Ik ben een enorm boeiend en inspirerend boek aan het lezen, geschreven door John Seel: ‘The New Copernicans. Millennials and the Survival of the Church’. Volgende week ga ik daar meer over schrijven.

Maar nu alvast: in dit boek beschrijft de auteur niet zozeer een generatie (het cohort 1980-2000) als wel een mindset. Hij stelt dat het ongelooflijk belangrijk is om te ontdekken hoe millennials denken, voelen en leven omdat zij een mindset zichtbaar maken waar we allemaal mee te maken hebben en krijgen. We zien in de millennials in uitvergrote vorm terug in welk richting onze cultuur zich ontwikkelt.

Cultuurshift

Er is een grote cultuurshift gaande. Millennials zijn daar niet de veroorzakers van. Ze maken deze shift zichtbaar, een shift die relevant is voor alle generaties, een shift die buitengwoon relevant is voor wie nadenkt over de toekomst (van de kerk).

In de optiek van Seel vormen millennials niet een probleem voor de kerk. Ze zijn de hoop van de kerk. Een zeer inspirerend en citaat over de mindset-shift (blz. xxvi):

This frame shift should not lead to spiritual hand-wringing. Instead this New Copernican frame, this new way of processing reality, is not only different – but better. If evangelical leaders will take it seriously, it will make the church more like Jesus Ironically our millennial children are the greatest hope forthe evangelical church to thrive and be salt and light in the midst of this tremendous cultural change

Our millennial children, as well as nonchurchgoing millennials, are both the curch’s greatest challenge and its most exciting new opportunity.

Volgende week schrijf ik een aantal blogs over de inhoud van dit boek!

John Seel

Maak via deze korte video kennis met het gedachtegoed van John Seel:

Discussie over New Copernicans

Via onderstaande video kun je een boeiend gesprek beluisteren tussen rabbi Eric Walker en John Seel: