In vervolg op de blogpost Kinderdoop: keuze of dwaling?, waarin ik aangaf dat het me opvalt dat er van de zijde van de verdediger van de kinderdoop wel eens wat weinig moeite wordt gedaan om het geloofsdoopstandpunt zorgvuldig weer te geven, wil ik nu nog een illustratie geven. Daarvoor maak ik gebruik van een boekje van dr. L. Floor, een Zuid-Afrikaanse nieuwtestamenticus die ook heeft meegewerkt aan de CNT-serie onder redactie van dr. Jakob van Bruggen. Overigens mag ik zijn delen uit die serie graag raadplegen, omdat hij er heel goed in slaagt om ook de meer bevindelijk, toepasselijke toon te vinden die ik als predikant ook zoek in commentaren (en nogal eens niet vind).
Het boekje heeft als titel ‘Waarom dopen wij onze kinderen?’ De eerste zin luidt:
Meer dan ooit is het sacrament van de kinderdoop het doelwit van felle aanvallen.
En even verderop worden daarvan de oorzaken genoemd:
Wat vinden de tegenstander dan verkeerd aan de kinderdoop? Er zijn verschillende oorzaken te noemen. Bij veel critici is er een sterke neiging tot een biblicistische hantering van de Heilige Schrift zonder enige besef van het historische karakter ervan. Er is ook dikwijls geen oog voor de continuïteit, de eenheid tussen het Oude en Nieuwe Testament. De tegenstanders van de kinderdoop gaan uit van en absolute tegenstelling tussen natuur en genade, wat aanleiding geeft tot een miskenning van het natuurlijke verband waarin de mens volgens Gods verbond aan Zijn beloften deel heeft. Het sacrament van de doop wordt verstaan als een menselijke daad in antwoord op Gods genade in plaats van een daad van God aan de mens. Dan zijn er nog de tegenstanders van de kinderdoop bij wie een sterk verlangen leeft naar een bewuste beleving van de doop.
Het staat er meteen op de eerste bladzijde allemaal al heel helder: de (impliciete) uitgangspunten onder de kinderdoop zijn goed, de uitgangspunten van de geloofdopers zijn verkeerd. En twee bladzijden verder wordt in een heel zwart-wit of-of-model gesproken, die voor enige nuance geen ruimte laat:
De grote vraag is: Gaan wij, bij ons beroep op de Heilige Schrift om ons standpunt met betrekking tot de doop te verdedigen, uit van een tegenstelling tussen het Oude en Nieuwe Testament, of handhaven wij de openbaringseenheid van de Heilige Schrift? (…) Kunnen we zeggen dat de structuur van het Evangelie een verbondsstructuur is of moeten wij bij ons debat over de doop uitgaan van de individualiteit van he geloof? (…) Wie handelt er in de doop? Is de doop een heilsdaad van God of is het slechts een geloofsantwoord van de mens? (…) Wat verzegelt de doop, Gods belofte of mijn geloof?
Als er zo in of-of-tegenstellingen wordt geredeneerd – en het gaat me er nu alleen om te illustreren dat dit dus veelvuldig gebeurt – kunnen we er moeilijk op hopen dat het tot een werkelijk, zorgvuldig en respectvol gesprek komt. En ik heb de indruk dat daar een van de belangrijkste uitdagingen ligt voor kerken en christenen: zorgvuldig, respectvol en hoffelijk met elkaar spreken over de doop, ook al zijn er grote verschillen van inzicht. Waar dat zorgvuldige gesprek achterweg blijft kon het wel eens gebeuren – is mijn inschatting – dat christenen onnodig van elkaar vervreemd raken en ook kerkelijk van elkaar afscheid nemen.
29/11/2010 op 17:57
Natuurlijk is de God van Oude Testament dezelfde als de God van het Nieuwe Testament, maar na het Offer van Jezus komt het Nieuwe Verbond in werking.Het oude verbond was een vebond van regels, van regel op regel en als je volgens de wet wilde leven, was je alleen daarmee al de hele dag en de hele nacht bezig. Alles in de wet verwijst naar de komst van Jezus. Het Nieuwe Verbond heeft als leidraad: ‘een gebroken hart en een verslagen geest’. De genade komt BOVENOP de gerechtigheid. Hoezeer wij ook hebben geprobeerd de gehele wet te voldoen, daarin hebben wij gefaald en dus hebben we allemaal genade nodig. Als teken dat wij die genade aannemen en ons oude leven afleggen, laten wij ons dopen zodat ons oude, zondige leven begraven wordt en wij opnieuw geboren worden in het verbond. Dat moet iedereen ZELF doen en kan je niet voor je kinderen doen die bovendien nog niet gezondigd hebben!
Nogmaals: als het voor iemands geloofsbeleving belangrijk is om zijn kind te laten dopen, so be it. Gelukkig hebben we in Nederland het recht om zelf te kiezen en voor die keuze dienen wij respect te hebben. Maar ook nogmaals: Er is niets van terug te vinden in het leven van Christus zoals dat is opgetekend in de Bijbel!
30/11/2010 op 10:13
Ik zelf vond het boek Baptism, Unity and Reconciliation van de baptist Roy aansprekend in zijn benadering. Hij laat zowel theologisch als historisch zowel sterke als zwakke kanten van zowel het kinder- als volwassendoopstandpunt zien en bepleit uiteindelijk de mogelijkheid van een dubbele dooppraktijk. Roy is ook een Zuid-Afrikaan, net als Floor, maar krijgt op de flap een warme aanbeveling van Adrio Konig – en dat is ook weer een Z-A. En een die zelf de kinderdoop bepleit.
Op dit moment heb ik het of uitgeleend of ergens verstopt in mijn boekenkast, dus quoten kan ik nu niet. Maar de milde, verzoenende stijl sprak me erg aan, vooral ook omdat Roy ook duidelijk de verschillen laat zien.
01/12/2010 op 16:20
Heel erg wijs gesproken,wat mij betreft bent u een echte bruggenbouwer! Shalom Erik van Loo
29/12/2010 op 07:29
Beste Jos,
God liefhebben en je naaste liefhebben als je zelf, anderen respecteren ook wanneer ze andere (geloofs)overtuigingen hebben, je laten leiden door de Heilige Geest, zorgvuldig lezen in de Bijbel en Gods Woorden ontvankelijk op je laten inwerken: het staat bij mij allemaal bovenaan.
Wanneer mensen de kinderdoop afwijzen en anderen daarvan trachten te weerhouden (door hun geloofsovertuiging te ventileren of anderszins), dan zal ik daar nooit op een respectloze manier op reageren. Dat zal ik ook niet moegn doen m.b.t. naasten die niet (kunnen) geloven dat God uberhaupt bestaat.
Dat wij mensen niet op dezelfde lijn liggen v.w.b. het geloof in God, het afwijzen van de kinderdoop e.d. is niet aan God zelf te wijten.
Het afwijzen van de kinderdoop staat niet op zich zelf. Het betreft ook geen klein verschilletje. Er zit een wereld van verschil tussen mensen die de kinderdoop afwijzen en mensen die de kinderdoop als geschenk van God aanvaarden. Moet of mag je daar bruggen tussen willen bouwen?
Zijn mensen die de kinderdoop aanvaarden doorgaans (of misschien wel per definitie) minder spiritueel dan mensen die de kinderdoop afwijzen? Kun je zeggen dat de ene groep met minder respect omgaat met de andere groep dan andersom?
Uit de grond van mijn hart zou ik eenheid willen met alle christenen, met alle mensen zelfs. Maar ik mag niet meegaan op een weg die van God afleidt. En je moet anderen daarvoor waarschuwen wanneer dat op je pad komt. Wanneer je op een heldere manier getuigt van je geloof en anderen waarschuwt is dat toch niet per definitie als respectloos te kwalificeren?
Johannes 10, 5 is daarbij voor mij 100% spirituele realiteit. Gods Geest werkt krachtig! Maar ook het feit dat alle door valse herders uiteengeslagen volgelingen van de Goede Herder uiteindelijk één zullen worden is voor mij een troostvolle realiteit.
Dus respectvol getuigen en anderen waarschuwen is goed en is een opdracht. Een ander te bereiken door een brug te bouwen: ook heel goed. Maar dan wel met het doel om over die brug van de duisternis naar het Licht te gaan, en niet andersom.