Dat was mijn eerste gedachte toen Arjan Zantingh me vroeg om mee te lezen met zijn boek-in-wording. Dus ik begon met een zekere scepsis te lezen. Maar die veranderde toch al snel in enthousiasme. Want Arjan weet op een heel herkenbare en persoonlijke manier allerlei thema’s aan de orde te stellen waarvan ik meteen herkende: dat zijn precies de thema’s waar ik als voorganger mee worstel en waar we als kerkelijke gemeente vandaag onze weg in moeten vinden.

Want er is veel in verandering in kerken, welke kerk dan ook: dat overstijgt de grenzen van de denominaties. En als je in veranderprocessen zit, op zoek naar je identiteit, ontstaat al snel de neiging om vóór het een en tégen het ander te kiezen. Het óf óf denken zit diep ingebakken in mensen en ook in kerk-mensen.

In de liefde

Daarom is het zo mooi dat dit boek er nu is, omdat het je helpt hierop te reflecteren. Omdat het geschreven is door een voorganger die in het voorwoord al meteen in zijn hart laat kijken als het gaat om wat echt belangrijk is: ‘Ik ben in Christus een geliefd kind van de Vader. Ik besta om de liefde van God te ontvangen, te beantwoorden en door te geven.’ In de liefde komt al onze óf óf stress tot rust om ruimte te maken voor én én.

Woord en Geest

Zelf houdt de ‘spanning’ tussen Woord en Geest me al jaren bezig. Hoe belangrijk is het om die twee bij elkaar te houden: christenen zijn mensen die vol zijn van Woord-en-Geest, van Geest-en-Woord! Ook de tweeslag relatie en richting ervaar ik als een heel belangrijke, één waar ik zelf vaak de neiging heb om te kiezen voor richting en om relatie dan wat minder belangrijk te vinden. Dat is een grote misvatting heb ik in de loop van de jaren geleerd.

En zo helpt Arjan mij en ik hoop zeer vele anderen met dit boek, dat vol staat met persoonlijke, bijbelse, herkenbare reflecties op tweeslagen die wezenlijk zijn voor de koers van de kerk vandaag.

Ik wens het boek veel lezers toe en bid dat het veel vrucht zal dragen!

P.S. Pleidooi voor stilte

Op een persoonlijk bedankkaartje schreef Arjan dat hij blij is met de aandacht die ik steeds vraag voor de stilte: “Je pleidooi voor de stilte is zo nodig, juist ook in een tijd als deze. En je benoemt niet alleen de noodzaak, je geeft mensen ook de handvatten om er concreet handen en voeten aan te geven.

Op 8 juni start ik met een online cursus ‘In deze stilte’. Wil je daar meer over weten? Klik op de button!

Bovenstaande tekst is het voorwoord dat ik schreef voor het boek ‘Tweecomponentenkerk. Bouwen aan een kerk van én-én’ van Arjan Zantingh. Het verscheen in mei 2020 bij Royal Jongbloed / Ark Media. Het boek kan hier besteld worden.

BESCHRIJVING

Maak kennis met de Tweecomponentenkerk. Een kerk van én én. Een kerk die vol is van waarheid én vol van genade. Die vol is van woord én vol van Geest. Die de blik naar binnen én naar buiten heeft. Die put uit de rijke traditie van alle generaties voor ons én tegelijkertijd openstaat voor vernieuwing. Die zich uitstrekt naar heelheid én gebrokenheid niet uit de weg gaat.

In de praktijk van kerk-zijn zien we echter vaak een nadruk op een van die componenten en elke eenzijdigheid heeft zijn prijs.

Het boek is geboren uit de ervaringen die in de eigen gemeente zijn opgedaan. Steeds opnieuw blijkt dat de verrijking van datgene wat al sterk in een gemeente is met meer van de andere component leidt tot een krachtige, aantrekkelijke en vitale kerk.