Op deze pagina geef ik je wat meer informatie en tips rond de start van de online cursus ‘Leven met God vanuit 12 eenvoudige woorden’.

1. Het startwebinar
  2. Bijbelmomenten van Tijd met Jezus
  3. Een prekenserie
  4. De WhatsApp-groep
  5. De webpagina’s van de cursus
  6. De eenvoudige woorden in je agenda
  7. De cursus volgen zonder boek

Lees deze pagina even helemaal goed door voordat je aan de cursus begint!

1 Het startwebinar vrijdag 30 december om 19.30 uur

Op vrijdagavond 30 december was er het Startwebinar voor de cursus. Hier kun je dat webinar terugkijken. Download hier de gebruikte presentatie.

Beluister het startwebinar hier als podcast:

2 Bijbelmomenten van Tijd met Jezus

Onder naam Tijd met Jezus stuur ik al jarenlang een dagelijkse mail met een korte overdenking (ook in podcast-vorm) volgens de stappen van de lectio divina: lezen, overdenken, bidden, verstillen.

De teksten die ik gedurende de cursus van 12 weken voor deze Bijbelmomenten kies, hebben steeds te maken met het thema of het eenvoudige woord van de betreffende week.

Dus als je nog niet geabonneerd bent op Tijd met Jezus, kun je overwegen om dat nu te doen, om zo ook de dagelijkse Bijbelmomenten te hebben als inspiratiebron voor de cursus! Via de button hieronder kun je je aanmelden.

3 Een serie van 12 preken in de Plantagekerk

Ook goed om te weten: in de Plantagekerk Zwolle, waar ik predikant ben, loopt parallel met deze online cursus een prekenserie over de 12 eenvoudige woorden. Zeven van de twaalf keren preek ik zelf. De andere vijf keren zijn er gastpredikanten of -sprekers die dat doen. Op de website van de Plantagekerk vind je er meer over: klik hier.

De diensten en preken zijn te volgen via YouTube (live op zondagmorgen om 10.00 uur of achteraf). Dit is het YouTubekanaal van de Plantagekerk.

4 De WhatsApp-groep

Er is bij deze cursus ook een WhatsAppgroep, waar inmiddels ruim 100 deelnemers van de cursus in zitten. In die groep ontvang je van mij zo nu en dan een berichtje met iets inspirerends zoals een citaat, een kort filmpje of een link. Soms kan er een kleine peiling zijn. Het is een plek waar je op een iets directere manier dan via mail mogelijk is betrokken wordt en blijft bij de cursus.

Als je in die groep wilt, kan dat eenvoudig door op onderstaande button te klikken. De groep zal dus alléén worden gebruikt om je berichtjes te sturen die direct met de cursus te maken hebben.

5 Webpagina’s

In deze cursus werk ik niet zozeer met ‘lessen’ maar met webpagina’s. Dat zijn pagina’s op de webiste levenindekerk.nl waar je voor elke week het materiaal van de betreffende week bij elkaar vindt.

Elke week begint met een mail op zondagmorgen (8.00 uur) met daarin een link naar de nieuwe webpagina van de week die dan start. Daar vind je dan als eerste een wat uitgebreidere video over het thema van die week op basis van de twee hoofdstukken die bij het eenvoudige woord van die week horen.

Daarnaast tref je op die webpagina (die in de loop van de week verder gevuld wordt) andere materiaal aan zoals bijvoorbeeld oefeningen, ondersteunende video’s of podcasts en citaten uit het boek met een toelichting.

Het totaalplaatje van de webpagina’s die samen de cursus vormen zal er uiteindelijk zo uit zien:

0.1 Over het boek
0.2 Over de twaalf woorden
0.3 Over de vier geloofsfases
0.4 Over gewoontes

1 Hier
2 Dank
3 O
4 Sorry
5 Help
6 Alstublieft
7 Wanneer
8 Nee
9 Waarom
10 Ziehier
11 Ja
12 … (stilte)

Op deze webpagina’s vind je dus uiteindelijk al het materiaal van de cursus terug. Je kunt zelf bepalen op welk moment je met het materiaal aan de slag wilt zijn. Naast de zondagse mail ontvang je gedurende de week nog een enkele mail om je te attenderen op nieuw materiaal. Via de WhatsApp-groep gebeurt dat wat vaker.

Ook zal er zo nu en dan een webinar zijn. Meer informatie daarover volgt later.

6 De 12 eenvoudige woorden in je agenda

Zelf heb ik in mijn (digitale) agenda voor elke week boven elke dag het eenvoudige woord van die week gezet. Misschien een idee om dat ook te doen? Zo word je elke keer als je in je agenda kijkt herinnerd aan het eenvoudige woord van de betreffende week.

7 De cursus volgen zonder boek

Op de aanmeldpagina van deze cursus staat te lezen: “De cursus is gebaseerd op het boek ‘Naakte spiritualiteit. Leven met God vanuit twaalf eenvoudige woorden’ van Brian McLaren. Het is raadzaam dit boek aan te schaffen (bij voorkeur bij de locale boekhandel). Maar het is ook mogelijk om de cursus te volgen alleen op basis van het in de cursus zelf aangereikte materiaal (teksten, video’s, podcasts, oefeningen etc.).”

Over dat laatste: ja, je kunt de cursus (denk ik) zeker volgen zonder het boek zelf te hebben. Dus voel je vrij om zonder het boek in bezit te hebben en te lezen de cursus te volgen, ook al verwijs ik uiteraard wel heel veel naar het boek. De video die je op zondagmorgen ontvangt heeft steeds als doel jou als deelnemer aan de cursus in de hoofdstukken van de betreffende week in te leiden.

Via deze link kun je wel een pdf downloaden van de inhoudsopgave, het voorwoord en de inleiding van het boek!

Ik zie uit naar een inspirerende cursus!

Hartelijke groeten

Jos Douma