Persoonlijk vind ik het een vervreemdend verhaal: predikanten die lappen tekst overnemen uit andermans preken en dat zondags oplepelen als was het hun eigen tekst. Maar er moet blijkbaar tegen gewaarschuwd worden: Theoloog waarschuwt voor plagiaat in preken.
Het verhaal over plagiërend preken geeft mij in elk geval aanleiding om iets te schrijven over een thematiek die me de laatste tijd veel bezig houdt en die ook te maken heeft met het al dan niet uitschrijven van preken. Ik schrijf mijn preken niet uit (ik bereid ze wel voor) maar preek met aantekeningen voor me (dus ook niet ‘uit het hoofd’). En ik stel me steeds de vraag: hoe present ben ik eigenlijk als ik preek?
Het is best een gevaar dat je al prekend zo met je tekst bezig bent, of met het zoeken naar woorden, of misschien ook met de vraag hoe je overkomt (en of je alle doelgroepen wel voldoende aanspreekt), dat je er niet aan toekomt om present te zijn. Een hoogleraar homiletiek zei eens: ‘Ik heb het zondags te druk met preken om aandacht te hebben voor de mensen in de kerk’. En nog maar een paar dagen geleden vertrouwde iemand aan me toe dat het haar zo opviel hoeveel predikant hun ogen óf op hun papier hadden gericht óf ten hemel ophieven, zonder dus (oog)contact te maken met de aanwezigen.
Met dat woord ‘present’ refereer ik aan de bekende presentie-theorie van Andries Baart. Op de site www.presentie.nl staat een mooie omschrijving van presentie:
Een praktijk waarbij de zorggever zich aandachtig en toegewijd op de ander betrekt, zo leert zien wat er bij die ander op het spel staat – van verlangens tot angst – en die in aansluiting dáárbij gaat begrijpen wat er in de desbetreffende situatie gedaan zou kunnen worden en wie h/zij daarbij voor de ander kan zijn. Wat gedaan kan worden, wordt dan ook gedaan. Een manier van doen, die slechts verwezenlijkt kan worden met gevoel voor subtiliteit, vakmanschap, met praktische wijsheid en liefdevolle trouw.
Er is niet zo heel veel aanpassing voor nodig om deze omschrijving te laten slaan op de daad van het preken, de preekpraktijk zoals die zich ontplooit als een prediker in een samenkomst van de gemeente enige tijd het Woord voert:
Een praktijk waarbij de prediker zich aandachtig en toegewijd op de ander betrekt, zo leert zien wat er bij die ander op het spel staat – van verlangens tot angst – en die in aansluiting dáárbij gaat begrijpen wat er in de desbetreffende situatie gezegd zou kunnen worden en wie h/zij daarbij voor de ander kan zijn. Wat gezegd kan worden, wordt dan ook gezegd. Een manier van doen, die slechts verwezenlijkt kan worden met gevoel voor subtiliteit, vakmanschap, met praktische wijsheid en liefdevolle trouw.
Hoe present ben ik als ik preek? Ben ik op dat moment in het hier en nu van de situatie, het hier en nu van de hoorders, het hier en nu van de heilige Geest ook? Ik vind het verhaal over plagiaat ook daarom zo vervreemdend dat preken gereduceerd wordt tot het doorgeven van van tevoren geschreven teksten die in dit geval dan ook nog niet eens van jezelf zijn.
Een geschreven preek ís helemaal geen preek. Een geschreven preek is hooguit de partituur die op het moment van uitvoering opnieuw tot leven gewekt moet worden, maar die juist vanwege haar uitgeschreven vorm weinig tot geen ruimte laat voor presentie.
Preken schrijf je niet. Preken is een gebeuren in het hier en nu. Dat gebeuren moet worden voorbereid door tijd te steken in gebed, exegese, hoordersvragen, luisteren naar de Geest, preken van anderen lezen en je erdoor laten inspireren. Maar een gescrheven preek is geen preek. Een preek is een communicatief gebeuren waarin de prediker geleid door de Geest het Woord voert en zich ter plekke voortdurend afstemt op het hier en nu van zin of haar eigen aanwezigheid, de aanwezigheid van de hoorders en de aanwezigheid van de Geest van de Heer.
Misschien kunnen we het gedoe over plagiaat even achter ons laten en ons bezig houden met wezenlijker thema’s: de presentie van de prediker tijdens de daad van het preken in het hier en nu van de hoorders en de heilige Geest.
28/08/2013 op 10:29
Ik ben het met je eens. Een vriend van mij vroeg me al vrij snel nadat ik predikant was geworden; ben jij bezig met je tekst of laat je de tekst bezig met jou? Dat was een eye-opener. Ik heb echt veel meer contact tijdens het preken gekregen, nadat ik een cursus bij Ron van der Spoel heb gevolgd. Niet eens zo moeilijk en prettiger voor de hoorder en voor mij als prediker.
Toch is het best lastig om mensen te zien reageren en daar goed op in te spelen. Dat ondervang je deels door in de gemeente te zijn met het oog op je prediking, maar zeker niet alles.
28/08/2013 op 10:31
“Een geschreven preek ís helemaal geen preek.”
Hé, da’s mijn tekst 😉
28/08/2013 op 10:51
Met plezier je blog gelezen. Ik heb voor mijn studieverlof een recente Duitstalige homiletiek (grotendeels) gelezen: “Homiletik” van prof. W. Engemann. Een eye-opener in zijn boek vond ik de vraag naar het subject-zijn (het eigen ik) van de prediker, een samenvatting heb ik geschreven op mijn blog:
http://predikant.me/2011/10/12/jij-en-ik-zijn-niet-okay/
28/08/2013 op 10:55
Hoe zit het dan met ‘preeklezen’ en predikanten die moeite hebben met present zijn, zij kunnen dus niet preken? Er is vast wel een overgang, grijs gebied… tussen wel en niet kunnen spreken over wat preken is. Een predikant kan heel present zijn als hij (of zij) niet op de preekstoel staat.
28/08/2013 op 13:02
Een geschreven preek is geen preek? Mee eens, voor zover altijd geldt dat een preek pas ‘af’ is als tie gehouden is. Volgens mij is het punt verder ook niet of je ‘m helemaal uitschrijft of in aantekeningen maar hoe serieus je de voorbereiding neemt én hoe serieus je gelooft in de aanwezigheid en kracht van de Heilige Geest tijdens het preken zelf (hoe meer of minder uitgebreid het aantal woorden dat je op papier hebt staan ook is).
In de praktijk hoor ik soms voorgangers preken waarbij ik denk: had ‘m maar uitgeschreven en ik zie net zo goed voorbeelden waarbij de preek is uitgeschreven én er tegelijk wel degelijk gecommuniceerd wordt – presentie is! Niet alleen van de prediker maar ook van Gods Geest!
28/08/2013 op 15:42
Helemaal mee eens!
(Enne… God gelooft ook in presentie, heb ik ’t idee, gezien Zijn terugkerende uitspraak: “IK BEN met u!”)
28/08/2013 op 21:02
Mag een beginnende predikant ook de kans krijgen te leren preken? Of het nu om een predikant, een docent, een trainer, een raadslid of een consultant die een traject moet zien te verkopen gaat: alle begin is lastig en dan kan een geschreven houvast bijzonder nuttig zijn. Uiteindelijk is het inderdaad waar dat een presentatie uit het hoofd en oogcontact met je publiek veel beter overkomt.
Wat een preek betreft: gelukkig de predikant met een veiligheid biedende gemeente, waardoor hij/zij kan experimenteren.
29/08/2013 op 07:28
Het kan nog erger, neem de prediker die enorm veel steun beleeft aan het gebruik van een bueamerprojectie. De preek verwordt tot een lezing (!) die meestal behoorlijk slaapverwekkend is, vooral omdat de presentator niet geschoold is in het maken van een niet voorpelbare projectie. Zouden er niet zoveel verhalen in de Bijbel staan omdat die verteld (!) dienen te worden en een vertelling zonder emotie van alles (niet) is, maar in ieder geval geen preek.
29/08/2013 op 12:15
Is een geschreven preek, die wordt meegenomen de preekstoel op, niet eerst door de spreker beleefd en uitgewerkt en geschreven waarna het wordt uitgesproken.
Ik vind dit artikel een beetje te kort door de bocht.
Hoeveel zijn er niet die zgn. uit het hoofd preken maar 3 A-4 vellen vol aantekeningen meenemen. Dat is dan ook geen preek, want dan laat je, je leiden door de aantekeningen.
Leg nooit de maat hoe het moet. Het gaat om de verkondiging van het Woord.
Als je kunt spreken uit het hoofd, zonder enig papier mee te nemen, dus ook geen A-4tjes met reminders, prima. Heb je het nodig om voor de verkondiging een uitgeschreven preek mee te nemen, laat dat zo. Dat de Heilige Geest het moet geven onderschrijf ik 100%. Als het goed is gebeurd dat ten eerste in de binnenkamer en verder op de studeerkamer als je de preek uitschrijft na voorafgaande studie.
Mij boeit het niet of een preek is uitgeschreven en van daar uit verkondigd wordt of wanneer een spreker uit het hoofd preekt. Twee dingen zijn belangrijk: verkondiging vanuit het Woord het heil in Christus en…. niet in herhaling vallen!! Duidelijk zijn.
En… als de gemeente aandachtig luistert werkt de Geest. Ook bij predikanten die hun preek op papier hebben die helemaal uitgeschreven voor hen ligt.
29/08/2013 op 19:00
mee eens. Tijdens de opleiding moest ieder de preek uitschrijven, maar om jezelf te behoeden voor herhalingen, associatie op associatie, is het toch goed een gedegen voorbereiding te hebben, dat ook meditatie en gebed niet uitsluit…als voorbereiding. Maar lees dan niet zo’n preek steriel voor, als een kip pikkend…Een blaadje voor je met aantekeningen is een prima methode.
Inderdaad moet je wel ‘vrij’ staan, je gehoor aankijken, spreekpauzes, zinsmelodie… accentueringen, een zekere retoriek…maar bezield zijn, vleugels krijgen, soms kan een eenvoudig woord als een indringend schot vallen…zoals Martin Luther King boven zichzelf uitgetild werd…momenten van begenadiging… er is een wisselwerking uiteraard tussen mensen die hun hart willen openen, willen ontvangen, dan wanneer men alleen wil horen wat men wil horen..enz. enz.: Ik heb mensen horen zeggen:
deze dominee moet wel geleerd zijn, maar ik kan er niks mee, geloof hij het zelf wel? Andere reactie: zo’n zondagsschoolverhaaltje is een predikant niet waard. Weer een ander; een predikant moet verrassen, een origineel perspectief aanbieden; weer een ander: zijn taal is te platvloers, weer een ander: wat een dogmatische taal…. Dan heb we het nog niet over de inhoud van zijn verkondiging: het Rijk Gods centraal, of het geloof van Jezus, het geloof in Jezus…Christus door of voor de zonden gestorven: fundamentalistisch preken of metaforisch evoceren… authentiek… echt zijn…man /mens met kinderlijk vertrouwen, vanuit de gezindheid van het koninkrijk der hemelen…. Elke zondag ben ik verrast dat ze mij nu al jaren lang toelaten op de kansel, omdat ik nog steeds van te voren niet weet hoe het mij af zal gaan…wat een voorrecht, vanuit evangelische oprechtheid en bescheidenheid, toch zelfbewust ‘íets’ van de rijkdom van genade… te mogen weergeven, zodat de diepere lagen van agapè resoneren en geëvoceerd worden, die vreugde en diepe vrede brengen, vanuit een dankbaar hart….Als dan een eenvoudig mens bij de uitgang zegt zoals afgelopen zondag: ‘Dominee, wat ben ik blij vanmorgen in de kerk te zijn geweest!’ dan gaat ook de verkondiger met een psalm of gezang in zijn mond naar huis. Bij de preekbesprekingen op de universiteit dacht ik, durf ik nog te preken. Het was nooit echt goed. Altijd wat mis, in de ogen en oren van de vakman op het papier, maar blijkbaar komt er in de praktijk en dimensie bij: presentie…doorleving…liefde voor je gehoor… genieten … omdat ‘het stralende en pure’ geschonken wordt als uitzicht, dat een vruchtbare bodem krijgt in je ziel.
29/08/2013 op 12:53
Ik ben wel benieuwd hoe dit allemaal zich verhoudt tot ‘preeklezers’… In de zomer heb ik er weer een hoop gehoord. Verder denk ik dat elke predikant een soort cursus ‘creatief plagiaat’ heeft ondergaan.
29/08/2013 op 19:23
Predikers leven van het gebruik en overnemen van pasklare teksten, ..de hele kerkgeschiedenis…uitspraken, citaten, delen van teksten, gezangen…we hebben voorbereidingscahiers, studieboeken… maar als je zelf de opzet maakt, je bezielde samenhang ziet, waarin citaten prachtig kunnen passen, dan is dat m.i. prima, maar als er uitverlegenheid hele stukken worden overgeschreven, zonder ook die kerkleraar of predikant of scribent te noemen… dan wordt het m.i. niets…geestelijke armoede… beter een keer niet op de kansel.., .maar ja, die plichtsdwang…tijdnood en wat niet al…stemmingen…het is al rijkelijk gezegd… maar wat is er op tegen als een prediker zich zozeer vereenzelvigd heeft met een uitspraak van een apostel of van een bekend theoloog…als het maar functioneel in ‘de preek past’ en je zegt van wie je het hebt…Een leeskerkpreek kan m.i. toch wel bezield overkomen, want iedereen weet tevoren, dat die preek niet door de voorganger/ouderling geschreven is…, maar kan toch tot opbouw van de gemeente zijn als er een mens voorstaat bij wie het door de ziel is gegaan…
Plagiaat, als ik het goed begrepen heb, is tekstdiefstal, men suggereert dat de gebruikte tekst van jezelf is…dat is verkeerd…
29/08/2013 op 18:25
Ik moet denken aan een bijeenkomst die we hadden met voorgangers.
Toen ik weg ging zei een voorganger tegen mij: Nog een preek dan heb ik mijn vakantie geld bij elkaar.
Ik ging zeer verdrietig naar huis.
D.B.
P.T.L.
29/08/2013 op 19:27
Hoe definieer je plagiaat? Als iemand, door de Geest gedreven, in een preek een mooi (voor)beeld schetst waar een ander door geïnspireerd wordt, mag dit dan niet opnieuw gebruikt worden? Het valt denk ik niet te ontkennen dat sommige preken veel inspireerender/geïnspireerd zijn dan andere.. Op het werk van de Geest zit immers geen copyright dus ik zou zeggen, beter goed ‘gejat’ dan op een inspiratie loos moment slecht bedacht…
31/08/2013 op 11:15
Met de vorige spreker eens, (reacties in CIP),wat een onzin. Een preek houden is toch geen competitie. Wat is de bedoeling van een preek? dat iemand God beter gaat begrijpen en verstaan en dichter aan Zijn hart komt. En als dat nu gebeurd door een geschreven preek of een preek van het internet afgehaald, is niet van belang, het resultaat telt, dat de mens God gaat ontdekken. Eerlijk gezegd een stelling van de heer Douma die nergens op slaat, misschien moet hij er eens over nadenken dat alles is geoorlooft om mensen dichter bij de Heer te brengen dmv een preek, en van wie die preek is en geschreven of niet maakt niet uit. Het valt me ook op dat degene die zg uit het hoofd preekt vaak in herhaling vervalt en ook vaak wat rommeliger, de goede niet te na gesproken. Helaas naar mijn mening: een verkeerde stelling van de heer Douma.
01/09/2013 op 12:29
Volgens mij preekte Jezus niet, maar sprak tot de mensen. Ik denk dat we dit ook zo moeten navolgen.
01/09/2013 op 14:00
Tja, nogal eenzijdig verhaal van collega Jos. Niet iedereen is een preektijger die het zonder (al te veel) papier op de kansel af kan. Dat papier is een verhindering voor de Heilige Geest om Zijn werk te doen?
Arme Paulus, Jakobus, Petrus die de woorden van de Geest aan papier toevertrouwden. Het geschreven Woord kan ook nu nog via geschreven woorden harten van mensen raken. De levende verkodiging van Gods Woord vindt niet slechts in de zondagse kerkdienst plaats (al is dat de uitvalsbasis), er zijn veel meer manieren, ongeschreven én geschreven.
06/09/2016 op 09:08
Het is mijn ervaring dat de voorganger voornamelijk voor zichzelf preekt. Hij preekt de zaken die hem op het hart gelegd worden door God. In verschillende gemeenten hebben wij zo vaak meegemaakt dat mensen de preken niet konden begrijpen, omdat zij andere zaken van Hem op het hart hadden en met totaal andere zaken bezig zijn. Het is goed om zaken bespreekbaar te maken en elkaar te herinneren aan Bijbelse waarheden. Maar wees er dan als zender ook van bewust dat de ontvanger het gewoon soms nog niet kan begrijpen omdat God met andere zaken bezig is in het leven van deze ontvanger. God is met een ieder van ons op weg. Sommigen zijn nog babies in het geloof, anderen zijn al pubers en anderen worden net volwassen in het geloof. Samen vormen wij zijn Lichaam, Zijn gemeente. Wij verlangen dan gewoon naar een stukje Bijbellezen met elkaar en het delen met elkaar wat een ieder daarin uithaalt. Zo krijg je veel meer de veelkleurigheid van de gemeente zichtbaar en zien we veel beter de hoogte, breedte, diepte en lengte van Wie God is. Je bent tenslotte ook samen gemeente. Alles wat over God en door God gezegd is en waar is staat immers al in Zijn Woord, de Bijbel. Het is Dat Wat straks overblijft (Zijn Woord zal blijven bestaan). En ja, dat is alleen plagiaat (hahahahaha…). Maar God is volstrekt Anders; Hij wil dat wij alleen maar plagiaat plegen met Zijn Woord. Dat is immers de Weg, de Waarheid en het Leven.