Heb je de Spiritualiteitwijzer al in gevuld? Ik heb het vanmorgen gedaan. De uitkomst verbaast me niet. Maar ik vind het wel buitengewoon waardevol om helder te hebben wat mijn primaire spirituele talen zijn omdat dat ook iets kan zeggen over de moeite die ik kan ervaren om mensen te bereiken die heel andere spirituele talen spreken. Bijvoorbeeld in de prediking.
Want hier ligt denk ik een heel mooie uitdaging van de Spiritualiteitwijzer en van het onderscheid in de negen spirituele talen: Hoe kunnen we in de kerk alle negen talen recht doen? En nóg iets spannender: zou je in de prediking veel meer recht kunnen doen aan alle negen talen die gesproken worden?
Lees hieronder de omschrijvingen van de 9 talen:
1 Spirituele taal van de Natuur. God zoeken in de buitenlucht
Het ware leven speelt zich voor jou buiten af. Als je de spirituele taal van de natuur spreekt en verstaat, haal je levenslessen niet uit boeken, maar uit het verhaal wat de natuur je vertelt. Met natuurschoon om je heen, ben je op je best en voel je dat je als mens echt tot je recht komt. Een dag niet buiten is een dag niet geleefd.
2 Spirituele taal van de Zintuigen. God zoeken in beleving en ervaring
De werkelijkheid zit niet in je hoofd, maar om je heen en hoe meer je die voelt, hoe beter je haar begrijpt. Je zintuigen zijn ontworpen om die werkelijkheid maximaal in je op te nemen. En waar het ene zintuig het soms laat afweten, compenseert de andere het gemis. Zorg voor je lichaam vind je belangrijk, het is immers het venster van de werkelijkheid. Je eet met aandacht en laat smaken tot je doordringen. Muziek hoor je niet, je luístert er naar en neemt het in je op. Een schilderij zie je niet, je belééft het.
3 Spirituele taal van de Traditie. God zoeken in rituelen en symbolen
If it’s not broken, don’t fix it is jouw motto. Vaste vormen zijn voor jou belangrijk, want waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden? Vernieuwing brengt wanorde met zich mee en moet alleen als het strikt noodzakelijk is. Symbolen oefenen een grote aantrekkingskracht op je uit, omdat ze je meer zeggen dan alleen woorden. Door het beoefenen van oude rituelen en het vasthouden aan symbolen, voel je je verbonden met de generaties voor je die al eeuwenlang hetzelfde deden.
4 Spirituele taal van de Eenvoud. God zoeken in toewijding en ascese
Als de taal van de eenvoud jouw taal is, vind je luxe vooral ballast. Het wegdoen van afleiding helpt je om te zien waar het werkelijk om gaat. Jij kunt je helemaal afsluiten om je te richten op het doel dat je voor ogen hebt. In onze maatschappij willen we zoveel en daardoor doen we vaak niets. Op een plek zonder al die afleiding kun jij je beter richten op wat belangrijk is en sta je open voor antwoorden.
5 Spirituele taal van de Idealen. God zoeken in confrontatie en actie
Mensen die de spirituele taal van de idealen en actie spreken, hebben een zesde zintuig voor het herkennen van onrecht. Grote thema’s als armoede, discriminatie, milieuvervuiling zijn bij uitstek dingen waarmee deze mensen zich bezig houden. Het blijft niet bij onrecht signaleren. Ze gaan er ook mee aan de slag, want woorden zijn gewoon niet genoeg. Mensen die deze taal spreken zijn charismatisch, idealistisch en een tikkeltje ongenuanceerd, juist omdat ze hun principes zo vurig kunnen verkondigen en uitleven.
6 Spirituele taal van het Zorgen. God zoeken door anderen te helpen
Jouw uitgangspunt is de ander. Je vindt het niet erg je eigen belangen opzij te zetten om ervoor te zorgen dat de ander tot zijn of haar recht komt. Dingen als gastvrijheid, een kaartje sturen, op ziekenbezoek gaan en een luisterend oor bieden, zijn voor jou vanzelfsprekend. Je ziet altijd de mens achter de nood. En je leeft helemaal op als je iets voor de ander kunt betekenen.
7 Spirituele taal van het Enthousiasme. God zoeken in vreugde en spontaniteit
Enthousiast is een woord dat goed bij je past. Mensen vinden je spontaan. Als jij iets bijzonders hebt beleefd, wil je het aan iedereen vertellen en het kan niet vaak genoeg. Je bent gespitst op het ongewone en haalt er vaak een wijze les over het leven uit. Dat kan geen toeval zijn, hoor je jezelf regelmatig zeggen. Mensen die deze spirituele taal beheersen zijn meestal extravert en kunnen anderen aansteken met hun enthousiasme.
8 Spirituele taal van de Verdieping. God zoeken door stilte en contemplatie
Contemplatie gaat over diepgang, verbondenheid en concentratie. Als je deze taal spreekt, dompel je je graag onder in het mysterie van God. Contemplatieve mensen zijn stille wateren met diepe gronden. Ze kunnen urenlang bezig zijn met maar één gedachte, om hem helemaal uit te pluizen en tot zich door te laten dringen. Ze voelen een diepe liefde voor God en daardoor ook voor anderen.
9 Spirituele taal van het Denken. God zoeken met kennis en verstand
Jij houdt ervan om je grijze cellen volop te benutten. Met je verstand ben je bezig de wereld om je heen te analyseren, verbanden te zien. En om dingen te begrijpen, moet je er vanaf een afstandje naar kijken. Dan zie je het grote plaatje. Mensen die deze taal spreken zijn twijfelaars, die dingen bevragen om er zeker van te zijn dat ze echt zo zijn. Ze hebben argumenten nodig om overtuigd te worden en als ze jou willen overtuigen, zullen ze zelf met een doortimmerd verhaal komen.
De stellingen van de Spiritualiteitwijzer
Dit zijn de 27 stellingen waaruit de Spiritualiteitwijzer bestaat. Geef aan in hoeverre de volgende stelling bij jou past
- Ik vind het belangrijk om andere mensen te helpen.
- Als ik iets mooi vind, zorg ik ervoor dat ik het van dichtbij kan ervaren.
- Vaste tradities en gewoonten voelen voor mij goed aan.
- Ik denk na over hoe ik mensen kan confronteren met misstanden.
- Ik ben het gelukkigst als ik buiten bezig ben.
- Ik word er blij van wanneer ik mijn enthousiasme kan uiten.
- Ik denk altijd na over wat mij met anderen verbindt.
- Ik doe van alles om dingen goed te begrijpen.
- Ik geniet van de schoonheid van de natuur.
- Wat ik interessant vind, ervaar ik graag van dichtbij.
- Als ik zie dat iemand hulp nodig heeft, doe ik er meteen iets aan.
- Op een plek zonder afleiding voel ik me op mijn gemak.
- Als ik enthousiast ben over een idee, wil ik het zo vaak mogelijk vertellen.
- Ik pak dingen aan op een manier die voorheen bij anderen ook nuttig is gebleken.
- Liefde kun je niet begrijpen, dat moet je van binnen voelen.
- Ik denk na over hoe alles in elkaar zit.
- Als ik onrecht zie, kom ik onmiddellijk in actie.
- Het geeft me voldoening als ik iets voor iemand heb kunnen doen.
- Ik wil nieuwe dingen leren over de natuur.
- Ik vermijd afleiding om me te richten op wat belangrijk voor me is.
- Het raakt me wanneer ik iets moois ervaar.
- In het leven zijn vaste gewoonten belangrijk.
- Als ik een mooie gedachte heb, schrijf ik die onmiddellijk op.
- Kennis opdoen maakt me blij.
- Ik denk na over hoe ik effectief mijn doel kan bereiken.
- Ik doe veel dingen spontaan.
- Onrecht en misstanden raken mij enorm.
18/02/2010 op 12:48
Ik vind het een goed idee en mooi uitgevoerd met de filmpjes. Goed om zo aansluiting te zoeken. Vraag me alleen af waar de negen talen vandaan komen. En de splitsing van de negen talen komt ook wat kunstmatig over. Het leven is een geheel. Mijn hoofdtaal is trouwens – niet geheel onverwacht – ‘verdieping’.
19/02/2010 op 09:21
Ook ik heb de test gedaan. Niet buitengewoon verassend voor me, maar wel interessant. Wat me in jouw test opvalt Jos, is de relatief lage score bij “natuur”. Dat verbaast me wel wat bij jou. God grootheid openbaart zich immers juist ook heel uitbundig in de schepping. Dat zit er al weer aan te komen. Als je er tenminste oog voor hebt. De verwondering die hierdoor bij je zou kunnen ontstaan, zou ook gevolgen voor de inhoud van je preken kunnen hebben. Dat kan, lijkt mij, niet anders. Ik adviseer je daarom minstens twee keer per week tijd voor een wandeling in de natuur uit te trekken 😉
19/02/2010 op 16:57
Dank voor je tip;-)
Je waarneming is overigens wel een goed aanknopingspunt om een mogelijk gevaar van de SpiritualiteitWijzer te signaleren: dat het stigmatiserend of vastleggend werkt. De bedoeling is niet om op basis van de uitkomst een oordeel te hebben, maar om bewustwording op gang te brengen. De kans dat er veel mensen zijn die alle negen talen ‘vloeiend spreken’ is niet erg groot. Binnen de geloofsgemeenschap zijn er altijd mensen die de talen spreken die ik niet heb meegekregen of aangeleerd. Uiteraard betekent bewustwording ook open staan voor de vraag hoe je andere talen meer kunt integreren in je leven met God.
25/02/2010 op 18:24
Leuk om jullie gesprek over de spiritualiteitwijzer te lezen met begrijpelijk reacties bovendien. Ook kwetsbaar van je, Jos om zo je diagram op je site te zetten. Ik hoop dat deze kwetsbaarheid aanstekelijk werkt voor je bezoekers en zij ook hun uitkomst met de zullen delen. Zoals ook Niels al heeft gedaan… oh nee hij heeft zijn talen nog niet genoemd! Ik ben benieuwd waarin we hem kunnen aanvullen 😉
Mijn talen zijn 1.denken 2.verdieping 3.zorgen. Dit is voor mij wel een herkenbare dynamiek. En ik scoor ook niet hoog op de taal van de natuur, Niels. Mea Culpa! Maar ik ben me ‘natuurlijk’ wel bewust dat God ook tot de natuur tot ons kan spreken. Dat heb ik ook wel ervaren… Maar blijft dat ook gerust roepen.
Helaas kunnen we de mensen die een diepere legitimatie van de talen verlangen (nog) niet op onze site tevreden stellen. Deze verwijzen we graag naar het boek van Gary Thomas. Deze informatie wordt straks nog wel toegevoegd (in een tweede laag), maar we hebben een nadrukkelijk missionair doel waarin laagdrempeligheid voorop staat. Daarom maar niet gelijk de theoretische onderbouwing. Maar ik popel natuurlijk om dit ook op de site te krijgen.
Kort kan ik zeggen dat Thomas best goed studie heeft gedaan van de bijbel en van de kerkgeschiedenis om zo tot zijn 9 talen te komen. Thomas geeft aan dat hij gebruik maakt van bijbelse figuren, historische kerkelijke bewegingen en verschillende persoonlijkheidstemperamenten (p.18). In zijn boek laat hij dan ook zijn kennis zien van de kerkhistorische bronnen. Thomas is niet de enige met een dergelijke indeling. Ook Richard Foster heeft dit gedaan met zijn 6 stromen 1 bron. Daarnaast zijn er nog wel andere indelingen gemaakt, maar die zijn eenzijdig persoonlijk of eenzijdig historisch. De redactie vond Thomas hierin een mooi evenwicht hebben tussen persoonlijk en collectief. Daarom ook beter bruikbaar voor onze doelstelling.
Als redactie hebben wij de talen hier en daar wat verscherpt om ze beter te kunnen onderscheiden. Hiervoor hebben we gebruikt gemaakt van definities van prof. Kees Waaijman (handboek “Spiritualiteit”). We hebben nadrukkelijk gekozen voor “talen” ipv “temperamenten” zoals Thomas dit doet. In het vertaalde boek is dit op enkele plaatsen ook aangepast. Juist met de term “talen” willen wij de hokjes-interpretatie voorkomen. Talen kun je leren – tot op zekere hoogte – en talen zijn er om je te verbinden met anderen. Daarbij houden we graag in ons achterhoofd dat we samen met alle heiligen in staat zijn te kennen de liefde van Christus en zullen volstromen tot Gods volheid (Ef 3:18,19)
Dus lage scores op de spiritualiteitwijzer zijn niet bedoeld voor aanval of verdediging, maar juist als een kans om je te verbinden of te laten aanvullen door de gaven van je medebroeders en zusters (1Kor12)
Juist deze dynamiek in mezelf en in mijn relatie tot de ander en tot God zijn voor mij een enorme uitdaging geworden. Het maakt me meer bewust van mijn sterkte en beperking zodat de ander (die God mij geeft) belangrijker voor me wordt.
Een vriendelijke groet en veel plezier en groei toegewenst!
Ronald
25/02/2010 op 21:17
Ik kan mij wel vinden in de hierboven genoemde opvattingen.
Bij het bewustworden van je eigen spirituele talen kan een goed bedoelde opmerking van een lezer, lijkt mij, ook wel eens als een eyeopener werken. Misschien ontdek je wel bij jezelf dat een bepaalde taal wat meer aandacht zou mogen krijgen. Bij mezelf heb ik namelijk gemerkt dat de genoemde spirituele talen in mijn leven niet een statisch gegeven zijn. Ik denk hierbij onder andere aan de ontdekking van God’s grootheid in de schepping. Zelf heb ik dat ontdekt door bijvoorbeeld regelmatig aandachtig Psalm 8 te lezen. Als gevolg van zijn verwondering over de ontluikende natuur hoorde ik eens een voorganger in zijn preek zeggen: “Kennelijk wil God met ons verder…”. Dat was voor mij op dat moment een eyeopener. Want ik begon de wisseling van de seizoenen min of meer als een vanzelfsprekend terugkerende gebeurtenis te ervaren. Ik ga er, tegen beter weten in ;-),vaak aan voorbij dat Hij werkelijk de hele wereld in Zijn handen houdt. Ik denk in dit verband ook aan Paulus’ brief aan de Romeinen, hfdst. 1, vs 20: “Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit Zijn werken met het verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging hebben”(vert. NBG 1951) In artikel 2 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis wordt dit als eerste aspect voor het kennen van God genoemd; als tweede volgt het Woord. Op de tekens van God’s grootheid letten is goed voor je relatie met Hem. Ze zijn er elke dag opnieuw! Het is ook goed voor de bewustwording van je plaats en verantwoordlijkheid binnen Zijn schepping. Ik ben mij er van bewust dat de score’s van de test een stigmatiserende werking zouden kunnen hebben. Ik ervaar dat zelf niet zo. Ik wil, voor wie het interessant vindt, wel aangeven wat mijn score’s op het gebied van de spirituele talen zijn:
natuur 100 %, zintuigen 92 %, denken 92 %, verdieping 82 %, traditie 75 %, enthousiasme 75 %, idealen 67 %, eenvoud 67 %, zorgen 50 %. Als ik dit bekijk, kan ik mij haast niet voorstellen dat een test als deze als een objectieve weergave van de spirituele talen kan worden beschouwd. Ik zie het daarom vooral als een indicatie, en, inderdaad: met het oog op bewustwording. Een goede tip op dit gebied neem ik overigens graag ter harte.
Tot slot: Geniet van God’s nabijheid (ook) in de schepping!
26/02/2010 op 11:21
Ha dat is nu een mooie aanvulling vanuit de taal van de natuur. Het is de ‘genietende’ aanvulling van de natuurtaal. Genieten van God in de natuur. Dit past goed bij je score waar zintuigen op de tweede plaats staat. Als de taal van de idealen hoog had gescoord had je ons misschien iets meer tot milieuvriendelijkheid gemaand. Je kan nog wel wat groeien in discipline =) Maar hiervoor kan je beter van Jos leren dan van mij. Jos scoort immers 92% op eenvoud. Jos is dan ook een gedisciplineerd denker, zoals het een goede docent betaamd.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt dat de test alleen een begin is voor de ontdekkingstocht van je talen. De omschrijvingen op de site helpen je verder en ook het boekje van Thomas kan behulpzaam zijn. Maar dan nog is het de praktijk die de waarde ervan zal moeten aantonen. Ik ben zelfs ook andere dingen in de bijbel gaan zien en waarderen die daarvoor minder opvielen. De teksten van Paulus over de taal van eenvoud (ascese, toewijding, discipline) in 1 Kor 9 of Hebr 2:1> bijvoorbeeld zijn meer gaan spreken tot mij.
Toch is er best goed nagedacht over de test en was er in de testen en ook in veel uitkomsten nu, bijzonder veel herkenning. Het is ook diverse malen bijgesteld, zodat ik nu wel kan zeggen dat de test een grote mate van betrouwbaarheid heeft. Vooral als het gaat om de talen. Bij de stijlen (hart/hoofd/handen) ben ik iets voorzichtiger met mijn waardering. Ook denk ik nu dat we de taal van eenvoud misschien beter de taal van discipline hadden kunnen noemen. Het blijft maar mensenwerk en als begin vind ik het een prima instrument. Maar ik ben dan ook niet objectief =)
hartelijke groet,
Ronald