Op zondagmorgen 27 juni heb ik in de Fonteinkerk een preek gehouden waarin het thema ‘Allemaal Godzoekers’ centraal staat. Dit naar aanleiding van de wandeltocht van Boele Ytsma (kijk op www.boeleytsma.nl). Als je naar deze pagina op mijn website gaat, dan vind je de uitgeschreven tekst van de preek. De preek is ook beschikbaar als pdf: Allemaal Godzoekers.

Lees hieronder een passage uit de preek:

Een paar weken geleden ontving ik van een gemeentelid een liedtekst omdat hij de tekst goed vond passen bij het thema van deze dienst:

We dwalen door het leven
Op zoek naar echtheid en naar zin
Maar het leven blijkt een doolhof
Met onszelf er middenin

We slepen ons voort over wegen
Zonder eind zonder begin
Een levenslange zoektocht
Naar uiteindelijke zin

Vertrouwde zekerheden
Verdwijnen als sneeuw voor de zon
Je hechte fundamenten schudden
Je wereldbeeld valt om

Het zijn de woorden van een twijfelaar, een zoeker. Er valt van alles om…

Misschien herken je het niet. Dan hoop ik dat je toch het geduld hebt om te blijven luisteren naar de stem van de aangevochtene, de zoeker, de twijfelaar.

Misschien herken je het wel, en ben je blij dat het genoemd mag worden, dat er woorden aan worden gegeven. Als je zo’n zoeker bent, zo’n twijfelaar, als je je soms meer een ongelovige dan een gelovige voelt, als je worstelt met existentiële en met intellectuele vragen die je geloof aan het wankelen hebben gebracht, dan wil ik vandaag tegen je zeggen, hier in de kerk: wees welkom in ons midden. Wees welkom in ons midden.

Twijfelaar, wees welkom!

Zoeker, voel je thuis!

Aangevochten gelovige, je mag er zijn!

Ik zeg er meteen dit bij: we verheerlijken de twijfel hier niet, maar we verwelkomen wel de twijfelaar. We willen graag naast je zitten, we willen een eindje met je meelopen, we willen horen waar je worsteling zit, je pijn, je frustratie.

Boele Ytsma schrijft in zijn boek over de zoeker en het verlangen (blz. 20) over die twijfel: “Ik voer geen pleidooi voor de twijfel. (…) De twijfel is immers zo begerenswaardig niet. De twijfel brengt onrust, paniek, pijn. Wie zou daar eufoor over willen zijn? Ik verkondig geen twijfel, maar constateer haar en neem haar als uitgangspunt. Wie oog in oog met de twijfel staat, kan haar niet ontkennen.”

Nee, we verheerlijken de twijfel hier niet, maar we verwelkomen wel de twijfelaar. En zeg het tegen ons als je het gevoel hebt dat we je niet serieus nemen. Zeg het tegen ons als we te snel en te gemakkelijk zeggen dat je maar meer moet bidden en Bijbellezen, of dat het vanzelf wel over gaat omdat het een voorbijgaande fase is, die twijfels van je.