Het lezen van het boek van Rick Timmermans ‘Hunkeren naar rust‘ (over de benedictijnse spiritualiteit) activeerde weer een aantal vragen en gedachten waar ik eerder mee bezig was geweest.
In deze blog (n.a.v Jurjen Beumers boek ‘Godzoekers. Van Benedictus tot Oosterhuis) schreef ik aan het einde:
Abt betekent: vader. Zijn de geestelijke leiders in de kerken, zijn predikanten ook vaders? Of mogen ze alleen nog managers, leraren, visionaire leiders en inspirators zijn?
En in een lezing die ik vijf jaar geleden hield bij het vijf-jarig jubileum van de beweging Passie voor Preken (lees: Waarlijk mijn ziel… Een spiritueel verhaal over de ziel van de prediker) gaf ik een citaat weer uit de Regel van Benedictus (hoofdstuk 2) en daar koppelde ik wat gedachten aan vast:
De abt wete dus, dat wie de leiding van zielen op zich neemt, zich klaar moet maken om rekenschap te geven. Daarom moet hij ervan overtuigd zijn, dat hij op de dag van het oordeel over evenveel zielen aan de Heer rekenschap zal moeten geven als hij broeders onder zijn hoede weet, en natuurlijk komt daar zijn eigen ziel nog bij.
Ik zou dit spoor nog wel wat verder willen trekken en de Vader Abt, die verantwoordelijkheid draagt voor de broeders van de abdij en over wat dat van hem vraagt, willen vergelijken met de predikant die verantwoordelijkheid draagt voor zijn of haar gemeente. Ik zou dan spreken over de predikant als vader, of de predikant als moeder. En dat zou dimensies openen waarvan ik denk dat ze vaak verborgen blijven, gesloten, we komen er niet bij. Predikanten zoeken vandaag de dag hun identiteit toch eerder in het Schriftgeleerde-zijn, coach-zijn, leider-zijn, manager-zijn, toeruster-zijn, inspirator-zijn, dan in het vaderschap of het moederschap (en dan gaat het me om de metaforische betekenis van die aanduidingen).
De predikant als abt, als vader, als pater familias. Toen ik een tijdje geleden een beroep uit een andere gemeente aan het overwegen was, vertrouwde iemand uit de gemeente hier in Haarlem me toe: ‘Ik zou het jammer vinden als je wegging, want ja, je bent, hoe noem je dat precies, toch een soort pater familias‘). Is dat een gewenste beeldvorming rond het predikantschap?
De predikant als abt? Wat kunnen we van het monastieke leven leren om het leven in de kerk en de verhouding tussen predikant en gemeente te verrijken?
30/05/2012 op 13:09
beste jos
ken jij het boek licht op mijn pad Bernardo Oliveira (averbode 978-90-317-2636-3 ) een echte aanrader over geestelijke begeleiding, wat de kerntaak van de abt is. ik onderschrijf van harte de noodzaak van geestelijke begeleiding voor predikanten. brgroet robbert jan
30/05/2012 op 18:22
Beste Jos,
Zoals je weet ben ik een trouwe lezer van je blog! Ik schrok van mijn eigen foto en dacht dat met al die lekken in het vaticaan de kerk opzoek was naar mij…! Ik ben het helemaal eens met je blog maar ik had van jou toch een andere insteek verwacht. De kerk zoekt dominee! Je eigen titel komt immers van Dominus, de Heer en dat is wat de kerk maar ook de samenleving van ons als geestelijke leiders mag verwachten: zijn als de Heer in al zijn aspecten. Dat onze kerken leiders mag hebben die in alles meer en meer op HEM lijken en dan is een titel als dominee nog niet zo slecht. Trouwens de abt wordt in de Regel van Benedictus aangesproken met Dom. (afkorting van heer; lees: de Heer) en abt.
We zijn dus beide: vader èn dominee!
br.Bernardus
04/06/2012 op 20:15
De abt als plaatsvervanger van Christus, zo zien de monniken hem (als het goed is). Dat is nogal een taak voor je Jos:)
Maar je zult je misschien (helaas) herkennen in wat een monnik daarover schreef. In eigen woorden: ‘Hij is de plaatsvervanger van Jezus, inderdaad, want er is niemand anders in het klooster die zo vaak door ons aan het kruis wordt gespijkerd.’ Voor als je van zwarte humor houdt. Abt zijn is dus ook: lijden voor je gemeenschap.
Good luck.