luciferHet blijft een moeilijk woord om uit te spreken. Veel mensen breken er hun tong over. Spirituwatte? Toch kan het geen kwaad om het woord spiritualiteit vaak in de mond te nemen en te proeven wat ermee bedoeld wordt.

De Maand van de Spiritualiteit biedt daar prachtige kansen voor. En het is volgens mij belangrijk dat de kerken hun stem in zo’n periode laten horen en helder maken –  in een context waar spiritualiteit vooral wordt geassocieerd met boeddhisme, new age en andere vaagheden – dat het christelijk geloof ook (een heel eigen) spiritualiteit met zich meebrengt. Zelf probeer ik daar op vier manieren een bijdrage aan te leveren.

1. Spirituele toptitel: Uitgever Ark Media kwam met het idee om mijn boek ‘Je bent een mooi mens. Ontdek hoe God je karakter vormt‘ aan te melden voor boeken top 25 van de Maand van de Spiritualiteit. En warempel: het boek kwam op de lijst Spirituele Toptitels terecht! Kijk maar. Leuk tussen boeken als Mindful leiderschap, Happy me en De kracht van de stilte. Maar ook in de nabijheid van Kleine gids voor meditatie (van Lex Boot), Dag zeggen (van Pieter Both) en Bid, luister, Leef (van Rick Timmermans en Heleen Dekens).

2. Studiedag spirituele vorming: samen met Hans Burger nam ik het initiatief om op woensdag 9 januari een studiedag te organiseren met als thema ‘Spirituele vorming in de lokale geloofsgemeenschap’. Zo’n honderd deelnemers hebben zich inmiddels aangemeld voor een boeiend programma! Van harte hoop ik dat deze dag een inspirerende impuls zal bieden aan met name kerken om op lokaal niveau meer gerichte aandacht te gaan geven aan groei in Christusgelijkvormigheid.

3. De dag van de christelijke spiritualiteit: Tjitske Volkerink nam het initiatief voor deze boeiende dag (zaterdag 12 januari vanaf 13.00 uur): ‘Er zijn steeds minder mensen die naar een kerk gaan, maar een grote groep Nederlander is wel spiritueel geïnteresseerd of gelooft in iets. Er is dan ook een groot aanbod aan spirituele zaken vanuit allerlei verschillende tradities. De dag van de christelijke spiritualiteit biedt een palet van spirituele onderwerpen en ervaringen vanuit de brede christelijke traditie aan.’ Op deze dag hoop ik een lezing te geven over ‘Mag ik even stilte?’ en een workshop aan te bieden over ‘Lectio Divina’.

4. Christusgelijkvormigheid: toppunt van onze verlossing: Op de zondagen 13, 20 en 27 januari hoop ik een prekenserie te houden die alles te maken heeft met ‘spirituele vorming in de lokale geloofsgemeenschap’. Op de weblog ‘Mijn PreekPlek’ kun je daar meer over lezen: ‘Wat is het toppunt van verlossing?‘ en ‘De Haarlemse Catechismus‘.

Ik zie uit naar een inspirerende Maand van de Spiritualiteit! En ik zou jou willen uitdagen om in deze maand ook iets (extra’s) te doen om je verlangen maar een spiritueel leven aan te wakkeren.