Is wat ik hier op deze weblog schrijf over leerling zijn nieuw? Nee. Het is een oud verhaal. Het gaat over discipelschap en over christelijke leerprocessen, en daar is in de loop van de eeuwen al heel veel ervaring mee opgedaan.
Toch is het voor mezelf in zekere zin wel nieuw om hier zo mee bezig te zijn en om mezelf de vraag te stellen: hoe kan ik als voorganger de gemeente concreet helpen om hierin ook daadwerkelijk een leerproces mee te maken? Die vraag heb ik tot nu toe vooral beantwoord door te zeggen: ‘preken, preken, preken!’ (dat is overigens een citaat van een van mijn theologische leraren uit Kampen). En dat doe ik ook: ik preek veel in mijn eigen gemeente en zal dat zelden of nooit doen zonder bezig te zijn met een concrete thematische prekenserie. Maar werkt dat?
Op het symposium van 2 april over nieuwe kerkvormen heb ik in de discussie deze stelling geponeerd: ‘Preken scheppen luisteraars, geen leerlingen.’ Daarmee bedoelde ik te zeggen dat er in kerken al heel snel een luistercultuur is waarin de gemeente op een consumerende manier met de preek omgaat, door vooral iets van de preek te vinden: mooi, prachtig, ik had er niks aan, ik heb dit gemist, te lang, hij had van mij nog veel langer mogen doorgaan, verrijkend, ik heb niets nieuws gehoord, wat vond jij ervan? en ga zo maar door. Het is altijd heerlijk als er positieve geluiden zijn, maar die positieve geluiden hebben met de negatieve dikwijls gemeen dat ze (vaak, beslist niet altijd) vanuit de toeschouwershouding worden gemaakt, of vanuit de houding van de consument: de kerkganger is gekomen voor een goede en inspirerende kerkdienst met dito preek en heeft die al dan niet gekregen, met de bijbehorende reactie. Dat bedoel ik ongeveer met: preken scheppen luisteraars (in de Jakobitische sfeer van ‘wel horen, maar niet doen’).
Maar het gaat er om dat er leerlingen geschapen worden. Daarin spelen preken een cruciale rol (dat houd ik vast: ‘preken, preken, preken!’) omdat het konnkrijk geproclameerd en onderwezen moet worden (Jezus preekte, de leerlingen preekten, de apostelen preekten). Maar het is niet voldoende.
Daar betrek ik nu even een opmerking bij van Dallas Willard in ‘The Divine Conspiracy’:
It also becomes clear, in the light of the disappearance of the kingdom and Jesus as teacher, why the making of converts, or church members, has become the mandatory goal of Christian ministers – if even that – while the making of disciples is pushed to the very margins of Christian existence. Many Christian groups simply have no idea what discipleship is and have relegated is to para-church organisations (p. 300-301).
Dat lijkt me een scherpe waarneming: omdat de lokale kerken niet doelgericht bezig zijn met het maken van leerlingen moet je terecht bij parakerkelijke organisaties of evenementen waar dat wel gebeurt. Iemand wees me voor mijn zoektocht rond het leerlingen maken op het werk van Kerygma, en terecht, maar dat illustreert dus precies het punt: als ik in de lokale gemeente aan de slag wil met Jezus’ opdracht uit Matteüs 28, dan moet ik inspiratie opdoen via parakerkelijke organisaties, omdat veel kerken (in iedere geval de meeste gevestigde kerken) dit eenvoudigweg niet op de agenda hebben staan.
Daarom wil ik graag stappen gaan zetten om de focus van het leven in de gemeente veel meer te leggen op het maken van leerlingen. Ik noem dat ook wel: ‘spirituele gemeenteopbouw’. Want ik denk dat missionaire gemeenteopbouw zoals dat momenteel veel plaatvindt in gevestigde kerken mislukt of minstens aan de verkeerde kant begint.
24/04/2009 op 11:10
beste jos
hoe herkenbaar en hoe lastig is het om dit proces van leerling maken concreet handen en voeten te geven. De chaburah van Jezus, dat is waar we naar zoeken, een leef-, werk- en geloofsgemeenschap waar discipelschapsvorming on the spot gebeurd. De combinatie gemeente-bijbelschool-leefgemeenschap komt volgens mij het dichtst in de buurt.
maar wie doet het! of blijft het bij dromen en goed bedoelde deelelementen.
voor je het weet, hebben we toch weer een nieuwe kerk gesticht die ondergaat aan haar eigen wetmatigheden.
ik voel er voor om toch een echte bezinningsconferentie te hebben met sleutel figuren om hier mee verder te komen. Waarom Dallas Willard niet een keer naar Nederland halen en samen daarmee in de slag mee te gaan.
broedergroet en zegen
27/04/2009 op 11:28
Hallo Jos,
Mooi om te zien hoe je bezig bent met discipelschap. Je raakt hier een belangrijk punt. Al zou ik niet graag zien dat we nu weer helemaal gaan focussen op discipelschap en we dan straks weer moeten bloggen over de noodzaak van het vertellen aan de mensen. Ik zoek met andere woorden naar een balans tussen preken, discipelen, outreach en wat er verder nog allemaal voor moois is. Want dat is het wel: mooi!
Een concrete vraag: vroeger hadden we de ds. die alles deed. Dat model voldeed niet vanwege de ingebouwde groeistopper. Daarom werd de allesdoenerige ds. ingeruild voor de kleine groep, waaraan we veel onderwijs en pastoraat wilden delegeren. Anderen beproefden modellen als de huisgemeente of de triade om mensen te leren wat Jezus leert. Al deze modellen hebben voor- en nadelen. Denk jij, behalve over de noodzaak van discipelschap, ook na over de methode en het model waarin een en ander vorm kan krijgen?
Groet!
Henno Smit
02/05/2009 op 20:52
Hallo Jos
Mooie artikelen gericht op het volgen van Jezus als zijn leerlingen. Persoonlijk heb ik daarin ook een heel proces meegemaakt. Van organisatiegericht (zie ik ook in je artikelen terug) naar Jezus gericht. Mij door Woord en Geest laten leiden. Dat betekent niet, dat er vaste programma’s voor elke gemeente moeten komen om Gods Woord te kunnen zaaien. Daarvan is God niet afhankelijk. Dat is mij duidelijk geworden in bv een Bijbeltekst, als: De Geest waait waarheen Hij wil en zo is ook iedere christen die Hem volgt. Het begint met gebed. Heer, wat en waar wilt U dat wij wat zullen doen? Meebewegen met de Heilge Geest en wie weet wat er dan zal gaan gebeuren. Misschien brengt God wel nieuwe mensen in de omgeving of staan er zomaar mensen op. Niet door mensen te sturen.
Wij hebben het meegemaakt, dat er op hetzelfde moment allemaal verschillende nieuwe initiatieven ontstonden in de vorm van een ‘uur van gebed’, Festival 316 en het ontstaan van Kerygma cursussen. God zegende het. Op de knieen blijven. In het Woord zit de kracht.
Gods zegen
vrgr
Willem