“Twee blinden stonden in één straat borstels te verkopen. De eerste verkocht nauwelijks iets; bij de tweede vlogen ze weg. Hoe was dat te verklaren? Bij de eerste stond het bordje: ‘Help de blinden.’ De tweede droeg om zijn hals het opschrift: ‘Het is lente en ik ben blind.'”
Het is een van de vele verhalen die Els van Dijk vertelt in haar boek ‘Oefenen in verlangen’. Els van Dijk wil graag dat mensen geraakt worden, dat ze leren verlangen naar een nieuwe wereld, dat ze gaan dromen voor een Messiaanse toekomst.
Ik ga hier nu geen bespreking geven. Lees het boek gewoon. Je zult er geen spijt van krijgen. Hoewel het boek beslist ook (pijnlijk) confronterend kan zijn voor de opvoeders, geestelijke leiders en anderen die een roeping hebben om een nieuwe generatie echt verder te helpen. En de lat wordt dan hoog gelegd.
Wel enkele citaten:
Willen we jongeren meenemen in prachtige vergezichten, dan is het noodzakelijk dat wijzelf ook daardoor geleid worden. Sterker nog, dan is het nodig dat wij zelf voor jongeren zo’n vergezicht zijn. (blz. 96)
Vorming houdt in dat je jongeren niet moet dwingen volgens de eisen van een systeem, maar uitnodigen tot nieuwe mogelijkheden, hen meenemen naar nieuwe vergezichten, hen uitnodigen tot persoonlijke groei. (blz. 105)
De pedagogiek van de aandacht is ontwikkeld op basis van het motto ‘ora et labora’, bid en werk. Het is de afwisseling van rust en activiteit, van afzondering en het deelnemen aan de gemeenschap, van stilte en gesprek, van rust en beweging. (…) Het gaat om het opwekken van verlangen. Naar God Zelf. Naar het ontdekken van deze wereld als spiegel van God. Naar verbondenheid en nabijheid. Naar intimiteit. (blz. 107)
Op woensdag 16 september spreekt Els van Dijk over ‘Oefenen in verlangen’ in de Zolse Plantagekerk. Meer informatie.
12/09/2015 op 13:46
Een keer werd bij ons de dienst geopend (als eerste lied) met “Met open armen”; volgens mij een aanrader! Naar de opname van Vluchtkerk van dit lied luister ik regelmatig en ken de woorden (“by heart” zoals de Engelsen zeggen): https://www.youtube.com/watch?v=XUsh2RNDf3k.