Vandaag verscheen de ‘Handreiking. Beroepscode Sociale Media. Gericht op voorgangers, kerkelijk werkers en vrijwilligers binnen de Protestantse Kerk in Nederland‘. Geschreven in opdracht van Social Missie door Lennart Aangeenbrug (@LMAangeenbrug).

Download en lees deze handreiking.

Het is een mooi en zinvol document geworden, vooral vanwege de keuze om niet voor een rule-based benadering maar voor een principle-based benadering te kiezen.

Leuk om al lezend (n.a.v. deze tweet) te ontdekken dat een blogpost van mij (Social media: de kracht van interpersoonlijke generositeit) de bron was voor een van de laatste zinnen van de handreiking:

Sociale media zijn niet allereerst de ruimte waar je jezelf presenteert maar waar je de ander iets geeft, vanuit een genereuze, gunnende grondhouding.

Graag vestig ik er opnieuw even de aandacht op dat ik de thematiek van de interpersoonlijke generositeit inbracht vanuit de dissertatie van een gemeentelid van de Fonteinkerk: Anthon Klapwijk, The Power of Interpersonal Generosity.

Het slot van de blogpost luidde zo:

Voor een vruchtbaar, effectief en verrijkend gebruik van de social media is het van groot belang om aanwezig te zijn vanuit het principe van de kracht van interpersoonlijke generositeit. De social media zijn niet allereerst de ruimte waar je jezelf presenteert maar waar je de ander iets geeft, vanuit een genereuze, gunnende grondhouding.

Dus als je nadenkt over je presentie in de social media, stel je dan vooral deze vraag: Wat gééf ik? Jouw generositeit zal er toe leiden dat je ook veel ontvangt. Wat je deelt vermenigvuldigt zich.

Lees ook nog: Mijn bijdrage aan een Beroepscode Social Media voor predikanten.