koningshoevenabdijIk sta op het punt om naar Berkel-Enschot te vertrekken. Daar bevind zich de Abdij Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven. Joke en ik doen een etmaal mee in een tweedaagse retraite van een kleine groep gemeenteleden van de Plantagekerk.

Ik wil dit etmaal vooral weer tot me door laten dringen hoe wezenlijk het is om regelmatig gehoor te geven aan deze oproep: Ga in je cel! Die cel is niet (per se) een fysieke plaats. Het is de ruimte die ergens van binnen zit, die je ziel zou kunnen noemen. ‘Ga in je cel!’ is daarom eigenlijk het zelfde als: ‘Zorg voor je ziel!’

Want die ziel kan gemakkelijk verkommeren onder alles wat er zich aandient, alles wat gebeurt, alles wat in de agenda staat. Voor je het weet ben je je ziel kwijt, of op zijn minst het contact met je ziel.

Ik ga lezen in Henri Nouwens boek ‘De woestijn zal bloeien. Gids voor hedendaags spiritueel pastoraat’. Nouwen schrijft daarin over drie spirituele disciplines: Eenzaamheid, zwijgen en bidden. Hij werkt deze oproep van een woestijnvader uit waarin de spiritualiteit van de woestijn wordt samengevat:

Vlucht,
zwijg
en bid te allen tijde.

Ik zie ook uit naar een persoonlijk gesprek met de abt van de Abdij, Dom Bernardus die ik in 2007 ook een keer ontmoette. We zijn naast leeftijdgenoten (allebei in 1968 geboren) ook collega’s. Lees meer daarover in deze blog: Kerk zoekt abt! En lees zeker ook de reactie van Dom Bernardus: Wij zijn dus beide: vader én dominee.

Ik deed ook een keer verslag van het bezoek in 2007 aan de Abdij. Lees het hier: New monasticism: kerk en klooster.