Op donderdag 13 oktober is er in Zoetermeer een avond van ECM (European Christian Mission) over gemeentestichting in Slovenië. Mijn neef Jos Douma is in dat land ambassadeur. En het was voor de PR uiteraard een mooi idee om ons tweeën uit te nodigen om op die avond te spreken. Mijn neef over het land Slovenië en ik zelf over kerk zijn en gemeentevorming.

In het nieuwste nummer van het infoblad van ECM (kun je hier bekijken) staat het volgende tekstje als intro op mijn bijdrage.

Denken over kerk zijn

Wat is het DNA van de kerk? Wat is de kerk? Wat doet de kerk? Het zijn essentiële vragen, of zo’n kerk nu in Nederland staat of in Slovenië, of het nu een gemeente is met het doopwater nog achter de oren of een gemeente die kromloopt van de traditie.

Tijdens een speciale Slovenië-avond die ECM op 13 oktober organiseert doet Jos Douma, auteur en predikant te Haarlem, zijn gedachten over deze vraag uit de doeken. In het licht van de jonge, ontkiemende gemeenten in Slovenië spreekt hij over gemeentestichting en kerk-zijn. “Gemeente-zijn wordt vaak als saai ervaren, gemeentestichting is veel spannender. Ik denk zelf dat er geen tegenstelling is. Het gemeente-zijn bestaat uit een pastorale, een diaconale, een spirituele én een missionaire dimensie. Traditionele gemeenten zijn vaak sterk in die eerste drie dimensies, nieuwe gemeenten in de laatste. Beide moeten alle dimensies verdiepen.”

Dat is nog wat staccato geformuleerd allemaal. Maar de verdere invulling komt vanzelf.

Als je meer info over de ECM-avond in Zoetermeer wilt: Hart voor Slovenië – met Jos Douma en Jos Douma.