Het mag gezegd worden: Buijten en Schipperheijn Motief heeft een gouden greep gedaan met het uitbrengen van een serie handboeken  ‘Werken in de kerk’! Het Handboek voor kringleiders’ heb ik helemaal gelezen (lees de bespreking). De twee andere handboeken die ik toegestuurd kreeg (de ene voor kinderwerkers en de andere voor jeugdleiders) heb ik niet helemaal gelezen; er komt ook eens een eind aan het lezen van goede boeken. Maar een korte kennismaking levert de indruk op dat deze beide boeken net zo Nederlands (wat een heel groot pluspunt is), praktisch, volledig en bruikbaar zijn als dat Handboek voor kringleiders.

Handboek kinderwerkers
Het Handboek voor kinderwerkers (geschreven door Nanda van Eijk, Reinier Sanders en Janneke Burger-Niemeijer) ga ik kado doen aan de leider van het kinderwerk in onze gemeente. Het boek begint met een hoofdstuk over visie, en een voorbeeld van een visie die gegeven wordt brengt meteen al energie en inspiratie op gang: ‘Wij willen dat de tijd die de kinderen in ons kinderwerk meemaken voor hen de beste tijd van de week is! Hierbij staat Jezus Christus centraal, tot eer van God de Vader, in de kracht van de heilige Geest’! Alles wat je van zo’n handboek aan thema’s mag verwachten staat er in, ook bijvoorbeeld een hoofdstuk over niet-kerkelijke kinderen op je club.

Handboek jeugdleiders
Een prachtig en stimulerend lees- en vooral werkboek dus (met een hele serie handzame bijlagen). Dat geldt ook voor het Handboek voor jeugdleiders. Dit boek (compleet met CD waarop de inhoud van het boek in samengevatte vorm is na te luisteren – de CD leg ik straks in de auto) is geschreven door een drietal geapssioneerde jeugdwerkers: André Maliepaard, Corien Rietberg en Henrike de Gier. Ze schrijven zelf als dat ze stiekem trots zijn op het resultaat. Nu, dat hoeft niet stiekem maar mag in alle openbaarheid. De vraag waarmee de inleiding van het boek begint wil ik hier graag stellend teruggeven:

Het is geweldig fijn als al onze jeugdleiders een boek in de kast hebben staan dat tjokvol praktische tips staat, over elk denkbaar onderwerp rond het clubwerk! Tips die ze direct toe kunnen passen als ze ’s avonds met de voeten in de klei staan!

Dat boek is er nu dus. Zorg dat je het in de kast hebt staan en het er regelmatig uithaalt (als je jeugdleider bent). En geef het anders kado aan een jeugdleider, gewoon zomaar, omdat je vindt dat de jeugdleider van jouw zoon of dochter het waard is!