Welkom!

Lees hier de dagelijkse Bijbelmomenten en citaten van Week 6 (steeds beschikbaar vanaf 5.00 uur op de betreffende dag; dag 36 is zondag 22 mei):

WEEK 6 – Zondag 22/5 tot zaterdag 28/5
zo Dag 36 | ma Dag 37 | di Dag 38 | wo Dag 39 | do Dag 40 | vr Dag 41 | za Dag 42

We gaan de zesde week in! In deze week staat het vierde deel van de vijf delen centraal die je kunt onderscheiden in de Bergrede. In deze zesde en ook in de zevende week bied ik wat minder materiaal aan dan in eerdere weken ook om je de gelegenheid te geven, nu we al naar een afronding toe gaan, materiaal; uit eerdere weken alsnog een plaats te geven.

Start

Ik nodig je allereerst uit om het vierde deel van de Bergrede (nog eens) te beluisteren. Dat kan via het onderstaande audio-fragment. Luister aandachtig en ontdek welke zin je het meest raakt.

Hemelvaartsdag: Wees niet bezorgd!

In deze week valt ook de Hemelvaartsdag: donderdag 26 mei 2022. Op deze dag preek ik in de Plantagekerk in Zwolle over Matteüs 6:19-34, precies dus uit het vierde deel van de Bergrede. Hieronder kun je de preek terugkijken en -luisteren.

Preek: Verzamel schatten

Wat verzamel jij? Ik verzamelde vroeger in mijn jonge jeugd Flipje Tiel-jampotdekseltjes😎.

Wil je daar meer over weten? Luister dan naar deze preek die ik in 2018 hield over Matteüs 6:19-21.

Pinksternoveen: 9 dagen bidden

In deze zesde week van de cursus start ook de Pinksternoveen. Een deelnemer aan het webinar van afgelopen donderdag 19 mei 2022 noemde dit: de negen dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren zijn in de traditie van de wereldkerk vanouds dagen van gebed. Ik vond er deze informatie over:

De Pinksternoveen is het kerkelijk gebed om de werking van de Heilige Geest, dat wordt gebeden gedurende de negendaagse periode tussen Hemelvaart en Pinksteren.

Een noveen (van het Latijnse woord ‘novena’, dat ‘negen’ betekent) is een gebed dat gedurende negen opeenvolgende dagen gebeden wordt. De oervorm van de noveen is de Pinksternoveen, die zijn wortels vindt in de heilige Schrift, in de Handelingen van de Apostelen (1,13 e.v.). Daar wordt beschreven hoe de Apostelen, samen met Maria, de moeder van de Heer, “eensgezind bleven volharden in het gebed”, tot aan de dag van Pinksteren, de komst van de heilige Geest.

Wij hoeven de geschiedenis niet over te doen. God heeft zijn Geest reeds gegeven. Maar juist de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren is zo’n aangewezen tijd om te bidden voor een rijke werking van de Heilige Geest in ons leven. Zoals in de Adventsweken wordt uitgezien naar Kerstmis, naar de geboorte van Christus, wordt in het Pinksternoveen uitgezien naar Pinksteren en de doorwerking van de Heilige Geest. Jaarlijks bidt de Kerk daarom de negen dagen voorafgaand aan het feest van Pinksteren voor de komst van de heilige Geest.

Hierbij reik ik je twee manieren aan om invulling te geven aan dit Pinksternoveen.

1 Bidden: gebed tot Jezus en de Geest

Bij het materiaal van Week 1 vond je de twee onderstaande gebeden. Zou het niet mooi zijn om van Hemelvaart tot aan Pinksteren deze gebeden elke dag een keer te bidden? Ik heb er een podcast van gemaakt die je hieronder vindt.

Heer Jezus Christus,
U bent opgestaan uit de dood!
Ik wil ook opstaan.
Ik kies ervoor om nieuw te leven en zo binnen te gaan in het koninkrijk van de hemel hier op aarde.
Open daarom mijn oren en mijn hart voor de woorden die U spreekt.
Werk door uw Geest in mij het hartelijke verlangen om de weg van uw woorden te gaan.
Amen.

Heilige Geest,
vervul mij met de liefde van Jezus.
Wat heb ik U nodig om de weg van Jezus’ woorden te gaan:
ik kan en wil niet zonder U.
Leid mij, heilige Geest, op de weg van nieuw leven.
Laat me steeds weer naar Jezus kijken zodat ik door uw vernieuwende werk in mij steeds meer op Hem ga lijken.
Amen.

2 Zeven preken over het Onze Vader

Bij het materiaal van Week 5 vond je de mogelijkheid om zeven preken te beluisteren over het Onze Vader. Ik gaf al aan dat dat misschien wat veel is.😃 Maar wellicht kan de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren – een tijd van gebed – een mooie gelegenheid zijn om die preken alsnog (of verder) te beluisteren. Bijvoorbeeld volgens deze planning:

1. Vrijdag: Preek 1 | Ik vertrouw op uw liefde
  2. Zaterdag: Preek 2 | Ik vind vreugde in U
  3. Maandag: Preek 3 | Ik hoop op uw nieuwe wereld
  4. Dinsdag: Preek 4 | Ik wijd me toe aan uw weg
  5. Woensdag: Preek 5 | Leer me vrijgevig te zijn
  6. Donderdag: Preek 6 | Leer me vergevingsgezind te zijn
  7. Vrijdag: Preek 7 | Leer me alert te zijn in de geestelijke strijd

Met een klik op de button heironder kom je op de pagina waar je de preken bij elkaar vindt.

Elke dag een overdenking en een citaat

Vijftig dagen lang kun je in het kader van deze cursus een bijbelmoment bij een of meer verzen van de Bergrede lezen én vind je een citaat van een auteur over de Bergrede. Je vindt de link naar de pagina met het Bijbelmoment en het citaat als je op onderstaande button klikt.

Je kunt de Bijbelmomenten en citaten van deze week ook helemaal bovenaan deze pagina vinden via de links. Let wel: de pagina met het Bijbelmoment en citaat van de betreffende dag zijn op die dag vanaf 5.00 uur beschikbaar. Als je eerder klikt, krijg je een foutmelding (Fout 404) omdat de betreffende pagina dan nog niet bereikbaar is.