7voorspellingenMet enige regelmaat kom ik een artikel tegen met interessante waarnemingen, trends of voorspellingen rond kerk zijn. Het Engelstalige artikel ‘10 predictions about the future Church and shifting attendance patterns‘ op de site van ChristianWeek is daar een voorbeeld van.

Van de tien voorspellingen die daar gegeven worden, geef ik er hier zeven vertaald door. In de hoop dat je besluit het Engelstalige artikel te lezen en je erdoor te laten inspireren.

1

Kerken die meer van hun ‘model’ dan van hun ‘missie’ houden, zullen sterven.

2

Het consumptiechristendom zal verdwijnen en er komt een meer onbaatzuchtig discipelschap voor in de plaats.

3

De zondag zal meer gaan over wat we te geven hebben dan over wat we willen krijgen.

4

Eenvoudige diaconale bedieningen zullen een toegevoegde waarde bieden aan het leven van christenen, en er er niet mee concurrerend zijn.

5

De online presentie van de kerk zal een toevoeging zijn aan de de weg van het geloof, maar die weg niet worden.

6

De online kerk zal meer de voordeur van de kerk worden dan de achterdeur.

7

Samenkomsten zullen tegelijkertijd groter én kleiner worden.

Lees het oorspronkelijke artikel