In de lokale geloofsgemeenschap is heel veel wat aandacht nodig heeft omdat het belangrijk is: pastoraat, diaconaat, prediking, viering, missionair werk, kinderwerk en jeugdwerk. En er is zeker nog meer te noemen. Dit alles draagt er aan bij dat de kerk ervaren kan worden als een voorproefje van het Koninkrijk van God.

Maar hoe zou het zijn om ook apart aandacht te besteden aan datgene waarvan alles als het goed is doortrokken is: persoonlijk en levend geloof, spiritualiteit, het leven in de Geest van Jezus? Dan komen bijvoorbeeld zulke vragen aan de orde:

• Wat is spiritualiteit eigenlijk?
  • Wat maakt dat spiritualiteit belangrijk is?
  • Welke verschillende stromen zijn er te onderscheiden binnen christelijke spiritualiteit?
  • Hoe kunnen we groeien in spiritualiteit?
  • Wat zijn de bijbelse wortels van spiritualiteit?
  • Hoe is de samenhang tussen spiritualiteit, zingeving en betekenisvol leven?
  • Welke geestelijke oefeningen of spirituele disciplines zijn er eigenlijk allemaal?
  • Hoe kan de kerk een spirituele geloofsgemeenschap worden?
  • Wat is de missionaire kracht van christelijke spiritualiteit in deze tijd?

Organiseer een gemeenteavond

Zou je hier als gemeente een keer een gemeenteavond over willen hebben? Dan kom ik graag een (interactieve) lezing geven aangevuld met een workshop waarin we meer praktisch met spiritualiteit bezig gaan. De avond kan gaan over spiritualiteit in zijn algemeenheid, maar deze thema’s zijn ook mogelijk:

• Hoe kunnen we bijbellezen op de manier van lectio divina?
  • Hoe krijgen we weer meer zin in bidden?
  • Wat kunnen we over geestelijk leven leren van bijvoorbeeld Henri Nouwen, Anselm Grün, Brian McLaren of Dallas Willard?
  • Hoe kunnen we als gemeente groeien in meditatie, contemplatie en stilte?

Overweeg je dit te gaan doen, zoek dan gerust contact via onderstaande button.

Volg samen een online cursus

Je kunt als gemeente of als kring of kleine groep ook direct aan de slag gaan met een van de onderstaande bestaande online cursussen of inspiratietrajecten. Maak nader kennis met de onderstaande vier cursussen door op de afbeeldingen te klikken. En ga vervolgens praktisch aan de slag met vragen als :

• Hoe kunnen we deze online cursus samen gaan volgen als gemeente of als groep uit de gemeente?
  • Wat wordt de planning?
  • Hoeveel weken gaan we ermee aan de slag?

1 Hier en nu: Leven in de Geest van Jezus (over Henri Nouwen)

2 Naakte spiritualiteit: leven met God vanuit 12 eenvoudige woorden

3 Zin in bidden: groeien in gebed

4 Geworteld leven: groeien in spiritualiteit

School voor Spiritualiteit

Kijk gerust verder rond op deze website. Dan zul je nog veel meer inspirerend aanbod vinden om mee aan de slag te gaan.