Die vraag staat centraal komende zondag in een preek over de acht gelukkigprijzingen van Jezus. Aanleiding: onze samenleving staat bol van agressiviteit en frustratie. Denk aan de avondklokrellen. Maar ook aan het lontje dat korter is geworden omdat we toch wel wat klaar zijn met al die beperkende corona-maatregelen.
Wat heeft Jezus ons dan te zeggen? We luisteren naar de acht gelukkigprijzingen en ontdekken de weg die Jezus wijst: die van de geweldloosheid. Het zal gaan over geweldloze communicatie als hart het begin van de Bergede.
Uiterlijk zaterdag 6 februari zijn hier gespreksvragen te vinden voor bij de preek van komende zondag 7 februari.
Gespreksvragen
- Welke van de acht gelukkigprijzingen vind je de mooiste? Waarom?
- Welke van de acht gelukkigprijzingen vind je de moeilijkste? Waarom?
- “Het is een grote vergissing om te denken dat Jezus hier acht nieuwe geboden geeft waar wij ons aan moeten houden als we tenminste heilig willen leven. Het zijn geen geboden. Het zijn gelukkigprijzingen. En dat is heel wat anders. We zijn hier niet in de Sinaï-woestijn op de berg van de Tien Geboden van het Oude Testament, we zijn hier in de Meer van Galilea-oase op de berg van Zaligsprekingen van het Nieuwe Testament. Jezus zegt echt iets nieuws.” Wat vind je van deze gedachten?
- Je kunt deze acht uitspraken van Jezus ook ‘De Acht Zaligheden’ noemen. Wat roept die uitdrukking bij je op?
- Welke van de acht kernwaarden (ontleend aan de acht gelukkigprijzingen) zou jij de komende week speciaal tot je leidraad willen maken in je dagelijkse leven? 1 Nederigheid 2 Kwetsbaarheid 3 Zachtmoedigheid 4 Integriteit 5 Barmhartigheid 6 Zuiverheid 7 Vredelievendheid 8 Standvastigheid.
01/02/2021 op 20:51
de Heere Jezus is ons mij een groot voorbeeld dat we gedurg maar daar op zien
01/02/2021 op 22:27
Geweldloos communiceren als alles koek en ei is, pais en vree, de omstandigheden zitten mee, iedereen groet je, gaat als het ware van zelf.
Echter
Geweldloos communiceren in een roerige stressvolle context, in een meer vijandige omgeving, val ons zwaar, is niet te doen. Heb je vijanden lief. Nee, dat lukt ons niet of het wordt een gemaakt en onoprecht iets.
Deze paradox brengt ons bij het kruis, nederig erkennen, kwetsbaar, zachtmoedig etc. niet van nature, maar Christus in ons.
In moeilijkheden openbaart zich de wolf in schapenvacht, ons vleselijk reageren, er wordt op onze tenen gestaan welk geluid produceren wij. Als christen maak je geen reclame voor het evangelie als je vleselijk reageert, je verspreid geen geur van Christus. Dat leidt ons naar niet meer mijn ik maar Christus leeft in mij.