Op deze pagina vind je al het cursusmateriaal rond het eenvoudige woord ‘waarom’.

  • 1 De zondagmorgenvideo
  • 2 Preek over ‘waarom’
  • 3 Luisterliederen
  • 4 Oefeningen
  • 5 Gespreksvragen
  • Uit het kunstboek

1 De zondagmorgenvideo

In onderstaande video geef ik je een introductie in het negende eenvoudige woord: waarom [of klik hier]

2 Preek over ‘waarom’

In de Plantagekerk ging het zondagmorgen 26 februari over het eenvoudige woord ‘waarom’. Simon van der Lugt, predikant van De Fontein in Zwolle, ging voor in deze dienst. De preek kun je hieronder terugkijken en -luisteren:

Luister de preek terug als podcast:

3 Luisterliederen

‘Gebed om hulp’

‘Mijn God, waarom?’

‘Wat de toekomst brengen moge’

4 Oefeningen

1 Lichaamsgebed (‘Naakte spiritualiteit’, blz. 290)

Waarom
Kniel met je handen open naast je,
of lig languit op je buik op de grond met je handen open naast je,
en druk zo uit dat je het niet meer weet en niet begrijpt.

2 Eenvoudig gebed (‘Naakte spiritualiteit’, blz. 293)

Waarom moet het zo zijn dat…?
(Beschrijf wat er is gebeurd.)

Ik had gehoopt…
(Beschrijf de hoop die is verijdeld of teleurgesteld.)

In het midden van deze pijn, bevestig ik…
(Wat voor goeds kun je hier nog samen met God willen?)

5 Gespreksvragen

Hoofdstuk 20 – Waarom: als je bij nul bent aangekomen

  1. Praat over de bitterheden en spanningen in het simpele woord waarom.
  2. Beschrijf hoe de Bijbel eruit zou zien voor een persoon in fase één, fase twee en nu aan het einde van fase drie.
  3. Welke regel of beeld uit de passage uit Klaagliederen raakt, inspireert, helpt of frustreert je het meest?
  4. De auteur zegt: ‘In de steek gelaten worden is ontdekken hoe echt je bent.’ Hoe zou je dit in je eigen woorden zeggen? Klopt het op een of andere manier met je eigen ervaring?

Hoofdstuk 21 – Waarom: de vraag openhouden

  1. Ben je verbaasd dat Jezus de woorden ‘in de steek gelaten’ of ‘verlaten’ bij God gebruikt? Waarom wel of niet?
  2. De auteur maakt onderscheid tussen twee betekenissen van het woord ‘reden’: oorzaak (verwijzend naar een plan in het verleden) en mogelijkheid (verwijzend naar iets goeds wat in het heden en/of in de toekomst het gevolg zou kunnen zijn). Probeer uit te leggen wat dit onderscheid betekent en waarom het belangrijk is.
  3. De auteur spreekt in dit hoofdstuk over naakte eerlijkheid. Hoe is naakte eerlijkheid belangrijk voor naakte spiritualiteit? Waarom voelen we vaak een spanning tussen naakte eerlijkheid en spiritualiteit?
  4. De auteur spreekt van vallen in de G’d onder jou. Wat gebeurt er als je je denken verschuift van God die uitsluitend boven je staat naar God die ook onder je is?
  5. Experimenteer met de groeiende ‘cirkel van empathie’, beschreven aan het einde van dit hoofdstuk.
  6. Deel je ervaringen in het oefenen met waarom.

Uit het kunstboek

Cursusdeelnemer Marian Zwartepoorte maakt naar aanleiding van de studie ‘Naakte spiritualiteit’ een kunstboek waarin zij iedere week naar aanleiding van haar gevoel en overdenking van de studie een bladzijde maakt, kleur en vorm geeft aan de woorden en de beleving van de studie.