Op deze pagina vind je al het cursusmateriaal rond het eenvoudige woord ‘Ja’.

  • 1 De zondagmorgenvideo
  • 2 Preek over ‘ja’
  • 3 Luisterliederen
  • 4 Oefeningen
  • 5 Hineni
  • 6 Over: Theosis
  • 7 Preek: Heb je Mij lief?
  • 8 Gespreksvragen
  • Uit het kunstboek

1 De zondagmorgenvideo

In onderstaande video geef ik je een introductie in het elfde eenvoudige woord: ja [of klik hier]:

2 Preek over ‘ja’

In de Plantagekerk ging het zondagmorgen 12 maart over het eenvoudige woord ‘ja’. Jannet de Jong preekte over Filippenzen 2:1-11. Je kunt de preek huer terugkijken en -luisteren:

Luister de preek terug als podcast:

3 Luisterliederen

‘Christ Has No Body But Ours’

‘Ik wil jou van harte dienen’

‘Neem mijn leven’

‘Hier is mijn hart, Heer’

‘Maak mij rein voor U’

‘You Want It Darker’

4 Oefeningen

1 Lichaamsgebed (‘Naakte spiritualiteit’, blz. 290)

Ja
Vouw je handen met verstrengelde vingers of handpalm tegen handpalm,
alsof je Gods ja tegen jou, en jouw ja tegen God in evenwicht houdt.

2 Eenvoudig gebed (‘Naakte spiritualiteit’, blz. 294)

Levende God, ik voel dat u me aanbiedt…
(Wat denk je dat God je wil geven? Waar wil je ontvankelijk voor zijn?)

Ik zeg ‘ja’. Levende God, ik geloof dat u van mij vraagt…
(Wat voor verzoeken, uitnodigingen of aanmoedigingen voel jij opkomen in je ziel?)

Ik zeg ‘ja’. Levende God, ik bied mezelf aan u aan.
(Beschrijf wat het voor jou betekent om jezelf aan God over te geven.)

5 Hineni

Op blz. 252 van ‘Naakte spiritualiteit’ lezen we: “In het begin van ons avontuur met God hoorden we onze naam roepen en zeiden we: ‘Hier ben ik.’ Dat was de oproep tot gemeenschap.” Het woord Hineni kwam ter spraken bij het eerste eenvoudige woord ‘hier’.

Een cursusdeelnemer uit Deventer zocht hierover contact en schreef mij: “Samen met een aantal vrijwilligers van De Ontmoeting (is een evangelisatie project in het centrum van Deventer) volgen wij de cursus Naakte spiritualiteit. Nu is het bijzondere dat wij een maand voordat de cursus startte een cadeau kregen van één van onze sponsoren. We kregen 1000 Hineni truien (in de capuchon staat: hier ben ik). De sponsor gaf dit met het idee dat we de truien of verkopen voor 30 euro per trui of dat wie een gift geeft van meer dan 30 euro aan De Ontmoeting dat hij een trui gratis krijgt.”

Een mooie manier om ‘Ja’ te zeggen is zo’n trui dragen én het werk van “De Ontmoeting” in Deventer steunen. Lees meer via onderstaande button (of ga direct naar de webshop van “De Ontmoeting”).

6 Over: Theosis

Op blz. 262 van ‘Naakte spiritualiteit’ wordt de term theosis een keer gebruikt, zonder verdere toelichting: “Neem je mijn aanzoek aan, ga je de essentiële gemeenschap met theosis aan – de vereniging met God?” Deze zin is een vertaling van: “Will you accept my proposal and enter into the vital communion of theosis – union with God?” (‘Naked Spirituality, p. 218)

Theosis is een term die in het Oosterse Christendom een belangrijke rol speel. Het woord betekent: ‘vergoddelijking’ en gaat terug op 2 Petrus 1:3-4: “Zijn goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een vroom leven, door de kennis van Hem die ons geroepen heeft door zijn majesteit en wonderbaarlijke kracht. 4Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur.”

Over de thematiek van theosis (vergoddelijiking) schreef ik een tweetal blogposts die je via de links hieronder terug kunt lezen:

7 Preek: Heb je Mij lief?

Jaren geleden hield ik een preek over het gedeelte uit Johannes 1 waar Jezus Petrus tot drie keer toe vraagt of hij van Hem houdt.

Je kunt de preek via deze link downloaden en lezen.

8 Gespreksvragen

Hoofdstuk 24 – Ja: een universele spirituele roeping

  1. Dit hoofdstuk begint met het idee je te richten naar beneden, af te dalen van meditatie naar dienstbaarheid. Hoe reageer jij op dit idee van neerwaartse beweging?
  2. Heb je in je geestelijk leven beslissende momenten van verantwoordelijkheid nemen en jezelf toewijden gehad? Beschrijf wat daartoe leidde, wat het betekende en waartoe ze hebben geleid.
  3. De auteur zegt dat ‘ons ja niet alleen een gebeurtenis, maar ook een praktisch gebruik moet worden.’ In zekere zin is dat een hoofdthema van dit boek. Praat over de relatie tussen eenmalige gebeurtenissen (of beslissende spirituele ervaringen) en oefeningen/gebruiken/gewoonten (die leiden tot een blijvende spirituele ervaring) in je leven.
  4. Hoe hebben openbare aanbiddingsbijeenkomsten en speciale rituelen, dagen en seizoenen jou geholpen bij het beoefenen van het ja van toewijding? Zijn er oefeningen die je meer hebben geholpen?

Hoofdstuk 25 – Ja: houd je van mij?

  1. Wat vind jij het meest opvallend in het verhaal van Petrus en Jezus aan de waterkant?
  2. Petrus ontwijkt de oproep van Jezus door naar een andere discipel te wijzen: ‘En hij?’ Op welke manieren kom jij het meest in de verleiding om je roeping tot groei, opoffering en dienstbaarheid te ontlopen?
  3. De auteur koppelt het ja van toewijding en overgave aan het aanvaarden van de dood. Denk na over dit verband en over je eigen houding ten opzichte van de dood.
  4. Ja is een reactie op de uitnodiging om je bij God aan te sluiten. Wat betekent het voor jou om je bij God aan te sluiten?
  5. Deel je ervaring in het met ja oefenen.

Uit het kunstboek

Cursusdeelnemer Marian Zwartepoorte maakt naar aanleiding van de studie ‘Naakte spiritualiteit’ een kunstboek waarin zij iedere week naar aanleiding van haar gevoel en overdenking van de studie een bladzijde maakt, kleur en vorm geeft aan de woorden en de beleving van de studie.