Afgelopen woensdag 2 juni had ik via Zoom een boeiend gesprek met Tim Vreugdenhil (1975), stadspredikant in Amsterdam (Citykerk) en entrepreneur.

Hieronder kun je de podcast beluisteren die ik maakte van dat gesprek. Alvast wat uitspraken om je warm te maken:

1. “Ik denk dat de eerlijkheid gebiedt om eerst te zeggen dat de millennial een aan alle kanten overstresste mens-soort is.
  2. Mensen wilden mij iets vertellen over hun manier van recreatief drugsgebruik. En in 90 procent van de gevallen zat daar een spirituele dimensie aan. Soms omdat mensen zeiden: het helpt me om rust te vinden. Soms omdat mensen zeiden: onder invloed van middelengebruik ervaar ik pas hoeveel mensen van elkaar kunnen houden. En soms vertelden ze over religieuze, meer extatische dingen.
  3. De absolute kracht van Jezus was, toch ook iemand behoorlijk heeft verkondigd, dat de ondertiteling was: Jij mag er mee doen wat jij wilt.
  4. Millennials vallen voor wijsheid en authenticiteit van ouderen. En als die dan ook nog om zichzelf kan lachen, dan is er daarna deze te meer ruimte om de meest serieuze boodschappen op de jongeren af te vuren.
  5. Ik denk dat millennials ons dwingen, dat hoop ik ook echt, dat we turbo naar inclusiviteit gaan.
  6. Als je hart hebt voor mensen ga je toch niet zeggen: je doet het toch maar een beetje zoals ik het ook heb gedaan.
  7. Als het over liefde gaat, vind ik van millennials dat ze een surplus aan liefde hebben. Ik vind ze vaak liefdevoller dan ik zelf ben of in ieder geval was ook op hun leeftijd. Dat surplus aan liefde zie ik best vaak, en dat maakt mij dan weer hoopvol. Juist deze generatie heeft meer met liefde en lijkt ook beter te kunnen liefhebben.
  8. Kom niet alleen aan met je grijze plaat dat de kerk de mensen heeft onderdrukt enzo. Persoonlijke ontwikkeling – zo belangrijk voor millennials – is intrinsiek christelijk. Dat komt uit onze bronnen.”

Lees onder de podcast ook nog verder over het nieuwe boek van Tim Vreugdenhil!

Opener dan ooit

Op 29 juni verschijnt het nieuwe boek van Tim Vreugdenhil: Opener dan ooit. Nieuwe kansen voor kerken.

“In Opener dan ooit daagt Tim Vreugdenhil kerken uit om na de coronacrisis nieuwe kansen te zien en te grijpen.

Leven is een kwestie van vallen en opstaan. Dat geldt zowel voor mensen als voor organisaties. In dit bevlogen boek richt Tim Vreugdenhil zich tot iedereen die nadenkt over hoe we na de coronacrisis weer kunnen opstaan. Kan de kerk daarbij helpen? Zeker! Als kerken tenminste zelf ook in beweging komen.

De auteur kiest vijf velden waarop er voor kerken voldoende ontwikkelingspotentieel is: spiritualiteit, innovatie, inhoud, community en communicatie. Hij maakt er een spannende ontdekkingstocht van, met kritische vragen en wenkende perspectieven. Een boek voor wie hoopvol of sceptisch is over de kerk – of beide.

Vreugdenhil daagt mensen en kerken uit om te ontdekken waar je staat en waar je graag naartoe wilt. Theologie zoals theologie bedoeld is: dit boek zet je aan tot denken én tot doen.”

Uitgegeven bij KokBoekencentrum.