Wat een voorrecht om vier weken tijd te hebben om me te verdiepen in de wereld van millenials en de kerk. In deze blog deel ik twee video’s die ik tegenkwam.

Ze maken deel uit van het online platform ‘Pro Church Tools’. Hun missie: “Helping you seize de 167 hours beyond your Sunday service”.

Kerkelijke focus

Dat spreekt me enorm aan. Want het blijft een groot probleem: die ongelooflijke kerkelijke focus op dat ene uur op zondagmorgen terwijl er nog 167 andere uren in de week zitten. Ik schrik momenteel ook een beetje van alle aanbod aan events (mijn mailbox stroomt deze dagen vol) dat er door verschillende parakerkelijke organisaties gedaan wordt nu het einde van het coronatijdperk wat in zicht lijkt te komen: ‘De kerk kan weer tot bloei komen nu’! Omdat we weer ‘gewone’ kerkdiensten kunnen gaan houden?

Begrijp me goed: ik houd zelf van kerkdiensten en vind ze belangrijk als plek voor inspiratie en connectie. Maar die inspiratie en connectie in dat ene uur kunnen alleen maar als doel hebben: mensen helpen om de andere 167 uren van de week te gaan voor participatie: meebewegen in het koninkrijk van liefde midden in de samenleving, in gezin, school, opleiding, werk, familie, vriendenkring, buurt en waar het gewone en veelal gebroken en kwetsbare leven zich ook maar afspeelt.

In je dagelijkse leven

Het is ook niet helemaal voor niks dat ik als vraagstelling voor mijn studieperiode heb gekozen voor een focus op millennials (maar het zou ook om een andere generatie kunnen gaan: babyboomers, generatie X, de pragmatische generatie, generatie Z of zelfs generatie Alpha) helpen om in hun dagelijkse leven Jezus te volgen. Oftewel: die 167 uren die er in de week zitten buiten de kerkdienst om. Vooruit: ik maak er 166 van, want de kerkdienst duurt zeker niet minder dan een uur maar wat er voor en na de kerkdienst gebeurt aan connectie en ontmoeting is minstens zo belangrijk als de kerkdienst zelf. Dus: 166 uren.

Twee video’s

En dan nu de twee aangekondigde video’s. Ik zou zeggen: neem even de tijd (twee keer 4 minuten) om ze te bekijken. Mocht dat niet lukken omdat je misschien nu even geen tijd hebt, lees dan onder de video’s wat de vijf redenen zijn waarom veel millenials stoppen met de kerk en wat de drie dingen zijn die millennials van de kerk verwachten.

Vijf redenen zijn waarom veel millenials stoppen met de kerk

1 De kerk voelt nep.

2 De kerk is veroordelend.

3 De kerk heeft geen oog voor de armen.

4 De kerk veroordeelt de cultuur.

5 De kerk gaat het echte gesprek over controversiële onderwerpen uit de weg.

Drie dingen die millennials van de kerk verwachten

1 De kerk moet echt en authentiek zijn.

2 De kerk moet echt community mogelijk maken en niet een show zijn.

3 De kerk moet helpen om deel uit te maken van iets groters dan onszelf.