Toen ik me wat ging verdiepen in het onderwerp ‘Geloven als een millennial’ hoorde daar uiteraard ook een kleine Google-verkenning bij. En één van de eerste vondsten die ik deed was: een millennialdominee! Een predikant dus die zich speciaal richt op millennials.

Hij woont en werkt in Amsterdam, heet David van der Meulen en in Het Parool stond vorig jaar een boeiend artikel (Millennialdominee: ‘Deze stad maakt je vanzelf niet-gelovig’) over hem waaruit ik in deze blog iets doorgeef.

David is verbonden met de community Licht Oud Zuid (LoZ). En daar spitst hij zich toe “op wat millennials belangrijk vinden: persoonlijke ontwikkeling, praktische spiritualiteit en meer halen uit relaties”.

Drie aandachtsgebieden

Kijk, dat spreekt me al direct aan. Drie concrete aandachtsgebieden:

1. persoonlijke ontwikkeling
  2. praktische spiritualiteit
  3. betekenisvolle relaties

Licht Oud Zuid (LoZ)

Zo kijkt David aan tegen LoZ:

Ik zie LoZ als een tussenwereld: millennials stappen nu eenmaal geen kerk binnen. Ze willen zich wel ontwikkelen, contact maken met wie ze zijn, de beste versie van zichzelf worden en alles uit het leven halen. Ze zoeken die dingen niet in het geloof, maar kunnen – en dat weten ze vaak niet – wel rijkdom vinden in wat de kerk te bieden heeft.”

De journalist stelt vervolgens de vraag: “Persoonlijke groei, de beste versie van jezelf worden – is dat de boodschap van de kerk?”

“Het liefst kijk ik samen met ze wat er onder die oppervlakte zit. Millennials zijn vaak druk bezig de carrière­ladder te beklimmen en denken dan ineens: is dit het? Ze hunkeren naar meer verbondenheid, maar staan daar niet op voorgesorteerd. (…) Het is moeilijk om een laag dieper te gaan, jezelf te laten zien. Dat soort onderwerpen proberen we tijdens onze masterclasses te bespreken.”

En over de plek het geloof dan krijgt:

“Ze zijn er niet naar op zoek. Mijn drijfveer is Gods onvoorwaardelijke liefde. Ik ben daarom niet bezig met mensen bekeren. Iedereen, gelovig of niet, is gemaakt naar het beeld van God en daarom mijn aandacht en liefde waard. Dit is de nieuwe vorm van kerk-zijn.”

Lees hier het hele verhaal.

BOOST – columns

David van der Meulen spreekt als de enige echte Amsterdamse millennialdominee regelmatig een column uit bij Noord Holland Radio. Dit is de meest recente:

Naar het YouTube-kanaal van David van der Meulen.