De afgelopen dagen heb ik het boek ‘Total Church. A Radical Reshaping around Gospel and Community’ zitten lezen. Ik heb het nu bijna uit. Het is een mooi boek, vooral omdat er een grote passie voor de kerk van Jezus uit spreekt! De kerngedachte is dat de kerk zichzelf moet verstaan en beleven en organiseren rond twee centrale principes: het evangelie en de gemeenschap. Een dragende gedachte is er een van Lesslie Newbigin:
The local church is the hermeneutic of the gospel.
Ik vind het een mooi boek om te lezen en heb talloze passages onderstreept omdat er heel waardevolle dingen worden gezegd. Even een greep daaruit (in het Engels nog, want pas op zaterdag 9 april is de Nederlandse vertaling beschikbaar):
Church is not another ball for me to juggle but that which defines who I am and gives Christlike shape to my life. (45)
We need to be communities of love. And we need to be seen to be communities of love. People need to encounter the church as a network of relationships rather than a meeting you attend or a place you enter. Mission must involve not only contact between unbelievers and individual Christians, but between unbelievers and the Christian community. (59)
Most gospel ministry involves ordinary people doing ordinary things with gospel intentionality. (63)
Professionalism is alwys the enemy of authentic gospel leadership. Leaders are not a special class set apart on their own, having to face burdensome responsibilities and forced to endure a lonely existance. Leader cannot be detached. They must be visible believers who live their lives openly in the midst of the believing community. (123)
Maar er zijn al lezend ook wat vragen opgekomen en enkele irritaties ontstaan. Al een half jaar geleden had ik het boek in huis. Ik was er toen in begonnen, maar had ook snel even het hoofdstuk over Spirituality opgeslagen (hoofdstuk 9). Daar ben ik toen toch even afgehaakt omdat ik er een nogal zwart-witte denktrant tegenkom die ik ook wel eens aantref (in wat heftiger vorm) bij fundamentalistische evangelicalen die erg aanslaan op woorden als contemplatie, rust, stilte en eenzaamheid. Dat zwart-witte denken ziet er in Total Church zo uit:
Biblical spirituality is not about contemplation; it is about reading and meditating on the word of God. It is not about detached silence; it is about passionate petition. It is not about solitude; it is about participation in community.
the Bible intead of contemplation = word-centered spirituality
petition instead of silence = mission-centered spirituality
community instead of solitude = community-centered spirituality (141)Biblical spirituality does not take place in silence; it takes place in bearing a cross. It is not a spirituality of withdrawal but a spirituality of engagement. You do not practice it on retreat in a secluded house; you practice it on the streets in the midst of broekn lives. (146)
Ik kan deze zwart-witte of-of denktrant niet zo goed begrijpen. Heeft Dietrich Bonhoeffer er dan niets van begrepen toen hij zijn boek ‘Gemeinsames Leben’ schreef waarin hij een krachtig pleidooi voert voor gemeenschap én eenzaamheid, voor zwijgen én spreken? Even luisteren naar deze Duitse stem uit de vorige eeuw (in Nederlandse vertaling):
Velen zoeken de gemeenschap uit angst voor de eenzaamheid. Omdat zij niet alleen kunnen zijn, worden ze onder de mensen gedreven. (…) Wie niet alleen kan zijn moet oppassen voor de gemeenschap! (…) Maar omgekeerd geldt evenzeer: wie geen deel heeft aan de gemeenschap moet oppassen voor het alleen-zijn! (…) Wij ontdekken: slechts levend in de gemeenschap, kunnen we alleen zijn; en slechts hij, die alleen is, kan leven in de gemeenschap. Beide dingen horen bij elkaar. (Leven met elkander, blz.69-70).
Dát lijkt me een gezonde, evenwichtige, Bijbelse benadering. Ik heb het boek nu dus wel helemaal gelezen en veel moois gevonden, maar vanuit dit ene hoofdstuk, dat ik toch echt wel een beetje een uitglijder vind binnen het geheel van het boek, zijn er ook wat andere aandachtspunten naar boven gekomen.
1. Total Church heeft niet de sprankelende theologische en/of missiologische creativiteit die ik tegenkom in de boeken van bijvoorbeeld Tom Wright, Graham Tomlin en Alan Hirsch. De theologie is wat aan de braaf-evangelische kant, is in elk geval niet vernieuwend en verrassend. Het is heel goed mogelijk dat juist daarom dit boek nu wordt vertaald omdat het zo goed toepasbaar is in de Nederlandse context.
2. Ik mis een doordenking van de keuze voor de tien aandachtsvelden die in Total Church worden besproken nadat de fundamenten zijn neergezet in de twee hoofdstukken over Evangelie en Gemeenschap. Waarom wel over kinderen en jongeren schrijven en niet over ouderen? Waarom ontbreekt er een apart hoofdstuk over gebed?
3. In aansluiting bij wat ik al schreef over spiritualiteit: hoe kan het dat er in het boek geen enkele invloed merkbaar is van de monastieke beweging (new monasticism) en van meer contemplatief-geörienteerde benaderingen als die van Dallas Willard, Richard Foster en Eugene Peterson? En ook: waarom is het gedachtegoed dat we in Nederland nu kennen via Jouw Spiritualiteit en dat oorspronkelijk bij Gary Thomas vandaan komt (Sacred Pathways) niet verwerkt? Nu wordt de nogal eenzijdig georienteerde spiritualiteit van de auteurs als de dwingende Bijbelse norm opgelegd.
4. In het hoofdstuk dat gewijd aan aan Theology (waarin de 20e eeuwse theoloog Herman Bavinck opvallend prominent figureert) krijgt de academische theologie er nogal van langs. Voor een deel begrijp ik dat wel omdat er veel academische theologie bestaat die volledig is losgezongen van de geloofsgemeenschap waarin theologie zou moeten gedijen. Maar ik proef ook enige vijandigheid ten opzicht van academische theologie überhaupt (‘a critique of professional theology’) die voor mij zou verklaren waarom ik bovenstaande bezwaren heb geformuleerd: de theologische creativiteit en creatieve theologie die nodig is voor een doordenking van kerk-zijn vandaag (de culturele context komt in het boek ook maar nauwelijks in beeld) wordt in dit boek onvoldoende gehonoreerd. Oftewel: als er wat meer theologische denkkracht was geweest, had dit boek aan zeggingskracht en diepgang gewonnen.
Desalniettemin zie ik uit naar de studiedag van volgende week zaterdag. Ik wil de komende tijd erg graag werken aan een missionaire cultuur in de Fonteinkerk in Haarlem en zie zonder meer dat ik dan heel veel kan leren van de benadering van Total Church, juist ook (dat is zowel de zwakte als de kracht) omdat de benadering redelijk gemakkelijk aansluit bij de Nederlandse evangelisch-protestantse cultuur.
01/04/2011 op 15:59
Jos,
Met interesse heb ik je post gelezen. Ik begrijp als gereformeerde je twijfelmomenten en je enthousiaste punten redelijk goed. Zelf heb ik het boek nog niet gelezen, dus inhoudelijk reageren is onmogelijk.
Wat me wel opvalt is dat de Total Church beweging vanuit vrijgemaakt oogpunt inderdaad wat braaf-evangelisch (mooie bewoording overigens) overkomt. Ook het ondermijnen van universitaire theologie is voor ‘ons vrijgemaakten’ al snel iets om de wenkbrauwen te doen fronzen.
aan de andere kant: Voor een evangelisch christen kan deze beweging een flinke trap op de rem zijn. Juist voor die doelgroep (toch niet de minste in deze beweging) is dit misschien wel een opleving, een flinke draai van charismatische uitwassen terug naar de Basis: De Bijbel en de gemeente.
Moraal van dit verhaal: Het is misschien maar met welke bril je het bekijkt.
01/04/2011 op 22:20
Beste Hans,
Dank voor je reactie. Helemaal gelijk natuurlijk als je zegt dat we allemaal met de eigen bril op kijken. Goed dat je de kant laat zien van het zich afkeren van charismatische uitwassen.
Groet,
Jos
05/04/2011 op 07:26
Hoi Jos,
Vrijdag spreken we elkaar uitgebreider, dus hier maar wat korte reacties.
1. TC is wat braaf theologisch –
In de theologie zit idd volgens mij de aansluiting.
Tegelijkertijd leidt hun brave theologie tot “brave practice”. TC daagt uit om het evangelie te leven. En dan doen deze schrijvers dan ook zelf in The Crowded House. Dit in tegenstelling tot veel “brave theology” die vaak leidt tot brave kerkmensen. In die “brave practice” zit de kracht van TC. Dat, door een consequente doordenking van “the local community as the hermeneutic of the gospel.”
Ik denk, dat het regelmatig niet zo braaf Maar bij een ander punt, dat je aanroert zeg ik daar nog meer over.
2. Wel jongeren geen ouderen.
Ik denk ingegeven door de vragen vanuit de praktijk. Hoe ga je om met kinderen en jongeren in een kleinere gemeenschap? Die vraag komt steevast vanuit het publiek.
3. Spiritualiteit
Ja, soms lijkt het alsof alles een spijker is in de ogen van de TC-auteurs die in hun handen de hamer van evangelie en gemeenschap hebben. Dat is een zwakte van het boek. Ik weet ook niet altijd welke strijd ze voeren. Iets meer lucht zou af en toe wel prettig zijn. Die zwakte is ook wel een sterkte, want het roept ook in dit geval ook de vraag op: hoe koester en voed je een gemeenschappelijke spiritualiteit. Want als wij mensen in gemeenschap zijn, moet er ook zo iets zijn als een gemeenschappelijke spiritualiteit.
Tim Chester schreef overigens het boek over gebed in de Bible Speaks Today serie.
4. Opnieuw theologie – volgens mij bepleit TC een missionaire en communale theologie en dat is volgens mij ook ‘cool.’ Want daarmee zit je aan tafel bij David Bosch, Lesslie Newbigin, Chris Wright en mensen als Yoder en Hauerwas.
Het hoofdstukje over apologetiek eindigt met deze woorden:
Wij hebben het betere verhaal, beter dan welk alternatief ook. We moeten een verlangen naar God opwekken. We moeten ervoor zorgen dat mensen zouden willen dat het geloof waar was. Dan kunnen we hen er wellicht van overtuigen dat het inderdaad waar is.
Dan denk ik aan het slot van Onbelast van Volfs. Ik pak alles wat ik van Hirsch kan gebruiken uit de kast (want die daagt me op een sprankelende manier uit). Tom Wrights analyses wil ik dan er ook bij. En natuurlijk de bijbel en mensen. Want dit wil ik: een verhaal vertellen en voorleven dat verlangen oproept naar God. Een verlangen bij mezelf en anderen. Mensen bij Jezus brengen noem jij dat toch?
Zie je vrijdag!
05/04/2011 op 10:47
Beste Pieter,
Dank voor je reactie! In de basis is Total Chuch een meer dan welkom boek in Nederland. Inderdaad: dit leidt tot ‘brave practice’!
Maar het hoofdstuk over spiritualiteit is echt een graat in mijn keel. Het hoofdstuk laat zien dat één van de kernbegrippen, namelijk ‘Gemeenschap’ toch nog onvoldoende Bijbels-theologisch is doordacht omdat verhouding enkeling-gemeenschap in dat hoofdstuk erg scheef wordt getrokken.
Maar we praten er vast nog wel verder over!
Hartelijke groet,
Jos
05/04/2011 op 11:08
Zoals een goede preek het dogma scheeft trekt, kan ook een enthousiast missionair gemeenteopbouwboek het bijbelse gemeentemodel scheef trekken. 🙂
Ik kan me jouw kritische opmerkingen m.b.t. spiritualiteit en m.b.t. verhouding gemeenschap-enkeling goed voorstellen. Ben ook wel benieuwd of en hoe Total Church toepasbaar is in individualistische omgevingen, waar het al bijzonder is als mensen tijd en ruimte hebben om 1x per zondag bij elkaar te komen en daarnaast 1x per twee weken doordeweeks.
Hoop daar vrijdag meer over te horen.
Tot dan!
05/04/2011 op 11:55
Hoi Theodoor,
Ook dank voor je reactie! Je raakt een punt wat ik ook belangrijk vind, maar nog niet heb benoemd rond Total Church: wordt er wel voldoende aan cultuuranalyse gedaan en wordt er wel antwoord gezocht op de vraag hoe we in onze 21e postmoderne context het evangelie en de gemeenschap opnieuw relevant kunnen maken?
Groet en graag tot vrijdag dan!
Jos
05/04/2011 op 11:59
@Jos
Heb je het idee dat Hirsch een betere doordenking geeft van gemeenschap en de verhouding individu-gemeenschap? Want ook hij leunt heel sterk op het communale van het evangelie – zie zijn hoofdstuk over communitas. En als hij dat niet doet, waar zoek jij de antwoorden? Want ik heb wel het idee, uit mijn eigen leven (Operatie Mobilisatie ervaring), mijn eigen verlangen en wat deze mensen te berde brengen, dat ze iets belangrijks op het spoor zijn.
@Theodoor
Ik heb een paper van een van de organisatoren van deze conferentie, dat precies dit onderwerp benoemt. Mail me maar. En stel de vraag vrijdag ook.
Je hebt gelijk over het scheeftrekken, maar tegelijkertijd moet je dan wel weten hoe je de boel rechtkrijgt, zonder het geheel uit zijn verband te trekken.
05/04/2011 op 12:04
Hoi Pieter,
Vragen stellen is gemakkelijker dan ze beantwoorden;-) Dat geldt natuurlijk ook als ik vragen stel aan Total Church! Dus je uitdaging om bij Hirsch te gaan kijken (The Forgotten Ways – Communitas not Community) pak ik zeker even op!
Bonhoeffer is in elk geval meer dan boeiend om dit aspect van Total Church beter en dieper te doordenken en uit te werken.
Groet,
Jos
05/04/2011 op 14:10
@Pieter: ‘k heb de paper van Alrik inmiddels in m’n mailbox liggen en ga die voor vrijdag lezen.
En wat betreft ‘community’, ik ben enthousiast over het feit dat Total Church meer werk maakt van het idee dat het evangelie in het community-leven zichtbaar en ervaarbaar kan en moet worden. Dat is niet alleen een eye-opener voor evangelisch-charismatische groepen, maar net zo goed voor veel gereformeerde kerken, waar kerk vaak nog erg samenvalt met ‘kerkdienst’.
05/04/2011 op 14:25
@Theodoor
En ik maar voorzichtig anoniem doen over dat paper. 🙂 Had ik jou dat al gestuurd of heb je het rechtstreeks van Alrik gekregen?
@Jos
Bonhoeffer is nog grotendeels nieuwe grond voor mij. Waar moet ik voor dit aspect beginnen?
Ik hoop dat je vrijdag kennis kunt maken met mijn collega uit Nijmegen, Koos Jonker.
05/04/2011 op 15:14
@Pieter
Het boekje ‘Gemeinsames Leben’ is een prachtige start en ik denk ook meteen het belangrijkste. Kan ook in het Engels: “Life Together: The Classic Exploration of Christian Community” via deze link: http://bit.ly/f361lN
06/04/2011 op 10:38
Herkenbare discussie. Ik heb het boekje nog niet gelezen, maar ken Crowded House en zie qua ‘DNA’ weinig verschil met huiskerken, simple church, missional communities enz. Het is gewoon Handelingen 2 middenin het leven.
Misschien dat Total Church net als MSC’s gevoelsmatig wat beter aansluit bij historische kerkgenootschappen (misschien omdat het begonnen is door voormalig predikanten), maar dit uitleven impliceert wel een (radicaal) andere ecclesiologie, of in ieder geval een bewuste beweging naar een mixed-economy. Het is prachtig dat de GKV (blijkbaar) de ruimte heeft voor een Bamboo-benadering.
Wat betreft de opmerkingen van Jos over behoudende theologie, onnodig zwart-wit denken en Bonhoeffer: helemaal mee eens. Community en solitude kun je niet scheiden, tenzij je graag een burnout wilt. 🙂