Welkom bij deze cursus! Fijn dat je meedoet. Ik hoop dat de cursus je nieuwe inspiratie brengt voor je leven met God. Op deze pagina vind je introducerende materialen bij de online cursus.

1. Vijf aanbevelingsvideo’s bij het boek
  2. Het startwebinar
  3. Een podcastvideo over ‘Niet religieus maar wel spiritueel?’
  4. Een minivideo over de reis naar binnen
  5. Links naar twee recensies van het boek ‘Naakte spiritualiteit’
  6. Link naar een artikel dat ik in 2012 al schreef over het boek van Brian McLaren
  7. Het webinar met de boekpresentatie van ‘Naakte spiritualiteit’ op 24 oktober 2022

1 Vijf aanbevelingsvideo’s

Je vindt hieronder vijf korte video’s met aanbevelingen voor het boek ‘Naakte spiritualiteit’. Onder elke video heb ik enkele zinnen opgeschreven die je helpen om de inhoud tot je te nemen.

Het bekijken en verwerken van deze video’s helpt je de cursus in een wat breder perspectief te plaatsen.

Brian McLaren:

• In een klooster vertelde een monnik: Naakte Spiritualiteit is hier één van de favoriete boeken!
  • Het boek wordt aanbevolen als hulpmiddel bij persoonlijke geestelijke begelieidng
  • Brian McLaren hoopt veel effect van dit boek te mogen zien bij mensen die het persoonlijk lezen of er groepsgesprekken over hebben.
  • Dit boek kan heel goed gebruikt worden in kerken, in kerkelijk onderwijs en bij geestelijke begeleiding.

Almatine Leene:

• Veel mensen zijn zoekend: naar zichzelf, naar zinvol leven, naar God, naar de kerk.
  • Er is veel complexiteit in onze tijd; alles schreeuwt om aandacht!
  • Ten diepste zijn we naakt: goed om dat te beseffen.
  • Het is belangrijk om terug te gaan naar de kern. Als je zoekend bent, helpt dit boek dat een manier biedt om naar de kern toe te groeien.

Samuel Lee:

• Brian McLaren’s boeken en persoonlijkheid hebben Samuel Lee beïnvloed in zijn denken over en kijk op christendom en christen-zijn.
  • Dit boek brengt terug naar de essentie van van wat werkelijk geloof is.
  • Die essentie is: jezelf terugvinden, wie ben ik ik Christus: vrij en naakt!
  • Dat je jezelf herontdekt in je spirituele naaktheid.
  • Besef: je bent verbonden met een groter universum, een grotere werkelijkheid.
  • Je kunt niet alleen jezelf zijn en helpen maar ook de ander: mens (humaniteit) én creatie

Tabitha van Krimpen:

• Er is al genoeg te lezen rond spiritualiteit, maar dit boek voegt iets nieuws toe.
  • Het gaat hier om de naaktheid en kwetbaarheid
  • Wat is de plek van God in mijn leven: hoe kan ik daar meditatief en praktisch mee omgaan?
  • Hoe wordt dat al 2000 jaar lang gedaan (kloostertraditie)? Hoe helpt dit om in het moment te zijn?
  • Waar de kerk soms toch steken laat vallen als het gaat, helpt dit boek echt verder!
  • De kerk ontdekken als leerschool!

Truus van der Meiden:

• Word jij soms ook moe van de woordenstroom in veel kerkdiensten?
  • Er is behoefte aan contact met God in rust en stilte.
  • Dit boek biedt praktische en haalbare oefeningen.
  • Er zit geen wetticisme en starheid in dit boek.
  • Verschil tussen praten over God en praten met God.
  • Ik zoek echt contact met God, zonder mooie opsmuk.

2 Startwebinar

Kijk het webinar van vrijdagavond 30 december hier terug. Download hier de gebruikte presentatie.

3 Niet religieus maar wel spiritueel?

In een van de inleidende hoofdstukken (hoofdstuk 2) schrijft Brian McLaren over de uitdrukking die vaak gebruikt wordt: ‘Ik ben niet religieus maar wel spiritueel!’ Wat wordt daarmee bedoeld? In onderstaande podcastvideo (ik verschijn niet in beeld, maar je kunt wel enkele teksten meelezen) ga ik daar nader op in.

4 Over de reis naar binnen

Lees en beluister een citaat over de reis naar binnen via onderstaande link naar een minivideo (short op YouTube):

5 Twee recensies

In het Nederlands Dagblad van woensdag 7 december 2022 schreef Jaap-Harm de Jong een recensie (alleen te lezen voor abonnees):

De mens, ook als hij gelovig is, maakt een ontwikkeling door. Net als de vier jaargetijden

In het Friesch Dagblad van zaterdag 26 november 2022 schreef Tjerk de Reus een recensie (alleen te lezen voor abonnees):

God brengt je uit je hoge spiritualiteit naar de wereld van mensen met hun pijn, ziekte en dood, zegt Brian McLaren in zijn nieuwste boek

6 Artikel ‘Gezocht: naakte spiritualiteit’

7 Webinar met boekpresentatie

Hieronder kun je de online presentatie terugzien van de Nederlandse vertaling van Brian McLaren’s boek. Het webinar heb ik gegeven in samenwerking met Uitgeverij Brandaan.