Alles is missionair maar missionair is niet alles. Toch?

Op zaterdag 22 september wordt er een studiedag gewijd aan het missionaire denken dat de laatste jaren zo’n hoge vlucht heeft genomen in kerkelijk Nederland.  In het persbericht waarin  deze dag werd aangekondigd, is het volgende te lezen:

Het lijkt erop alsof in een paar jaar tijd het woord ‘missionair’ meer en vaker gebezigd wordt dan ooit te voren. Zowel op internet als in kranten en tijdschriften wordt druk gespeculeerd over wat de term nu precies inhoudt, en welke initiatieven wel en welke vooral geen navolging verdienen.

De studiedag ‘Midden in het leven’ wil een pas op de plaats maken. Hebben we hier te maken met een hype? Of zit er meer achter? De sprekers (Jos Douma, Arenda Haasnoot, Stefan Paas, Henk Bakker en Miranda Klaver) zullen inzicht geven in missionair denken in het verre en dichtbije verleden, over de rol voor pastoraat in de missionaire praktijk en of we nu met een hype te maken hebben of niet. Er is ook veel tijd voor interactie en uitwisseling van ervaringen.

De studiedag cirkelt rond het boek ‘Everyday Church, Mission by being good neighbours’. Dit boek van Tim Chester en Steve Timmis (die ook het boek ‘Total Church’ schreven) is in het Nederlands vertaald onder de – mij wel wat al te brave –  titel: ‘Midden in het leven. De kerk als levende gemeenschap’. Ik had liever ongeveer zoiets gezien: ‘Elke dag kerk. Gods missie voor ons: een goede naaste zijn’.

Hoe dan ook, ik ben onder de indruk van het boek en mag op de dag iets zeggen over de betekenis van het pastoraat in missionaire geloofsgemeenschappen. Titel van mijn verhaal: Pastoraat: het kloppende hart van een missionaire geloofsgemenschap. Het komt heel goed uit dat deze dag valt in de Maand van het pastoraat!

Aanmelden kan hier.