Niet alle Synoderapporten trekken evenveel aandacht. (Voor wie het nog niet wist: de Generale Synode vande GKV vergadert sinds 1 februari 2014.) Mijn aandacht werd getrokken door een klein rapportje over kerkmuziek en liturgie. In het lijstje op deze pagina kun je het vinden: Beleidsrapporten Synode 2014. En dit is een rechtstreekse link: Rapport Deputaten Liturgie en Kerkmuziek.
In het rapport wordt een passage gewijd aan het gebruik van liturgische formulieren. Lees maar even mee:
In de afgelopen tien jaar zijn de liturgische formulieren hertaald. Deputaten en synodes hebben daar veel energie in gestoken. Het resultaat is dat alle formulieren nu beschikbaar zijn in een eigentijds taalkleed. In diezelfde periode is het gebruik van de liturgische formulieren sterk afgenomen. De deputaten hebben dit specifiek onderzocht voor het huwelijksformulier. Een groot aantal kerken gebruikt dit formulier ongewijzigd. Andere kerken gebruiken zelfgemaakte formulieren of vrije teksten. De waarneming is dat dit ook bij de andere formulieren het geval is.
En even verder:
Voor de formulieren in de gereformeerde traditie is kenmerkend dat ze vaak ook een uitgebreid onderwijzend deel hebben. Dit onderwijs kan ook in andere bewoordingen gegeven worden. Ook dan kan de tekst van het formulier als bron of voorbeeld dienen. Voor het gebruik van de liturgische formulieren in deze tijd is het dienstig dat het nieuwe kerkboek dit onderscheid kort uitlegt in een introductie op de formulieren.
Kijk, dat is mooi. Ik merk ook dat in de lokale kerkelijke praktijk enerzijds al lang wat vrijer wordt omgegaan met de formulieren (en ik doe dat zelf ook in bescheiden mate) maar dat tegelijkertijd nog veel gedacht wordt dat formulieren ongewijzigd behoren te worden voorgelezen. Afspraak is tenslotte afspraak. Maar dat blijkt dus allemaal wat genuanceerder te liggen: in de praktijk al, maar nu ook in de kerkelijke afspraken.
Zo heb ik me vandaag, gestimuleerd door de richting die de synode nu ook expliciet gaat wijzen, vrij gevoeld om een onderwijzende tekst te schrijven voor de Avondmaalsviering van komende zondagmorgen, waarbij ik me heel direct aansluit bij de preek die ik dan eerder in de dienst heb gehouden. Die preek gaat over Filippenzen 4:8-9: “Ten slotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient. Doe alles wat ik u heb geleerd en overgedragen, wat ik u heb verteld en laten zien. Doe het, en de God van de vrede zal met u zijn.”
Hier volgt de tekst van het onderwijs direct voorafgaand aan de Avondmaalsviering, gekleurd dus door noties uit de Filippenzenbrief.
ONDERWIJS VOORAFGAAND AAN DE AVONDMAALSVIERING
Instelling
Als gemeente van Christus gaan we nu het Avondmaal vieren. Dat doen we omdat Jezus ons deze maaltijd heeft gegeven om ons geloof in hem te versterken. In het evangelie lezen we daarover het volgende. Toen ze aten nam Jezus een brood, sprak het zegengebed uit, brak het brood en gaf de leerlingen ervan met de woorden: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’ En hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’
Denken
Als we het Avondmaal vieren denken we aan iets en doen we iets. We dénken allereerst aan Jezus Christus. We richten onze gedachten op hem, de Zoon van God, die zijn leven voor ons gegeven heeft aan het kruis. We denken aan hem als onze Verlosser en redder, als onze Herder en Heiland, als de ware Wijnstok en het ware Brood uit de hemel. Ja, we schenken aandacht aan alles wat waar, edel, rechtvaardig, zuiver, lieflijk en eervol is als het gaat om Jezus. Hij is een verzoening voor al onze zonden én het is dankzij hem dat wij een nieuwe schepping mogen zijn, heilig voor God.
Doen
Als we het Avondmaal vieren dóen we ook iets. We staan op omdat we met Christus zijn opgestaan in een nieuw leven. En we komen in beweging om naar Christus toe te gaan want hij is altijd weer ons Begin en ons Einde. We eten een stukje brood om te proeven hoe genadig Jezus is die zijn lichaam voor ons gegeven heeft tot in de dood. En we drinken uit een beker omdat we geloven dat het bloed van Jezus voor ons vloeide. Dat is wat we doen als we Avondmaal vieren: we staan op, we komen in beweging, we eten een stukje brood en we drinken uit een beker.
Geest van verbondenheid
Wij geloven dat door dit doen heen de heilige Geest aan het werk is. Hij geeft ons deel aan alles wat we in Christus hebben. We ontvangen door de heilige Geest opnieuw het vertrouwen dat God het is die ons vergeeft en ons geneest en ons bevrijdt. Door de verbondenheid met de Geest mogen we samen een vergevende en genezende en bevrijdende gemeenschap vormen die groeit in eensgezindheid. Samen leren we al Avondmaal vierend te zeggen: “Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen en één met hem zijn.”
Gebed
Heilige Geest van God, maakt u ons één met Christus zodat we ons leven in hem vinden. Heilige Geest van God, maakt u ons één met elkaar zodat we verbonden zijn in geloof, hoop en liefde. Heilige Geest van God, geef dat we door ons opstaan en in beweging komen,door eten en drinken heen mogen merken hoe waar het is dat Jezus leven geeft, hij alleen. Heilige Geest van de Vader en de Zoon, troost ons, leid ons, vervul ons, en verheug ons met uw vrede. Amen.
07/02/2014 op 11:34
Mooie tekst, Jos, die heel erg aanspreekt. Er is zo helemaal geen woord Frans meer bij!!
En ik ben blij met je reactie op het werk van Deputaten Liturgie en Kerkmuziek, waar ik tenslotte deel van uitmaak.
07/02/2014 op 11:50
Dag Mary,
Dank voor je reactie. Mooi om te horen.
Heel fijn inderdaad dat de Deputaten nu deze richting wijzen:de ‘formulieren gebruiken’ is (ook): de fomulieren gebruiken als inspiratiebron.
In de colleges kerkrecht lang geleden leerde ik van Te Velde al om altijd te vragen naar heet geestelijke belang van een kerkelijke afspraak. En om dan vervolgens te vragen hoe dat geestelijke belang het beste kan worden gediend.
Hartelijke groet!
Jos
07/02/2014 op 11:35
Avondmaal vieren is je verbinden aan een groep van mensen die net als jou geloven in de reddende kracht van Christus. In het avondmaal mag die kracht van Jezus Christus dan ook centraal staan. In het avondmaal kan dan ook de leven opwekkende genade uitgedeeld worden waarin Christus ons met zijn lichaam en bloed laat delen. Avondmaal is dan dus ook niet iets van de mens zelf maar is een antwoordt op die lokkende stem van de Heer die zo graag die genade uitdelen wil omdat hij van mensen houd. Als antwoordt daarop mag de mens zich weer gaan openbaren in de wereld als mensenkind van God en daar gaan doen wat Gods wil is wat hij daar gaat doen wat om goed luisteren vraagt en niet zomaar doen. Dat zegt de Heer, Laat dan ook in je denken bij het avondmaal leiden door je verlangen en dit in je denken uitspreken naar God. Ik wens jullie allen een hele fijne avondmaalsviering toe.
07/02/2014 op 13:51
Naast de formulieren is er ook nog de keuze van het kerklied dat van belang is voor de liturgie van de lokale kerk. Geïnspireerd door jouw blog heb ik gekeken hoe deputaten daarmee om willen gaan: http://bit.ly/1fNLweM.
07/02/2014 op 14:03
Verfrissend; hoop ik zondag eens te gebruiken…
07/02/2014 op 15:10
Nog even een reactie uit de kring van de deputaten: inderdaad een mooie tekst. Dit is nou waar we aan denken bij ‘gebruik maken van de formulieren zonder ze letterlijk voor te lezen’. Mooi hoe je de klassieke elementen van de avondmaalsviering zoals de gedachtenis van Christus en het gebed om de heilige Geest ingevuld hebt.
07/02/2014 op 15:42
Dank voor deze reactie.
Erg leuk om te horen uit de deputatenkring: “Dit is nou waar we aan denken bij ‘gebruik maken van de formulieren zonder ze letterlijk voor te lezen'”
07/02/2014 op 18:15
Jos, weet jij waarom het belijdenisformulier zo karig is en geen onderwijzend deel heeft? Dat is wel een heel verschil met de andere formulieren.
07/02/2014 op 22:33
Frank, het klopt dat het belijdenisformulier geen onderwijzend deel heeft. Over doop en avondmaal is meer te vertellen. Het zijn sacramenten. Bij de openbare geloofsbelijdenis ligt dat wat anders. Maar een onderwijzende tekst zou zeker ook mooi zijn. Ik kan me voorstellen dat dat in de praktijk altijd gebeurt in de preek.
07/02/2014 op 19:39
Ik vind dat je een mooi formulier gemaakt hebt Jos, en dat is meteen mijn ‘probleem’. Het blijft een formulier, een voor te lezen document, en daarmee niet meteen het meest geschikte middel ter onderwijzing…
07/02/2014 op 22:35
Ik begrijp je ‘probleem’ en ben het er ook grotendeels mee eens. Hoewel, een goed voorgelezen mooie tekst is nooit weg. Maar dan moet je niet steeds dezelfde tekst voorlezen.
07/02/2014 op 19:40
nog afgezien van de vraag of we bij de viering van de maaltijd zoveel behoefte hebben aan onderwijs. waarom moet er zoveel gepraat worden onder het eten? 😉
07/02/2014 op 22:36
Ook mee eens. Helemaal als in een preek al is ’toegewerkt’ naar de viering, is het erg dubbelop als er nog weer zoveel gepraat moet worden door middel van een formulier. Het doet eerder te kort aan de eigen taal van het sacrament dan dat het er iets aan toevoegt.
08/02/2014 op 12:25
Jan Willem, Jos, erg interessant jullie gesprek te volgen. Heb vorig jaar nagedacht binnen de Liturgiecommissie vaker het Avondmaal te vieren zonder ‘onderwijs’ en de gebruikelijke 6x per jaar met onderwijs. Helaas werd door de kerkenraad direct verwezen naar de kerkelijke afspraak dat er altijd 1 van de formulieren moet worden gelezen. Ik begrijp nu dat er meer ruimte ontstaat.
Christiaan Lameris
09/02/2014 op 19:56
Ik lees liever helemaal geen formulieren meer voor; het taalkleed verschilt teveel van hoe ik spreek (qua inhoud vind ik sommige formulieren juweeltjes, maar veel gemeenteleden kunnen er geen touw aan vastknopen) en ik vind dat het een formulier soms een sfeer oproept die niet past bij de rest van een viering. De inhoud van de verschillende formulieren helpen mij wel om variatie aan te brengen in de wijze (en format) waarop je bijv. doop of avondmaal introduceert en het accent dat je legt.
Betekent wel dat ik dus voor elke dienst huiswerk heb, maar standaardteksten werken nu eenmaal niet prettig in deze tijd vind ik; nog even afgezien van alle doublures die je dan hebt in preek en in formulier.
10/02/2014 op 14:20
Klopt inderdaad: elke keer apart aandacht besteden aan het onderwijs (doop en avondmaal) in plaats van een standaard-formulier. Valt jouw werkwijze ook goed in de gemeente/kerkenraad?
10/02/2014 op 14:30
Ik ben wel eens door iemand gebeld hier die vroeg ‘bent u wat vergeten?’ na een avondmaalzondag. Ik kom wel mensen tegen die het lastig vinden als het oude en vertrouwde er niet meer is, dat snap ik ook wel. Voor hen zou ik ook best wel eens een stuk formulier willen gebruiken als ze dat echt heel fijn vinden.
Op KR is het een keer aangesneden en expliciet uitgesproken; ‘jij bent de liturg, dus verras ons!’ De gemiddelde leeftijd hier in Nieuwleusen ligt onder de dertig, dat maakt natuurlijk ook uit.