kerstnachtdienstplantagekerk2013

alle eer aan God in de hemel
en vrede op aarde
voor de mensen van wie God houdt

Vrede op aarde. Moet daar nu een uitroepteken achter staan? Of een vraagteken? Want als je op aarde om je heen kijkt, dan kun je gemakkelijk een beetje cynisch worden. Wat is er na 2000 jaar christendom op aarde nu terecht gekomen van die vrede? Waar is nu op aarde die sjaloom waarover de engelen zongen?

Ik stel voor dat we ons vanavond niet verliezen in sombere gedachten over vrede op aarde die er zo vaak niet is. Het lijkt me hoopvoller als we de cirkel wat kleiner maken. Niet de cirkel van heel deze aarde, maar de cirkel van ons eigen leven, misschien zelfs ons eigen hart. Van ‘vrede op aarde’ gaan we naar ‘vrede voor jou’. Hoe kan die vrede van de kerstnacht-engelen landen in jouw leven?

Ik denk dat het begint met gewoon even in die voerbak kijken. Daar ligt een babietje, gewikkeld in een doek. En wat gebeurt er als mensen naar een babietje kijken? Juist: ze beginnen te lachen, ze beginnen geluidjes te maken (niet de baby, maar de mensen erom heen) en alle angst en boosheid en ontevredenheid en trots die we in ons meedragen – waardoor er zoveel onvrede is – dat is opeens allemaal weg. Bij een babietje laat je je stoerheid en je trots en je angst varen. Er is vrede.

Kerst vieren betekent: je laten ontroeren en je trots laten breken.

Maar als het straks geen Kerst meer is, wat dan? Hoe krijg je weer contact met de vrede als er in geen velden of wegen een baby te bekennen is?

De engelen helpen. Want dat zinnetje in hun lied over de vrede ligt ingeklemd tussen twee andere zinnetjes. Het ene gaat over: God de eer geven. Het andere over: God die van ons houdt. En ik zie daarin twee aanwijzingen voor mensen die zoeken naar vrede in hun leven.

Aanwijzing 1: er is vrede voor jou als je Gód de eer geeft. Want de engelen nodigen ons uit om mee te doen. Maak God groot in je leven! Zie hoe overweldigend goed en genadig en krachtig en liefdevol hij is! Staar je niet blind op je eigen leven, je eigen directe omgeving, je eigen zorgen. Maar open je ogen en open je hart voor de grootheid van God. Dan gaat er zo’n immense ruimte voor je open! De wereldwijde en hartverwarmende ruimte van de God die alles overtreft. Dan valt alles wat je dwars zit en wat tot onvrede leidt weg. Het wordt op zijn minst sterk gerelativeerd.

Aanwijzing 2: er is vrede voor jou als je ontdekt dat God van je houdt. ‘Voor de mensen van wie God houdt’. Dat zijn álle mensen, want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige zoon gaf. En als je ontdekt dat jouw identiteit en jouw geluk niet afhangen van de mensen om je heen, of van je levensomstandigheden, of van wat je kunt of wat je hebt maar alleen van Gods liefde voor jou, dan gaat er een ongekende vrede stromen. Je vindt vrede als je God vindt die jou liefheeft met een grenzeloze liefde. Die liefde verandert nooit.

Dat is de uitnodiging en de uitdaging deze kerst. Er is vrede voor jou! Die vrede vind je als je Gód de eer geeft en als je je door hem laat liefhebben.

En dan komt het zelfs zo ver dat je die vrede niet alleen ontvangt maar ook uit gaat delen. Je wordt een vredelievend mens, een vredestichter. Iemand die de vrede ontvangt van God en ook zegt: die vrede is voor jou. Laten we elkaar Gods vrede toezingen…