Zondag 1 november 2020 gaat de preek die ik houd in de online kerkdienst vanuit de Plantagekerk Zwolle over het visioen van de rivier uit de tempel.

Kinderen uit de Plantagekerk hebben een tekening gemaakt over dit visioen. De afbeelding bij dit bericht is daar één van!

Hieronder vind je gespreksvragen en opdrachten om verder te gaan met de boodschap van de preek. De preek is zondagmorgen vanaf 11 uur in uitgeschreven vorm beschikbaar op deze website.

Gespreksvragen

1. Wat raakt jou het meest in het visioen? Welk beeld? Welk onderdeel? Welke zin?
  2. Wat maakt jou momenteel onrustig als je kijkt naar wat er gebeurt in de wereld? Wat vind jij het slechtste nieuws van de afgelopen week?
  3. Waarom is het evangelie van Jezus goed nieuws?
  4. Hoe put jij hoop uit Ezechiëls visioen?
  5. Wat versta jij onder ‘de eerste liefde’?
  6. Wat betekent het voor jou dat jij (als christen) een tempel van God (plaats van Zijn aanwezigheid) bent?
  7. Het water is een beeld voor: Gods liefde, Gods Geest, het leven van God in ons. Welke van die drie spreekt jou het meeste aan?
  8. Hoe maak jij komende week de hoop die dit visioen wekt praktisch?

Opdrachten

1. Bedenk in je hoofd en in je hart, elke keer als er komende week gesproken wordt over de tweede golf: ‘De tweede golf is een kans om terug te keren naar de eerste liefde.’
  2. Als je water ziet (een rivier, een meer) of als je water hoort stromen (uit de kraan, onder de douche, als het regent), bedenk dan: ‘Overal waar de rivier stroomt komt leven.’
  3. Maak zelf ook een tekening bij het visioen van de rivier uit de tempel.
  4. Lees deze vier bijbelgedeelten met aandacht hardop en breng vervolgens onder woorden hoe ze verbonden zijn met Ezechiël 47:1-12:
    • Ezechiël 37:1-14
    • Johannes 7:37-39