De laatste maanden ben ik geboeid geraakt door de relatie uitgever-auteur-boekhandelaar. Deze belangstelling kreeg een impuls toen ik het verhaal las van de sluiting van christelijke boekhandel Boektiekje in Katwijk: Boekhandelaar anno 2011. Het verhaal achter de sluiting van Boektiekje.
De boekenmarkt heeft het behoorlijk moeilijk. En dat merken de boekhandelaars. Ook de christelijke. Dat is één van de redenen waarom ik al een tijd lang op de boekenpagina’s op mijn website een link heb geplaatst naar de Bijbel-In in Haarlem. Tegenwoordig kun je boeken ook digitaal kopen, bijvoorbeeld via Bol.com, maar ook (en dat kunnen boekhandelaren niet erg waarderen) via de sites van de uitgevers zelf (zodat de boekhandel wordt overgeslagen). Dat kun je natuurlijk niet verbieden, maar het brengt wel nieuwe uitdagingen mee voor (christelijke) boekhandelaren. Wat is de toegevoegde waarde van de christelijke boekhandel?
Hinke te Lintum-Posthumus, manager van de Bijbel-In in Haarlem, heeft daar, onder de kop “BIJBEL-IN OF BOL.COM?, een boeiend stukje over geschreven dat ik hier graag grotendeels doorgeef:
Graag wil ik het belang van de Bijbel-In illustreren met één van de vele gesprekken die we in de winkel mogen hebben.
Er komt een mevrouw in de winkel voor een bijbel. Als ik haar vraag aan welke uitgave/vertaling ze denkt, kijkt ze me niet begrijpend aan. Voor mij een bevestiging dat ze niet met het geloof en met de bijbel is opgegroeid. Dan komt ze met het verhaal, dat ze op zoek is naar de vertaling die ze in hotels heeft zien liggen. Ze overnacht vaak in hotels, maar kijkt – volgens eigen zeggen – nooit in de laatjes. Totdat ze met haar dochtertje op een hotelkamer is, die natuurlijk wel alle laatjes open trekt. “Kijk mama, een boek”, zegt ze. De mevrouw neemt het boek aan en begint er in te lezen. Ze herinnert zich, dat een collega haar al eens de tip heeft gegeven om ‘1 Cor 13’ te lezen. Daarom zoekt ze het betreffende gedeelte op. Ze wordt er door aangeraakt en gaat verder met lezen, te beginnen bij Mattheus. Het spreekt haar zo aan, dat ze nu zelf een eigen bijbel wil. Ze is van Islamitische afkomst en ontdekt in de Bijbel dat ze het niet zelf hoeft te verdienen, iets wat haar altijd is voorgehouden vanuit de Koran.
Ik mag haar wijzen op wat Jezus voor haar en ons heeft gedaan en laat haar in verschillende vertalingen ‘1 Cor 13’ lezen. Ze gaat met de NBV de deur uit. Bij het afscheid geeft ze me een hand en bedankt me voor de informatie. Ze vertelt ook nog, dat ze zich van heel lang geleden kon herinneren dat hier ergens een bijbelwinkeltje was en dat ze speciaal is omgereden om onze winkel weer op te zoeken.
Ik vind het fijn om dit mooie verhaal ook aan u door te geven.
Het onderstreept waarom het zo belangrijk is om onze winkel te steunen.
Er zijn de laatste tijd opvallend veel mensen die in de winkel komen om hun eerste bijbel te kopen. Dat maakt het werken in de Bijbel-In extra bijzonder.
Alle reden dus om je (christelijke) boeken te kopen bij de plaatselijke christelijke boekhandel! En dat kan dus, in ieder geval wat betreft de Haarlemse Bijbel-In, ook via internet! Daarom moedig ik bezoekers van de boekenpagina’s op mijn site graag aan om hun internetbestelling te plaatsen bij de Bijbel-In!
16/09/2011 op 08:20
…of bij één van de andere christelijke boekhandels 😉
16/09/2011 op 13:48
Uiteraard ook in andere christelijke boekhandels! Wie zin heeft mag in de reacties ook een link plaatsen naar zo’n andere christelijke boekhandel elders in Nederland.
Hier nog een keer de link naar de Bijbel-In Haarlem 😉
16/09/2011 op 08:28
Heel goed. Laten we niet BOL.com steunen. Doe het bij de plaatselijke boekhandel of bij een partij die de winst besteed aan goede doelen: NEEMA.nl
16/09/2011 op 10:53
Op zich is het natuurlijk heel sympathiek om mensen op te roepen een christelijke boekhandel te bezoeken. Een christelijke boekhandelaar heeft in een kleine markt die sympathie zeker nodig. Een kanttekening vind ik wel dat de christelijke boekhandelaar een ondernemer is. En ondernemers moeten inspelen op de ontwikkelingen in hun tijd. Als klanten bij Bol.com gaan bestellen vraagt het dus een extra inzet van de ondernemer om ervoor te zorgen dat mensen bij hem terecht komen. Zij zijn verantwoordelijk voor de toegevoegde waarde van hun bedrijf.
16/09/2011 op 13:51
Beste Ard,
Van harte met je eens: christelijke boekhandelaren zullen zeker ook zelf moeten inspelen op een nieuwe situatie. Bijvoorbeeld door meer netwerken te activeren rond hun winkel en meer connecties aan te gaan met bijvoorbeeld auteurs;-)
Hartelijke groet,
Jos
20/09/2011 op 18:24
@Ard Natuurlijk is de christelijke boekhandelaar verantwoordelijk de toegevoegde waarde van zijn bedrijf. Ik wil alleen de kanttekening plaatsen dat een belangrijke toegevoegde waarde van de christelijke boekhandel het luisterend oor is voor mensen die ‘op zoek’ zijn.Zoals zo mooi in het verhaal van de winkelier naar voren kwam, is die etalage niet enkel voor het tentoonstellen van de laatste nieuwe uitgaven, maar ook voor mensen die (nog) niets met het christendom hebben een herkenbaar punt. Voor deze mensen is een kerk bezoeken vaak een enorme drempel, die ze veel minder hebben bij een winkel.
Misschien moeten kerkgangers zich bewust zijn van die (voor ons onzichtbare) toegevoegde waarde.
16/09/2011 op 20:57
Jos ik onderschrijf dit pleidooi voor het kopen van boeken in een christelijke boekhandel en zeker je ondersteuning voor de Bijbel In.
Uit ervaring weet ik hoeveel mensen na een gesprek met een heel ander boek weg gaan , omdat je samen dieper op hun vraag bent ingegaan en je iets vind wat bij hun vragen past.
21/09/2011 op 15:50
Graag wil ik er ook als Christelijke Boekverkoper op wijzen dat commercieel en christelijk goed samen kunnen gaan. Dat de vakman/vrouw Boekverkoper niet alleen een evangeliserende taak heeft zoals het voorbeeld, maar ook gewoon mooie en goede literatuur, Romans & theologische boeken aan de M/V kan adviseren. Deze boekverkoper kent zijn boeken en kent haar klanten. Die 2 bijelkaar brengen is voor een kantoor als Bol een heidens karwei.Ten overvloede wil ik er op wijzen Dat de boekenprijzen bij De Boekhandel en bij Bol gelijk zijn en vastliggen door de “Wet Vaste Boekenprijs”.
Bol heeft zelf geen magazijnen en voorraad maar ge/misbruikt Het Centraal Boekhuis, de door de gezamenlijk boekhandels opgerichte grootste boekenkast van Nederland.Maw de christelijke en algemene boekhandel wordt van binnenuit opgevreten door de grootste medegebruiker van dat Magazijn.Vandaar dat ze Bol heten.:-)Er bestaat een sprookje over maar voor de boekhandels het harde realiteit. Het laatste jaar gaat er wekelijks een boekhandel failliet de muziekwinkels achterna en Bol groeit als kool en volgens mij hoeven we die niet te sparen. Laten we maar zuinig zijn op die mooie Boekhandels waarvan er nu nog in iedere stad meerdere te bezoeken zijn. In de hele Verenigde Staten zijn door Amazon.com al minder boekhandels dan in heel Nederland.
Als lezers alleen nog maar voor het GEMAK gaan en nog meer van die vervuilende bezorgautootje willen laten rondrijden dan zal er over 5 jaar geen VAKMAN en persoonlijk adviseur meer over zijn in Boekenland. Toch jammer voor al die schrijvers van goede christelijke en algemene boeken.
Maar vooral jammer voor die lezers die zo’n goed boek zoeken en graag een vertrouwd en goed meerkeuze advies krijgen.
http://www.nrcnext.nl/blog/2011/07/22/hoe-moet-het-nu-verder-met-de-boekhandels/