‘Een huis voor de ziel. Gedachten over de kerk voor binnen en buiten.’ Dat is de titel van het nieuwe boek van Henk de Roest. Een vervolg op zijn ‘En de wind steekt op. Kleine ecclesiologie van de hoop’.
Het is een meer dan boeiend boek geworden! Een beetje tegen de trend in – de trend is: kerken moeten missionair worden – stelt De Roest in zijn nieuwe boek dat de kerk ook weer naar binnen moet keren. Want zonder spiritualiteit, bezieling, zielzorg gaat het niet. Het gaat erom dat mensen geraakt en aangesproken worden. In zijn eigen woorden:
Met ‘de weg naar binnen’ wordt (…) geen geen terugtrekkende beweging bedoeld, noch een zich onttrekken aan de verantwoordelijkheden voor de samenleving, maar een binnengaan in een ruimte waar in verschillende vormen van communicatie zowel voor de ziel wordt gezocht als mens en wereld in een nieuw licht verschijnen. Vanuit deze eerste relatie slaat de kerk bruggen naar de wereld en door voluit present te zijn, kunnen er nieuwe ontdekkingen worden gedaan in de eerste relatie. (blz. 16)
Terug naar de eerste relatie, naar de eerste liefde dus. De Roest is zich uiteraard bewust van de mogelijke tegenwerpingen:
De tegenwerping kan zijn: een naar binnen gericht kerk heeft geen toekomst. Ik meen echter dat alleen een kerk die de beweging naar binnen maakt een beweging naar buiten kan maken. Er is een gezamenlijke concentratie nodig. Concentratie betekent hier letterlijk ‘samen zijn rond het centrum’. (blz. 17)
De Roest zet ook vraagtekens bij een steeds grotere nadruk op organisatie en management (een ‘business culture’) :
Ik ga uit van een benadering van veranderingen in de kerk, die niet uitgaat van het van tevoren vastleggen van doelen en methoden, die helder omlijnd zijn of waarop de kerk zich zou moeten richten. De vraag is veel meer wat betekenisvol op een bepaald moment dan dat het gaat om een in de toekomst te realiseren ideaal. (blz. 19).
De eerste twee hoofdstukken heb ik inmiddels gelezen. Meer dan fascinerend vind ik het dat het tweede hoofdstuk gewijd is aan de ziel! Want de kerk (De Roest spreekt graag over ‘kerkplekken’) is een huis voor de ziel. Er is zielzorg nodig. Daarin herken ik ook mijn eigen pleidooi voor ‘spirituele gemeenteopbouw’ en een hernieuwde aandacht voor ‘zorgen voor de ziel’. Ook de thematiek van het derde hoofdstuk is zeer herkenbaar:
Het gaat in alle hedendaagse vormen van kerk-zijn telkens om de mogelijkheid van een bezielende ontmoeting met Jezus Christus. (blz. 110)
Een absolute aanrader dus, dit nieuwe boek van Henk de Roest, een belangrijke bijdrage aan het gesprek hoe een spirituele benadering en een missionaire benadering met elkaar verbonden kunnen worden. Koop, lees, geniet! En lees in dit verband ook op de weblog van Remmelt Meijer: Missionair en Spiritueel als nieuwe cocktail.
Overigens: kort geleden had ik een gesprek met mijn uitgever (Kok, Kampen). We brainstormden over de vraag of ik niet een boek zou kunnen schrijven over de kerk, over kerk-zijn, over ‘Op adem komen in de kerk’, juist omdat veel mensen vandaag de dag ook zo moe worden van de kerk, omdat kerk zijn soms alleen nog maar bestaat uit roosters waar je op staat en die je verplichtingen in de kerk vastleggen. Veel kerkelijk leven lijkt op de rand van een burn-out te zitten. Die ene plek in deze wereld waar mensen echt tot rust kunnen komen, hangt soms aan elkaar van actie, inzet, plannen, organisatie, nieuwe projecten enzovoort. Nu Henk de Roest zijn prachtige ‘Een huis voor de ziel’ heeft gepubliceerd denk ik: een boek van mij over die thematiek kan nog wel even wachten. Eerst maar tot ons door laten dringen wat dat nu precies betekent: de kerk als een huis voor de ziel.
17/03/2010 op 20:11
henrie nouwen schrijft ook over het naar binnen richten.
…, naar de plek waar je door God kunt laten koesteren en dragen, God die tastbaar geworden is in de gemeenschap vanmensen die van jou houdt. Geen mens kan in z’n eentje al jouw behoeftes vervullen. alleen de gemeenschap is in staat je echt houvast te bieden. de gemeenschap kan je laten voelen dat je je angst kunt overstijgen en dat er mensenhanden zijn die je vasthouden en je Gods liefde en trouw laten zien.
inderdaad geloof ik dat we opnieuw naar binnen moeten in onze gemeenschap, maar daarmee niet direkt binnen de deuren , maar naar binnen, naar ons hart. de kern. naar deplek waar we werkelijk geraakt kunnen worden. ons innerlijk, daar waar onze geest met de Heilige Geest kan samenkomen. dit vraagt echter om verbrokenheid van onze ziel. de kerk de plek om te leren wie we zijn in christus. de plek om te leren Hem na te volgen.
gewoon ff wat gedachten. erik
17/03/2010 op 22:21
Jos, mijn ‘probleem’ ‘met jouw warme pleidooi is, dat ik teveel kerken heb gezien waar men dit argument gebruikt om zich maar niet naar buiten te hoeven richten. ‘We moeten eerst zelf nog zoveel groeien’. En na twintig jaar wordt dat dan nog steeds gezegd. Terwijl ik denk dat een gezonde dosis naar buitengerichtheid wel eens verrassend veel geestelijke groei tot gevolg zou kunnen hebben.
Groet!
18/03/2010 op 08:23
Mijn enige negatieve gedachte bij het lezen hiervan is: hoe maak ik tijd om ook dit boek weer te lezen… Ik denk dat ik het eerst even met deze blog ga doen, dank daarvoor. Naar mijn beleving essentieel om hier mee bezig te zijn: een huis voor je ziel. De beweging naar binnen is juist ook waar ‘buiten’ naar zoekt. Het zou de moeite waard zijn om vanuit een boek als dit na te denken over de vormgeving van zo’n stukje weg naar rust, bezieling en op adem komen. Om het bv aan te bieden aan kerken.
18/03/2010 op 08:56
Beste Erik, Daniël en Remmelt,
Dank voor de reacties!
@Daniël
Ik snap je ‘probleem’ en deel ook wat je zegt over het naar binnen keren als vluchtpoging. Op dat punt zijn we het denk ik helemaal met elkaar eens. Wel geloof ik dat er bij alle missionaire gerichtheid die gezocht wordt (en die met name in de blogosphere stem krijgt) ook woorden moet worden gegeven aan het leven binnen de geloofsgemeenschap. Buiten en binnen lijken vaak tegengesteld. Dat zijn ze niet, maar het zijn wel twee verschillende perspectieven die niet zonder elkaar kunnen maar wel allebei hun eigen aandacht behoeven. Jezus zegt niet alleen: ‘ga, maak alle volken tot mijn leerlingen’, maar ook: ‘aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn’.
De focus op ‘binnen’ is ook daarom wezenlijk omdat vrucht van missionaire passie mag zijn dat mensen Jezus leren kennen en hem willen gaan volgen, maar vervolgens toch ook echt die inspirerende, pastorale, contrasterende geloofsgemeenschap nodig hebben waar dat kan gebeuren.
Nog iets anders gezegd: ik denk dat ik gezien vanuit het kader van de vijfvoudige bediening (apostelen, profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren) vooral herder en leraar ben terwijl het gesprek over kerk zijn vandaag met name gevoerd wordt door apostelen, profeten en evangelieverkondigers. Echter: alle vijf bedieningen zijn onmisbaar. Wezenlijk is dat ze alle vijf stem krijgen in het gesprek over de kerk van de toekomst.
19/03/2010 op 09:58
Helder, Jos. Bedankt!
19/03/2010 op 11:16
Ik herken me sterk in de reactie van Daniël. En mooi dat we dat met elkaar eens zijn, dat de nadruk op ‘binnen’ niet een vluchtpoging mag zijn om je niet met buiten te hoeven bezighouden. Ook merk ik in mijn eigen situatie dat het niet voldoende is om mensen kennis te laten maken met Jezus, maar dat het ook ontzettend nodig is die mensen mee te nemen in het volgeling worden van Jezus.
Dat gezegd hebbende blijft nog wel de laatste opmerking van Daniël staan, dat een gezonde dosis naar buitengerichtheid wel eens verrassend veel geestelijke groei tot gevolg kan hebben. En dat is iets wat ik graag wil onderstrepen en wat volgens mij niet te snel weer weggemoffeld moet worden. En wat mij betreft gaat naar buitengerichtheid niet over acties, plannen, folderen etc., maar gaat bijvoorbeeld over menselijk contact, één op één of in een kring, waarin het zeer verfrissend voor ‘gelovigen’ is om open, vaak out of the box en confronterende vragen te krijgen over waarom geloof, waarom Jezus, hoe doe je dat dan etc.
In ieder geval krijg ik zeer positieve reacties terug van christenen als zij aanschuiven bij bijvoorbeeld een oriëntatiecursus christelijk geloof, of een leeskring spiritualiteit. Zij worden zelf aan het nadenken gezet. Worden zelf uitgedaagd hun geloof te verwoorden. En ontdekken hoe je op een dieper niveau vaak dezelfde vragen deelt als die van veel zoekers. Vervolgens wordt het antwoord dat je (opnieuw) geeft, opeens veel relevanter.