beminnen’ gaat rustig verder. Allereerst in onderlinge ontmoetingen van mensen die door dit thema zijn geraakt – dat bereikt dat blogosfeer niet en dat is helemaal oké. En verder zijn er ook talloze christenen die hier niet over praten maar het gewoon in de praktijk brengen: prachtig!
Maar dat neemt niet weg dat het zinvol en zelfs belangrijk is dat er ook op weblogs, ietwat geabstraheerd van de dagelijkse werkelijkheid, aan gedachtevorming wordt gedaan. Weblogs zijn naast studiecentra, hogescholen en universiteiten plekken waar reflectie plaats vindt die waarde heeft voor de praktijk van het kerkelijke leven. Met name Nico-Dirk van Loo heeft de laatste weken een aantal belangrijke blogposts geschreven: De openbaring van de heilige Julia, De zere benen van de kerk en De kerk van de heilige Paulo. In de laatstsgenoemde post schrijft Nico-Dirk:
Het EBB [EtenBiddenBeminnen]-gesprek wordt met belangstelling gevolgd door de rest van de christelijke subcultuur: De ‘eenvoudige kerk’ mensen moeten glimlachen: “Fijn dat de gereformeerden ook wakker worden, wij doen dit al 2000 jaar.” De emergers denken: “Leuk! Wie weet kunnen de vrijgemaakten hun diepe en brede theologische roots combineren met ‘eenvoudige kerk’. PKNners grinniken: ‘Dit hebben we vaker gezien. Doe het vooral kalm aan dan komt het goed’. Menig GKV gemeentelid zegt ‘God zij dank dat een (aanstaand) dominee het nu eindelijk ook eens zegt, wie weet wordt er nu na zoveel jaar wél geluisterd”
Binnen de GKV staat ‘eten, bidden en beminnen’ voor een zeer noodzakelijke correctie van de gebruikelijke sacramenten en rituelen. EBB staat ook voor een herontdekking van gemeenschap der Heiligen én het staat voor een gesprek dat ervaren wordt als een frontale aanval op de kerkdienst.
Ik ben erg benieuwd wat Nico-Dirk daarover gaat schrijven!
Zelf wil ik nu even stil staan bij de gedachte dat dit wellicht een typische GKV-discussie is, en wel op twee manieren: 1) typisch voor de GKV omdat daar al wel grote veranderingen plaats gevonden hebben en vinden, zo lijkt het, maar het zou wel eens kunnen zijn dat die veranderingen ten diepste marginaal zijn, namelijk nog steeds binnen de vertrouwde GKV-kaders; 2) typisch voor de GKV omdat de stijl heel erg GKV is: vol vuur en met het bijpassende idealisme.
Wat 1) betreft: ik denk inderdaad dat ‘Eten, bidden, beminnen’ niet zozeer over nieuwe kerkvormen gaat, maar dat met die uitdrukking een diepere laag aangeboord wordt in het veranderingsproces binnen de GKV: de kerkelijk geijkte kaders van kerkorde, confessie en kerkverbandelijke vergaderingen staan nog recht overeind en worden door velen steeds meer als belemmerend ervaren, ook al is er binnen die kaders zeker wel het een ander verschoven. Ik vond in een (Engelstalig) boek een uitspraak die deze situatie op formule brengt: Stop doing church, start being disciples! Volgens mij is dat waar de slogan ‘Eten, bidden, beminnen’ over gaat. Ik laat het even in het Engels staan, want ‘doing church’ laat zich niet zo gemakkelijk vertalen omdat je dan al snel bij ‘kerkje spelen’ uitkomt, en dat heeft in het Nederlands een denigrerende ondertoon die niet bedoeld wordt. ‘Doing chuch’ is zoveel als: je bent bezig met een manier van kerk zijn die vooral gekleurd wordt door de institutionele kant ervan, kerkelijke discussies (over tweede diensten, doop, vrouw en ambt, liturgie etc. ) kunnen moeilijk echt gevoerd omdat ze te snel met een beroep op de kerkorde, de confessie of de gangbare Schriftuitleg op een zijspoor terecht komen, er wordt veel aandacht en energie besteed aan het in stand houden van het vertrouwde kerkelijke leven zoals dat al een aantal eeuwen vorm krijgt. En zeker, aan die uitdrukking ‘doing church’ zit een scherp randje, het heeft een profetische ondertoon, en dat wordt niet altijd gewaardeerd. Maar nodig is het wel om dat soort dingen te zeggen en ernaar te luisteren. Helemaal omdat het alternatief zo heel erg Jezus-like is: ‘being disciples’.
Wat 2) betreft: hierover is door Gerard ter Horst het een en ander gezegd in een artikel De kerkdienst als ‘vrome poppenkast’ in het Nederlands Dagblad. Hij wees daarin vijf grondlijnen aan die kenmerkend zijn voor het debat dat op het internet gevoerd wordt rond ‘Eten, bidden, beminnen’. De eerste en de vijfde grondlijn haal ik even naar voren:
Ondanks alle ketelmuziek wordt duidelijk dat volgens veel bloggers niets meer of minder dan de toekomst van de kerk in geding is. Wellicht maakt dat de taal zo stevig: de ogen moeten geopend worden, mensen overtuigd. Laat de discussie op zich niet-vrijgemaakt zijn, hier komt vuur om de hoek kijken dat niet vreemd is aan deze traditie.
Veel bloggers vallen op door onverholen idealisme. Daarmee gaan ze elkaar te lijf, en dat heeft iets treurigs. Leven voor een ideaal oogt sympathiek, maar mag de reële, vaak rauwe en onvolmaakte werkelijkheid ook een stem hebben? Dromen van een kerk die geen werkelijke vormen aan wil nemen, gaat frustreren.
‘Vuur dat niet vreemd is aan de GKV-traditie’ en ‘onverholen idealisme’ – zijn dat terechte typeringen van het gesprek? Of zijn dat typeringen die als doel hebben de discussie op een zijspoor te rangeren? Ik verwacht dat laatste niet, want ter Horst schrijft in zijn derde grondlijn:
De weblogdiscussie raakt intussen wel aan elementaire vragen over de kerk, de kerkdienst en christen-zijn – en de tijd leert dat niemand daar omheen kan. Al in de jaren zestig is het zaad gezaaid voor nieuwe generaties met een afkeer van de kerk als ‘instituut’ of ‘systeem’ – dat sentiment licht sterk op bij de bloggers, maar leeft breder. Er wordt een alternatief beleden: een verlangen naar vormen van gemeenschap. Termen als ‘bidden, eten, beminnen’ (Heek), ‘simple church’ of ‘minder kerk’ passen daarbij.
Juist omdat de discussie ‘elementaire vragen’ raakt over kerk, kerkdienst en christen-zijn is het interessant om te kijken wat we dan precies aan moeten met dat blijkbaar typische GKV-vuur en dat onverholen idealisme. Of moet ik zeggen: ‘normatief idealisme’ – want op die noemer is het vrijgemaakte verleden wel gebracht.
Al met al is er heel wat aan de orde. Boeiend. Tijdrovend (maar, beste lezer, niemand is verplicht om mee te lezen, ook jij niet). Spannend. Kritisch. Zoekend. Ik wil zelf in elk geval proberen om het een gesprek te laten zijn, een samen hardop nadenken over ‘elementaire vragen’. In een rustig tempo hoop ik in de loop van de komende weken hierover meer te schrijven.
De volgende blogpost zal gaan over de vijfvoudige bediening van Efeziërs 4. Want we hebben ze alle vijf nodig in dit gesprek: de apostel, de profeet, de evangelist, de herder en de leraar. En ik neem vast een voorschotje: de heftige afhaakreacties die ik her en der zie bij deze discussie (c.q. dit gesprek) interpreteer ik als de herder-leraar-reflex die dominant is in de traditionele kerken. We hebben nog geen goede manieren gevonden om met apostelen en profeten om te gaan. Evangelisten – ze mogen er zijn, maar het blijven toch de buitenbeentjes van de herder-leraar-kerken. Wordt vervolgd…
10/01/2011 op 22:47
volgens mij is er ook een ‘kok’ nodig (voor dat eten;)
11/01/2011 op 19:11
Hoi Jos,
Volgens mij doelt doing church ook op de neiging om gericht te zijn op activiteiten en organiseren. Veel mensen willen geen institutionele kerk, maar verzinnen daarop het summum daarvan, namelijk de kerk als evenementenbureau. Being disciples legt de focus veel meer op identiteit. Discipel zijn heeft m.i. alles te maken met het samen oefenen in het uitleven van onze identiteit, namelijk dat we volgelingen van Jezus zijn, in Christus zijn, of whatever term je er maar aan wilt koppelen.
Ik vind het belangrijk op het onderscheid identiteit en zijn enerzijds en activiteiten en organisatie anderzijds te wijzen, omdat eenvoudige(r) vormen van kerk of het buzz word missional communities ook goed ingegeven en gedreven kunnen worden door activisme. Maar de sleutel is m.i. being, zijn. En dat is net een laag, maar wel een cruciale laag dieper.
In je verwijzing naar de vijfvoudige bediening hoor ik wat Frost en Hirsch. Is dat terecht? Ik vind hun idee mooi, maar ben benieuwd naar de exegetische onderbouwing ervan. Maar, als uitwerking van het ambt van alle gelovigen, waarbij de Geest elke gelovige gaven schenkt om de gemeente toe te rusten tot dienstbetoon, vind ik het een prima werkmodel.
Maar, ik denk dat we exegetisch op sterker grond staan om ons vertrekpunt in het ambt van alle gelovigen te nemen. Aardig genoeg zit dat laatste heel dicht op identiteit en nog een stap verder, op een gemeenschappelijke identiteit: het lichaam van Christus.
Groeten,
Pieter
11/01/2011 op 22:45
Stop shooting at the church and encourage the disciples!
Natuurlijk zijn er formele structuren en vaste gewoontes in de kerk; je kunt die niet vermijden, en mensen hechten aan routine. Hoe je EBB ook doet, na een fase van pionieren heb je weer formele structuren en vaste gewoontes.
De bestaande structuren veroorzaken “traagheid” in het kerkelijk leven, en vooral visionaire kerkverbeteraars lopen daartegen aan. Soms jammer, soms ook wel gezond dat we niet met ieder nieuw ideetje meewaaien. Maar het lijkt me onterecht om die traagheid toe te schrijven aan de formele kerkdefinitie, aan belijdenisgeschriften en kerkordes. In de kerkorde vind je niet veel gedetailleerde regels over organisatie. Je hebt ambten, kerkelijke vergaderingen, kerkdiensten, preken, catechismus-onderwijs. Veranderingen in details, zoals berijming, bijbelvertaling, orde van dienst, kunnen en zijn inderdaad gewijzigd. Er ligt veel minder “vast” dan mensen vaak denken.
Als ik de discussies zo lees, en de verscheidene “experimenten” in de GKv bekijk, dan vraag ik me af of er niet een veel diepere onvrede is, namelijk over de theologische inhoud en overtuiging van de traditionele GKv. Gaat de discussie aangaande kerkdiensten en ambten over de [i]invulling[/i] van kerk-van-Christus-zijn, of over de [i]betekenis[/i] daarvan? Is de discussie praktisch of dogmatisch? Als het gaat om catechismusonderwijs en -preken, of het gebruik van belijdenisgeschriften, is er onvrede over de didactiek ([i]gebruik[/i]) of over de theologische nadruk ([i]inhoud[/i])?
Als het waar is dat niet alleen vormen maar ook theologie op het spel staat in de nieuwe ontwikkelingen, dan zijn de “conservatieven” niet zozeer mensen die vast zitten in de vormen, maar mensen die een overtuiging hebben die ze niet op willen geven. Daar is niks mis mee. Het is een discipel eigen om vast te houden aan wat overgeleverd is in de naam van de Meester.
Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat de verscheidene discussies niet zouden mogen: over liturgie, over de tweede kerkdienst, over de vrouw in het ambt. Maar zo’n discussie moet respect hebben voor de traditie, en inzien dat de collectieve overtuiging van eeuwen van theologen is, dat bepaalde gewoonten het best passen binnen de theologie van de Schrift. Als dat niet terecht is, voer de discussie dan op pastorale wijze.
Maar het gaat niet aan om oprechte leerlingen van Christus, die naar hun beste weten (terecht of onterecht) hem dienen door in het geijkte spoort te gaan, te beschuldigen van “kerkje spelen” (“doing church”). Liefdeloos lijkt me dat. “Being church” (neutraler) [i]is[/i] de manier waarop je samen het discipelschap vormgeeft.
14/01/2011 op 12:22
@Arjen “collectieve overtuiging van theologen” is het niet correcter te spreken over ‘collectieve overtuiging van de gemeenschap”? Dat theologen in (buitensporig 🙂 ) grote rol spelen is duidelijk.
17/01/2011 op 00:25
@Nico-Dirk,
Tuurlijk. Waarheid wordt gedragen door, en overtuiging wordt ontwikkeld in een gemeenschap. De term “theologen” staat voor degenen aan wie door de gemeenschap de taak wordt toevertrouwd om dit het meest gericht en bewust te doen.
Correcter of minder correct? Ach, op dit punt zijn we het geloof ik eens, dus wat doet het woord ertoe?
En diep van binnen is iedereen wel een beetje theoloog.
12/01/2011 op 10:14
Ik kan me helemaal vinden in je observatie dat veel veranderingen tot nu toe, ten diepste marginaal zijn. En als we niet uitkijken is eten, bidden en beminnen dat ook.
Waar (kerk)mensen ten diepste naar verlangen is om tijdens een dienst of bijeenkomst aangeraakt te worden door de Heilige Geest. Dat klinkt evangelisch, maar ruim 100 jaar geleden vond mijn overgrootvader al dat er in een kerkdienst iets met je moest gebeuren: “Als je koud bent moet je warm worden, en als je warm bent moet je koud worden”… Tegenwoordig zou ik dit iets anders formuleren, maar de essentie is helder.
En om eerlijk te zijn, maak ik dit ‘aangeraakt worden’ in de kerk hoogst zelden mee en hoor ik er ook om mij heen niemand over en zie ik het ook niet. We gaan naar de kerk, horen de waarheid, geven vorm aan het gezamenlijk kerk-zijn, maar aangeraakt worden door God….?
Volgens mij is het EBB-ideaal prima en past het bij deze tijd. Maar als het daarbij blijft is het opnieuw een marginale verandering en krijgen critici gelijk die beweren dat de GKV de GK(S) achterna gaat.
Ik denk dat het veel belangrijker is om elkaar aan te spreken – of door de predikant aangesproken te worden – op de vraag hoe je je verhoudt tot de levende God. Nu wordt er te vaak van uit gegaan dat we allemaal gedoopte verbondskinderen zijn en daarmee dankbaar in de kerk mogen zitten. En dat, terwijl er in de kerk ook onbekeerde mensen zitten. Zolang er geen appel op ons als persoon gedaan wordt kunnen we gezellig eten, bidden en beminnen maar dan missen we nog steeds de essentie.
12/01/2011 op 14:48
Dag Jos, heb een blog geschreven, mee in reactie op deze blog van jou, als je lezen wilt: http://bit.ly/b2AGLP, het ligt denk ik wat in het verlengde van wat ik hierboven las bij Arjen Vreugdenhil. Hartelijke groet!
18/01/2011 op 10:07
Stop doing church, start being disciples. Controversiële uitspraak gezien de reacties op een blog van Jos Douma. Maar laat ik er toch een lans voor breken.
18/01/2011 op 10:14
Stop doing church, start being disciples. Controversiële uitspraak gezien de reacties op een blog van Jos Douma. Maar laat ik er toch een lans voor breken. Zie http://eenkleineprofeet.blogspot.com/2011/01/stop-doing-church-start-being-disciples.html