Op www.cip.nl verscheen vandaag een artikel dat geschreven is naar aanleiding van mijn nieuwe boek ‘Je bent een mooi mens. Ontdek hoe God je karakter vormt’.

Vrucht van de Geest biedt kansen voor de kerk

“Als wij lichamelijk fit willen zijn of worden, zullen we oefeningen moeten doen. Dat geldt ook voor ons geestelijk leven. Je groeit niet geestelijk door alleen te luisteren naar de dominee of de band in de kerk,” zegt Jos Douma, auteur van het boek Je bent een mooi mens. “Van die passieve houding word je geestelijk niet beter. Geestelijke groei kost net als sporten tijd en daarvoor moet ruimte gecreëerd worden.” De predikant schreef het boek naar aanleiding van de vrucht van de Geest uit Galaten 5:22-23.

“Stel je voor dat ik mijn kind naar een workshop ‘leren fietsen’ stuur,” vervolgt Douma. Vervolgens staat er een man op het podium die door middel van een presentatie uitlegt hoe je moet fietsen. Na de presentatie gaat het kind naar buiten, terwijl het kind nog nooit op die fiets gezeten heeft. Het gedeelte van het praktiseren van de oefening wordt overgeslagen. Dat is vaak wat er binnen kerken gebeurt.” Bovendien vraagt hij zich af in hoeverre er onder christenen voldoende aandacht is voor de vrucht van de Geest. “Er zou meer aandacht moeten zijn voor karaktervorming als onderdeel van het werk van de Heilige Geest. De focus ligt wel eens te veel op wonderen en tekenen, terwijl de ‘rustige kant’ van de Geest wordt vergeten.”

Lees verder op www.cip.nl >>>